Ongeval - Wagen "Perte Totale"

ONC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ongeval - Wagen "Perte Totale"

#1 , 09 mar 2017 16:03

Hallo allemaal

Vorige week heb ik mij een tweedehandse mini cooper cabrio aangeschaft van het bouwjaar 2014 voor € 19.000. Deze had heel wat opties (Navigatie; leren zetels; cruise controle; parkeersensoren; ...)

Nu heb ik gisteren een accident meegemaakt waarbij ik niet in de fout was. De garage heeft ons al voorbereid dat de wagen waarschijnlijk "Perte Totale" verklaard zal worden.

Nu was mijn vraag wat het beste is dat ik kan doen? Ik heb geen omnium en heb dus geen idee wat de waarde is dat ze mij gaan uitbetalen.

Dankuwel alvast.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2017 16:22

Omnium of niet speelt weinig rol als je zelf niet in fout bent. Het is de tegenpartij die uw schade zal moeten vergoeden. Je zal de cataloguswaarde van die wagen uitbetaald krijgen, vermoed ik. Er zijn sites waar je de cataloguswaarde kan bereken, zoals deze: https://www.wijkopenautos.be/cataloguswaarde-auto/ (vul als e-mail adres iets fictiefs in, zoals test@test.com).

Als je bij uw autoverzekering rechtsbijstand hebt, kan die eventueel ingeschakeld worden. Je kan ook je verzekering even bellen om te vragen hoe dit verder afgehandeld wordt, en wat de schadevergoeding is die je mag verwachten.

P.S. Dus na het ongeval is er een Europees Aanrijdingsformulier ingevuld, en er is geen discussie dat de tegenpartij in fout is? Want deze info lees in niet echt expliciet in uw openingsmail. Ik interpreteer de zinsnede "waarbij ik niet in fout was" op die manier. Correct me if I'm wrong...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2017 16:33

Je zal de cataloguswaarde van die wagen uitbetaald krijgen, vermoed ik. Er zijn sites waar je de cataloguswaarde kan bereken, zoals deze: https://www.wijkopenautos.be/cataloguswaarde-auto/ (vul als e-mail adres iets fictiefs in, zoals test@test.com).
Principe van art. 1382 BW is integrale schadevergoeding.
Als je wagen dus meer waard was dan de cataloguswaarde, dan moet de effectieve waarde vergoed worden.
(Geldt natuurlijk als hij minder waard was).

Maatschappij zal mogelijk de makkelijke middenweg kiezen, maar dat betekent nog niet dat je ermee akkoord moet gaan.
Want als je volledig in je recht bent, heb je recht op ... integrale schadevergoeding.
Inclusief gebruiksderving, andere kosten gemaakt, bestede tijd, telefoons, ...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

ONC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2017 16:52

Omnium of niet speelt weinig rol als je zelf niet in fout bent. Het is de tegenpartij die uw schade zal moeten vergoeden. Je zal de cataloguswaarde van die wagen uitbetaald krijgen, vermoed ik. Er zijn sites waar je de cataloguswaarde kan bereken, zoals deze: https://www.wijkopenautos.be/cataloguswaarde-auto/ (vul als e-mail adres iets fictiefs in, zoals test@test.com).

Als je bij uw autoverzekering rechtsbijstand hebt, kan die eventueel ingeschakeld worden. Je kan ook je verzekering even bellen om te vragen hoe dit verder afgehandeld wordt, en wat de schadevergoeding is die je mag verwachten.

P.S. Dus na het ongeval is er een Europees Aanrijdingsformulier ingevuld, en er is geen discussie dat de tegenpartij in fout is? Want deze info lees in niet echt expliciet in uw openingsmail. Ik interpreteer de zinsnede "waarbij ik niet in fout was" op die manier. Correct me if I'm wrong...
Dankjewel voor het antwoord. Toevallig hebben wij die site net ook gebruikt maar is geen betrouwbare site, zijn opkopers denken wij die extra willen. De site schat mijn auto namelijk op 10.000 wat absoluut niet kan. Ik heb net mijn andere mini van 2010 zonder opties voor 10.00 euro verkocht..

