Ongeval met tram De Lijn

SKB1909
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Re: Ongeval met tram De Lijn

#16 , 08 mei 2017 17:16

Vraag voor U is stond U volledig stil tijdens de aanrijding, ja of nee, indien ja heb je getuigen. Indien neen, zal je volledig opdraaien hiervoor.
Beste,
Ik stond volledig stil omdat er ook een tram uit de andere richting aangereden kwam. En de wagen die achter mij stond heeft zich achteraf aangemeld bij mij als getuige, indien dit zou nodig zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SKB1909
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 mei 2017 17:21

Maar hoe komt het dat de eerste tram wel door kon, en dit is het punt, en niet dat een tram op een stil staand voertuig mag rijden, jij zal in beweging geweest zijn !
Ik heb de invoegstrook genomen en gestopt. De aanrijdende tram kwam mij richting uit en maakt dus gebruik van de verste rails. Ik stond stil hierbij om die tram door te laten.
De tram die van achter mij kwam maakte dus gebruik van de dichtste rail , deze waarbij ik dus te dichtbij stond.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 mei 2017 17:40

Hof van Beroep Brussel, 15 april 1997, RGAR 1998, nr. 12.982.
De voorrang van het spoorvoertuig heeft echter niet tot gevolg dat dit laatste zonder stoppen zijn weg mag vervolgen zonder acht te slaan op de aanwezigheid van een zichtbare hindernis op de weg, ook al maakt deze aanwezigheid een fout uit.

Het hof verdeelt de aansprakelijkheid bij helften.

Het is een feitenkwestie. U moet bewijzen dat u al lang genoeg stilstond zodat u voor de trambestuurder een voorzienbare hindernis was.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#19 , 08 mei 2017 19:31

Akkoord met Scorpioen

SKB1909
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 mei 2017 09:40

Hof van Beroep Brussel, 15 april 1997, RGAR 1998, nr. 12.982.
De voorrang van het spoorvoertuig heeft echter niet tot gevolg dat dit laatste zonder stoppen zijn weg mag vervolgen zonder acht te slaan op de aanwezigheid van een zichtbare hindernis op de weg, ook al maakt deze aanwezigheid een fout uit.

Het hof verdeelt de aansprakelijkheid bij helften.

Het is een feitenkwestie. U moet bewijzen dat u al lang genoeg stilstond zodat u voor de trambestuurder een voorzienbare hindernis was.
Bedankt voor uw bericht !
Ik heb net het aanrijdingsformulier bekeken, waar ook de trambestuurder toegevoegd heeft aan de opmerkingen dat ik op het moment van de aanrijding stil stond en dus niet in beweging was.

giserke
Berichten: 2434

#21 , 09 mei 2017 12:10

Juich maar niet te vroeg, want de boete en de schadeclaim voor de opgelopen vertraging zal ook niet min zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 09 mei 2017 13:20

Alles zal afhangen welke verkeerstekens er stonden, en op hoeveel meter de tram u kon zien.
Mag je wel stilstaan op de tramsporen?, denk dat dit eerder in u nadeel zal zijn dan u voordeel.

Ongetwijfeld genieten trams van voorrang ten opzichte van de andere weggebruikers, wat art.12.1 van de Wegcode bevestigt.
Maar deze voorrang is verre van absoluut en moet beoordeeld worden in het kader van de omstandigheden van het ongeval.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#23 , 09 mei 2017 19:28

Maar hoe komt het dat de eerste tram wel door kon, en dit is het punt, en niet dat een tram op een stil staand voertuig mag rijden, jij zal in beweging geweest zijn !
Omdat die, zoals in de eerste post staat, van de andere kant kwam. Voor de veiligheid gebruiken die niet dezelfde sporen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Verkeersongevallen”