Aansprakelijkheid aanrijding

LynnFLS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid aanrijding

#1 , 04 apr 2017 10:28

Hoi allemaal,

Op 17 december was ik met mijn man net geparkeerd in onze straat (éénrichtingsstraat waar je 30km/uur mag). Wij hebben een tweeling van 1jaar die achter in de auto zaten. Onze straat is een smalle lange straat. Mijn man was bezig met 1 van de kinderen uit de auto te halen langs de straatkant en ik langs de kant van het voetpad het andere kind. Alvorens hij de deur open deed om ons kind eruit te halen keek hij nog even of er geen auto aankwam. Er was geen auto in de straat. Wanneer mijn man ons kind net uit de autostoel had losgemaakt en hem uit de auto tilt hoort hij ineens een auto in hoge vaart naderen. Hij kon zichzelf en ons kind net tegen de auto drukken en de auto rijdt onze achterste deur aan, die vervolgens in onze voorste deur schuift waardoor beide deuren helemaal stuk zijn. Mijn man en kind worden net niet geraakt. De spiegel van de andere auto vliegt ook in het rond. De auto rijdt door. Ik ben er achter gelopen en heb hem een straat verder kunnen tegenhouden.

De man was onder invloed van alcohol en drugs en de politie is erbij gekomen. Van ons is er een PV gemaakt maar de man was niet meer in staat dit te doen en werd meegenomen naar het politiekantoor. Hij is later opgeroepen voor verhoor. Daarnaast is er ook een man die achter deze auto reed die alles heeft zien gebeuren. Hij is ook langs het politiekantoor geweest om te getuigen. In de getuigenis stond dat de man te snel reed en vluchtmisdrijf pleegde en dat onze deur al enige tijd openstond. Het is ook mogelijk om langs onze auto te rijden terwijl de deur openstaat. Dit alles werd naar de verzekering gestuurd. Toch wordt de aansprakelijkheid betwist en is dit ook doorgestuurd naar het parket waardoor we alle kosten zelf hebben moeten betalen. Is het normaal dat dit geen uitgemaakte zaak is voor de verzekering? Hoelang zal dit duren voordat we meer weten? Is er een manier waarop ik kan weten hoever deze zaak staat?

Alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 04 apr 2017 10:32

Het is geen uitgemaakte zaak omdat u bij zo'n aanrijding in normale omstandigheden in fout bent. U zal dus moeten bewijzen dat het ongeval te wijten is aan alcohol, drugs, overdreven snelheid of een combinatie van deze.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 04 apr 2017 10:36

Het is voor verzekeringen "normaal" dat de aansprakelijkheid wordt betwist op basis van dit artikel in de wegcode:
Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Daartegenover staat echter dit artikel:
10.1.
(...)
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Je zal dus moeten bewijzen dat de hindernis voorzienbaar was. Er zijn op dit forum al een paar topics over gelijkaardige situaties (openstaand portier om kinderen uit de auto te halen) en het zou best beide kanten uitkunnen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”