Kosten medische interventie

Chicco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Kosten medische interventie

#1 , 12 apr 2017 16:57

Fietser A is aangereden door een wagen. De bestuurder van de wagen belt de hulpdiensten op die een interventie uitvoeren en de fietser naar een ziekenhuis brengen. De interventie werd niet gevraagd door de fietser, spreekt geen voldoende Nederlands hiervoor.
Wie dient de factuur van de hulpdiensten te betalen.
De persoon die het gevraagd heeft of de persoon die verzorgd werd zonder dit te vragen?

Gelieve niet in discussie te gaan welk verkeersongeval, wie in recht was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 12 apr 2017 17:01

was de fietser buiten westen of bewust genoeg om in te stemmen met de ziekenwagen vervoerd te worden?

Chicco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2017 17:40

De fietser was niet buiten bewustzijn maar spreekt niet genoeg Nederlands om interventie goed of af te keuren.

Reclame

Chicco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2017 17:42

Dom gezien, als er iemand op een parking mijn auto begint te wassen zonder dat ik dat vraag, en zelf er naast sta hoef ik dat toch niet te betalen?

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 12 apr 2017 17:42

Voor de fietser lijkt mij, de tegenpartij kan niet zeker zijn dat de fietser niet gewond is en deed bijgevolg zijn burgerplicht.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 12 apr 2017 17:44

De rekening zal in eerste instantie bij de fietser terecht komen, maar kan daarna ongeacht de aansprakelijkheid (zwakke weggebruiker) op de BA verzekering van de autobestuurder verhaald worden.
"sowieso" schrijf je zo.

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 12 apr 2017 18:05

- De noodnummers zijn gratis en 24/24 beschikbaar.

De dienst 112 zal evalueren op basis van de medische bevraging bepalen of al dan niet dringend ziekenvervoer nodig is en zodoende een 'nutteloze rit' te vermijden. Een 'nutteloze rit' is deze waarbij er nooit patiëntencontact is gebeurd, de patient duidelijk ziekenvervoer weigert, ofwel
na evaluatie vervoer van de patient onnodig blijkt, of als de patiënt gebeurlijk overlijdt vóór of tijdens de interventie.
Ik ga ervan uit dat de ambulancier uit evaluatie heft vastgesteld dat het vervoer opportuun was. Als achteraf discussie is, dan is dat tussen de vervoerde patiënt en ambulancedienst, veronderstel ik.

- De vervoerskosten voor dringende geneeskundige hulpverlening zijn ten laste van de persoon die vervoerd is.
Het bedrag wordt bepaald door een koninklijk besluit en wordt jaarlijks geïndexeerd. De RIjksdienst voor Ziekte- en InvaliditeitsVerzekering (RIZIV) kan een deel van de kosten terugbetalen via je ziekteverzekering of ziekenfonds.
De tarieven vind u hier terug.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 12 apr 2017 18:32

En gebrekkige taalkennis is géén reden om in te roepen dat de fietser niet bij machte was te weigeren. Ik bedoel maar: als je in Cambodja bent en ze roepen een ambulance omdat je gestruikeld bent, dan weiger je toch gewoon in te stappen? Je gaat toch niet vertellen dat ze de brave mens gekneveld en manu militari in de ambulance gedwongen hebben....

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 12 apr 2017 18:41

Wagen bestuurder zal wel dienst 112 hebben gebeld - normaal bij vermoeden van aanrijding gewonden dient ook de politie verwittigd te worden door 112.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#10 , 12 apr 2017 21:46

De fietser zal altijd de factuur krijgen. Het is immers niet aan hulpdiensten/ziekenhuis om te beslissen dat anderen die factuur moeten betalen. Het is aan de fietser om via zijn verzekering/advocaat dat terug te vorderen van derden die aansprakelijk geacht worden. DE objectieve aansprakelijkheid inzake zwakke weggebruikers kan hier van toepassing zijn. Familiale in te schakelen. indien niet verzekerd zelf te regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Chicco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 apr 2017 23:12

oke is duidelijk, bedankt voor de reacties, topic mag gesloten worden

Terug naar “Verkeersongevallen”