Voor de rest zijn wij absoluut in ons recht. Politie is er bij gekomen samen met twee getuigen die ons verhaal kunnen bevestigen aangezien we op de snelweg door een slippende auto van de weg zijn gekaatst. Wij hebben gewoon heel veel schrik dat wij niet de waarde gaan krijgen aangezien onze wagen al 2000 euro onder de waarde was. Een heel vervelende situatie dus ..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2017 17:06

Geen idee welke prijs de verzekering van de tegenpartij gaat voorstellen, natuurlijk. Schakel uw rechtsbijstand in (als je die hebt) als de prijs te laag is naar uw mening. Heb je een factuur van de aankoop van die wagen? Aangezien je hem maar een week had, lijkt het me niet onredelijk om dat bedrag te eisen.

Wat me wel nog altijd niet duidelijk is: je hebt toch een "tegenpartij"? Met andere woorden, de wagen die je van de weg gekaatst heeft, is toch gestopt en je weet wie dit is? Ik krijg een beetje de indruk dat die slippende wagen doorgereden is, en je momenteel met een ongeval zonder tegenpartij zit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ONC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2017 17:24

Geen idee welke prijs de verzekering van de tegenpartij gaat voorstellen, natuurlijk. Schakel uw rechtsbijstand in (als je die hebt) als de prijs te laag is naar uw mening. Heb je een factuur van de aankoop van die wagen? Aangezien je hem maar een week had, lijkt het me niet onredelijk om dat bedrag te eisen.

Wat me wel nog altijd niet duidelijk is: je hebt toch een "tegenpartij"? Met andere woorden, de wagen die je van de weg gekaatst heeft, is toch gestopt en je weet wie dit is? Ik krijg een beetje de indruk dat die slippende wagen doorgereden is, en je momenteel met een ongeval zonder tegenpartij zit?
Nee hoor de tegenpartij lag net zoals ons op zijn zij in de gracht. Heeft dit belang dan buiten het feit dat zijn verzekering moet in staan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2017 17:59

Het bedrag dat je zelf betaald hebt zou in principe geen belang mogen hebben. In de praktijk vragen deskundigen wel je aankoopfactuur ...
Je hebt recht op het bedrag dat je nodig hebt om je een gelijk(w)aardig voertuig aan te schaffen. Zorg er dus voor dat je je informeert op de tweedehandsmarkt: welk bedrag moet je uitgeven om een dergelijk voertuig - in dezelfde staat, zelfde opties, ouderdom enz .. - aan te schaffen.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 10 mar 2017 00:30

We hebben net een 2de handwagen gekocht in de familie - verzekering moest de aankoopprijs hebben en de cataloogprijs met alle opties ( was volgens mij meer dan betaald) - was voor het berekenen van de premie.
Enkele jaren geleden ook in familie een ALG ( passagier in onze auto licht gewond en tegenpartij in verwachting). Tegenpartij was volgens haar in haar recht gezien ze van rechts kwam ( van privé terrein tegen rijrichting op Bredabaan - splitsing Kapellen - Brasschaat om doorsteek te nemen ipv zoals het hoorde tot op kruispunt te rijden en daar te draaien.
We hebben wrakwaarde gekregen + waarde wagen van verzekering. Familielid had dus 18 maanden met de wagen gereden voor €400 Dat was het bedrag dat we minder kregen dan aankoopwaarde en onze garage heeft alle administratie gedaan en opkopers ontvangen - en uiteraard een andere 2de handwagen verkocht. Kwestie van service kan dat tellen. De net gekochte waarvan eerst sprake komt van zelfde 2de handgarage.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mar 2017 09:49

Nee hoor de tegenpartij lag net zoals ons op zijn zij in de gracht. Heeft dit belang dan buiten het feit dat zijn verzekering moet in staan?
Dat laatste is wel héél belangrijk, natuurlijk: het is de verzekering van de tegenpartij die daarvoor moet instaan. Stel dat die wagen gewoon doorgereden is, heb je geen verzekering om je naar te wenden. Maar aangezien dit dus niet het geval is, is alles OK wat dat betreft. Neem eens contact op met uw eigen verzekering, zou ik zeggen. Zij gaan je ook héél wat info kunnen geven (je betaalt genoeg voor zo'n verzekering, laat ze je dan ook maar informeren. Zit inbegrepen in de prijs :wink: ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 10 mar 2017 11:24

Of u rechtsbijstand verzekering inschakelen, je hebt recht op keuze advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DelphineVDB
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mar 2017 09:57

