Als fietser aangereden

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Als fietser aangereden

#1 , 10 apr 2017 19:27

Beste,



Ik ben zonet aangereden geweest door een chauffeur die in fout was. Hij kwam van rechts maar ik reed op een duidelijk gemarkeerde fietspad.
Ik vloog tegen zijn deur. Hij deed de deur open, pakte me vast en wou me slaan. Van dat laatste heb ik krabwonden aan mijn arm.
De chauffeur en zijn voltallige familie begon dan te roepen naar me dat IK in fout was en dat er schade zou zijn aan de deur van de auto omdat ik er tegen vloog.
Aan de overkant van het ongeval stond toevallig een politieagent die niet in dienst was en volgens hem was ik in fout maar hij twijfelde enorm en was meer bezorgd over lichamelijke schade dan wie er in fout was. De politieagent is dan gaan kijken en er was helemaal geen schade.
Uiteindelijk heb ik door de shock en het geroep van het ongeval gewoon toegegeven en de politie niet gebeld. De chauffeur was al agressief genoeg en de politie stond precies meer aan zijn kant dan aan mijn kant.
De politieagent heeft zich trouwens ook niet gelegitimeerd.
Kan ik morgen nog langs het lokale politiekantoor om alsnog een klacht in te dienen tegen de chauffeur?
Ik ben er echt niet goed van.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 apr 2017 20:10

Jij was wel degelijk in fout. Voorrang van rechts stopt niet aan een fietspad, al of niet duidelijk afgelijnd. Fietsers moeten eens de verkeersreglementen leren voor ze de baan opgaan.
Klacht neerleggen kan je altijd maar zal niet veel helpen. Heb je trouwens zijn naam of nummerplaat. Indien niet, tegen wie ga je die klacht dan neeleggen?

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2017 20:29

Misschien kan het geen kwaad om eerst de wetgeving te lezen voor je antwoordt: http://www.lokalepolitie.be/5424/nieuws ... e-verlenen

Hij was wel degelijk in fout.

Reclame

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2017 20:34

"De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, MOET voorrang verlenen aan de weggebruikers die gebruik maken van dit trottoir of fietspad."

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 10 apr 2017 21:11

Een fietser die op het fietspad rijdt heeft voorrang op de bestuurders die dit fietspad oversteken. Buiten de kruispunten wordt die regel zonder problemen toegepast, maar op kruispunten zorgt hij vooral voor verwarring, misverstanden, … en daardoor ook voor gevaarlijke situaties.

Of die regel al dan niet van toepassing is, hangt immers in belangrijke mate af van de wijze waarop het fietspad is aangeduid en of het al dan niet doorloopt op het kruispunt zelf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2017 21:17

Misschien kan het geen kwaad om eerst de wetgeving te lezen voor je antwoordt: http://www.lokalepolitie.be/5424/nieuws ... e-verlenen

Hij was wel degelijk in fout.
Ja en waarom.

"De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, MOET voorrang verlenen aan de weggebruikers die gebruik maken van dit trottoir of fietspad."

Dit was het geval. De chauffeur kwam van rechts relatief t.o.v. mezelf als fietser maar de chauffeur moest voorrang verlenen daar hij een fietspad (duidelijk gemarkeerd) kruiste. Dit heeft hij niet gedaan waardoor ik tegen hem vloog.
Hij was in fout en niet ik.

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 apr 2017 21:41

Een fietser die op het fietspad rijdt heeft voorrang op de bestuurders die dit fietspad oversteken. Buiten de kruispunten wordt die regel zonder problemen toegepast, maar op kruispunten zorgt hij vooral voor verwarring, misverstanden, … en daardoor ook voor gevaarlijke situaties.

Of die regel al dan niet van toepassing is, hangt immers in belangrijke mate af van de wijze waarop het fietspad is aangeduid en of het al dan niet doorloopt op het kruispunt zelf.
Heb jij nu net jouw originele en denigrerende reactie aangepast? U gelieve dit in de toekomst duidelijk te willen maken door een "EDIT:..." toe te voegen.
Ik weet niet of jij een rijbewijs B hebt op dit moment maar indien het wel het geval is dan verdien je dit m.i. niet daar je klaarblijkelijk zelfs niet over deze basiskennis beschikt.

On topic: Hij was in fout. Hij reed over een duidelijk gemarkeerde fietspad. Hij had mij als fietser voorrang moeten verlenen in dezelfde mate dat hij een voetganger voorrang had moeten verlenen over het zebrapad.

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 10 apr 2017 22:30

Voor wat gaat u juist klacht indienen? Er is geen schade en beide partijen zijn in overleg vertrokken.

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2017 22:46

Voor wat gaat u juist klacht indienen? Er is geen schade en beide partijen zijn in overleg vertrokken.
Er is wel degelijk schade.Ik ben in shock en durf niet meer langs die straat te fietsen.

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 10 apr 2017 22:53

Voor wat gaat u juist klacht indienen? Er is geen schade en beide partijen zijn in overleg vertrokken.
Er is wel degelijk schade.Ik ben in shock en durf niet meer langs die straat te fietsen.
Voor iemand die in shock is, bent u toch nog wel vrij brutaal in uw posts hier..

Hoe dan ook, u kunt niet van uzelf verklaren dat u in shock bent, dat kan enkel een geneeskundige.

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2017 23:03


Voor iemand die in shock is, bent u toch nog wel vrij brutaal in uw posts hier..

Kan je a.u.b. inhoudelijk reageren? Lees de post en lees de wetgeving. Uw persoonlijke indrukken zijn hier waardeloos.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 10 apr 2017 23:07

Dat is geen persoonlijke indruk, maar een deductie. Iemand in shock beseft ten eerste niet dat hij in shock is, en gaat ook niet zo brutaal reageren.

Daarbuiten is een minimum aan beleefdheid wel een vereiste om hier voortgeholpen te worden. Moest u door het ongeval even over uw toeren zijn, stel ik voor morgen terug te komen om de vragen op een iets rustigere manier te stellen. Anders vrees ik dat uw topic niet lang open zal blijven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 10 apr 2017 23:08

"Ik ben in shock en durf niet meer langs die straat te fietsen."
Dan bent u niet geschikt om u in het verkeer te begeven.

"De chauffeur was al agressief genoeg en de politie stond precies meer aan zijn kant dan aan mijn kant."
Misschien was die dan toch in zijn recht. Uw eigen verklaring is geen bewijs.
Trouwens wat is een duidelijk gemarkeerd fietspad?
Er bestaan verschillende soorten "duidelijk gemarkeerde" fietspaden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mark311
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2017 23:13

"Ik ben in shock en durf niet meer langs die straat te fietsen."
Dan bent u niet geschikt om u in het verkeer te begeven.
De keuze van uw nickname is duidelijk.

"De chauffeur was al agressief genoeg en de politie stond precies meer aan zijn kant dan aan mijn kant."
Misschien was die dan toch in zijn recht. Uw eigen verklaring is geen bewijs.
Trouwens wat is een duidelijk gemarkeerd fietspad?
Er bestaan verschillende soorten "duidelijk gemarkeerde" fietspaden.
Neen. Hij was niet in zijn recht. De link naar de wetgeving kan je hierboven vinden.

Mensenlief, kunnen hier EINDELIJK mensen met een IQ boven de 100 reageren? Dank.

LeenW
Berichten: 12811

#15 , 10 apr 2017 23:14

Probeer het morgen nog eens, op een respectvolle manier.

Terug naar “Verkeersongevallen”