Parking=fietspad gent vanbeverenplein

Bezoeker1995
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parking=fietspad gent vanbeverenplein

#1 , 24 mar 2017 23:50

Ik fiets alle dagen naar Gent. Ik moet hiervoor een buurt passeren (wondelgemstraat/vanbeverenplein) waar dubbelparkeren en parkeren op het fietspad eerder regel dan uitzondering is. Ik ben steeds verplicht om op de rijbaan te rijden, of te slalommen tussen de geparkeerde wagens/rijbaan.
Ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat deze wagens vertrekken vanuit stilstand (van op het fietspad) op het moment dat ik hen wil voorbijsteken op de rijbaan. Ben op deze manier al verschillende malen tot (bijna-)aanrijding gekomen met wagens. Ben ik dan in fout omdat ik een manoeuvre bega?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2017 08:33

Het zou al een zeer speciale flik moeten zijn als die je dan opschrijft, ik ken deze straat zeer goed het is al zo erg als in de sleepstraat, daar staat altijd wagens dubbel geparkeerd, ik spreek dan nog niet over de bevrijdingslaan, nog erger.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 25 mar 2017 08:57

Bij een ongeval gaat er toch verantwoordelijkheid moeten worden aangewezen, ik vind het een terechte vraag.
Laatst gewijzigd door LeenW op 25 mar 2017 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Bezoeker1995
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2017 08:58

Die straten ken ik ook, vreselijk! Ik vraag me eerder af wat er gebeurd als het tot een ongeluk komt met schade, wie is dan in fout? Het is omdat ik echt al een paar keer serieus heb mogen ontwijken/lichte aanrijdingen heb gehad zonder schade... Heb een tijdje telkens af de fiets gestapt om via het voetpad te gaan, maar dat is gekkenwerk :)

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 25 mar 2017 20:04

Het is toch erg gesteld met onze wetgeving (of minstens met het vertrouwen in onze rechters) wanneer men dergelijke vraag dient te stellen. Wat ik hier lees is dat "iedereen met een beetje gezond verstand weet dat de fietser in zijn recht is maar kan ik er wel op rekenen dat een rechter over dat beetje gezond verstand beschikt."

Indien een fietspad niet bereidbaar is, dan mag men op de openbare weg rijden.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/109-art9

Terug naar “Verkeersongevallen”