Hallo,

Graag had ik even gepolst naar jullie mening omtrent onderstaande situatie:

Vorige week maandag werd ik aangereden door een andere wagen; deze kwam vanuit een parking en reed hard op mijn rechterkant. Hierdoor werd mijn rechtervoorkant beschadigd alsook krijg mijn volledige capot een duw; mijn beide lichten zijn o.a. ok afgekraakt. Door de klap is er zelfs een plooi boven mijn linkerwiel.
Mijn wagen werd de dag daarna uit voorzorg getakeld en ik heb momenteel een vervangwagen van mijn garage.
Gezien de tegenpartij volledig in fout is, verwachtte ik dan ook de nodige oplossing zodat ik snel mijn wagen terug zou hebben maar integendeel..

Ik kreeg gisteren een brief toegestuurd van het expertisebureau van de tegenpartij met de melding totaalverlies en de geschatte waarde van mijn wagen volgens de staat van mijn wagen net voor het ongeval.

Hij werd geschat op 3.850€ en tevens werd er nog 1000€ afgetrokken voor reeds geleden schade (waarvan nauwelijks sprake is afgezien van enkele plekken aan mijn linkerportier en een schreef langs de rechterkant (aan de rechterkant is zelfs zopas een volledig nieuwe spiegel geplaatst; nog maar geplaatst sinds een tweetal weken)). In totaal zou er dus slechts 2.850€ gegeven worden (nog te verrekenen met de prijs die geboden wordt voor het wrak). Met andere woorden, krijg ik een luttele compensatie en dien ik dan hiermee mijn plan te trekken en een nieuwe wagen aan te schaffen. Bij navraag van het totaalverlies zou het gaan om een pure economische perte totale en niet over een technische; gezien het chassis slechts licht geraakt werd VOOR de ophangingspunten..

Bij navraag bij de garage hebben ze het over ongeveer 3000€ aan kosten en toevallig is de auto geschat op 2850€, wat dus net iets lager ligt dan de kosten. Eerst en vooral heb ik vergelijkbare auto's teruggevonden voor ongeveer 4000-4200€ i.p.v. 3.750€ en dan stel ik die 1000€ die ze aftrekken voor reeds geleden schade ook nog in vraag gezien ik niet van plan was om deze schade te herstellen en dit ook geen belemmering vormde om te rijden gezien het gaat over minimale blikschade.

Graag had ik even gepolst naar jullie ervaring of advies in deze situatie.
Ik ben er praktisch van overtuigd dat mijn auto nog meer waard is dan slechts 2.850€ (incl. btw) OF kan ik erop aandringen om mijn wagen nog te laten vermaken gezien er GEEN technische perte totale is. Wat zou meest haalbaar zijn in dit geval?

Heb momenteel reeds meegegeven aan mijn verzekeringen dat ik niet akkoord ga.

(mijn wagen: Peugeot 207, 2009, 5-deurs, diesel, ongeveer 160.000 km)

Alvast bedankt voor jullie mening,

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 mar 2017 11:21

Waarom een topic van iemand anders inpikken. Kan je geen eigen topic beginnen. Zeer onvriendelijk . Nu zal je waarschijnlijk geen antwoord krijgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 mar 2017 11:53

Zeer onvriendelijk.
In 99% van de gevallen gaat het niet om "onvriendelijkheid" maar om "onwetendheid". Niet iedereen beseft dat een nieuw topic openen "the way to go" is. Een moderator zal dit bericht wel afsplitsen en er een nieuwe topic van maken, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DelphineVDB
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 mar 2017 11:59

Wist dit idd niet. Zal een nieuw onderwerp starten dan.
Mvg

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 31 mar 2017 19:06

Waarom een topic van iemand anders inpikken. Kan je geen eigen topic beginnen. Zeer onvriendelijk . Nu zal je waarschijnlijk geen antwoord krijgen.
Ik ben akkoord met je statement, maar op veel fora is het juist het omgekeerde: daar eist men dat men in een topic van een ander werkt als het over (ongeveer) hetzelfde gaat.
Mijns inziens een stuk onoverzichtelijker zo... Maar als men een ander forum gewoon is, gaat men er vaak van uit dat dit ook zo kan op een ander forum.

Terug naar “Verkeersongevallen”