aanrijding privé parking

Berlingo1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aanrijding privé parking

#1 , 08 mar 2017 09:39

Hallo,

Tijdens het manoeuvreren uit een moeilijke parkeerplaats op de privé parking bij mijn ex-werkgever in het donker, reed ik zonder opzet tegen mijn collega haar auto. Zij had zelf al een paar keer tegen onze vuilbak gereden op de parking (omdat er te weinig plaats is). Het was een oude auto dus ze had geen erg in blutsen. Maar door mijn aanrijding tegen haar auto was er aan de zijkant een cm verf weg. Dus dit moet natuurlijk behandeld worden tegen roest. Nu dit gebeurde in november 2016. In december 2016 kreeg ik mijn ontslag van de werkgever wegens economische redenen. Toen garandeerde ik haar nog om dit onderling op te lossen mits tussenkomst garagist en een prijsofferte. Ondertussen 3 maanden werkloos, stuurt ze plots via facebookbericht de factuur door op haar naam. Ik weet totaal niet wat ik hiermee moet doen. Ik ben eerlijk en zou dit wel graag terug betalen maar enkel als ik terug werk heb gevonden, nu is dit niet mogelijk. Ik vind de manier waarop ook een beetje raar en ook wel heel laat wanneer ze hiermee afkomt, ik dacht dat ze dit ging laten vallen. Omdat ze zelf schade aanricht aan haar voertuig en wegens mijn onvoorziene ontslag... Graag hoorde ik jullie mening hierover, aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 08 mar 2017 10:33

U heeft schade veroorzaakt aan iemand anders eigendom. Het is uw verdomde plicht om die te (laten) vergoeden, al dan niet met tussenkomst van de verzekering. Dat we ondertussen 3 maanden verder zijn en dat u ondertussen werkloos bent is geen argument.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 08 mar 2017 10:39

Wat Didymus zegt is uiteraard compleet correct.
Dit betekent echter niet dat je zomaar "een" factuur op naam van die ex-collega moet betalen, zonder enige bewijs of vaststelling dat dit ENKEL ter herstelling van de door u veroorzaakte schade dient. Als de ex-collega bvb haar hele auto laat herspuiten, hoeft u de factuur daarvoor niet zomaar te betalen.
Toen garandeerde ik haar nog om dit onderling op te lossen mits tussenkomst garagist en een prijsofferte.
Hebt u dit op papier ?
Ik vermoed dat u geen verzekering aangesproken hebt (gezien "onderling" ...) ?

Is de factuur in verhouding met de door u veroorzaakte schade ? Dan lijkt mij de makkelijkste (en correctste - ook al bezorgde uw excollega geen prijsofferte) manier om dit gewoon te betalen. Zonder uitstel: uw ex-collega heeft er geen zaken mee dat u werkloos bent.

Is die factuur NIET in verhouding, en vermoedt u misbruik, dan zijn de mogelijkheden legio.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Berlingo1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2017 10:55

Nee niks op papier, de eerste prijsofferte ging over een tussenkomst van 100 tot 150€ niks meer, en dat klopt eigenlijk wel. Alleen komt daar nu ook BTW bij dus komt het op een totaal van 180€. Op de factuur staat weinig uitleg, herstel carrosserie, is dit enkel mijn verf plek of ook haar blutsen dat weet ik niet. Vooraleer ik deze factuur betaal vraag ik dan niet eerst om deze op mijn naam te laten plaatsen? Als enige vorm van bewijs dan.

Ook wou ik u nogmaals bedanken voor de snelle reactie

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2017 11:12

€180? Daarmee gaat ze echt geen blutsen laten herstellen hebben, hoor. Lijkt me meer dan correcte factuur voor het herstellen van een plaats waar de lak weg was. Moest ik in uw plaats zijn, ik zou dit betalen en de zaak achter mij laten.

Ga langs bij de ex-collega om uw schuld te vereffenen, en stel een gedateerd document op dat u beiden ondertekend waarin verklaard wordt dat de factuur door u betaald werd (verwijs naar het factuurnummer en vraag zelf een kopietje van de factuur), hiermee alle veroorzaakte schade vergoed werd, en bijgevolg de zaak ook definitief afgehandeld is. De factuur hoeft niet op uw naam te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2017 13:38

Ter aanvulling: aansprakelijkheid voor onrechtmatige daad verjaart 5 jaar na vaststelling van de feiten (en sowieso 20 jaar nadat de feiten zich hebben voorgedaan). Onverminderd stuiting (kan dus tot 10 jaar duren vooraleer verjaring).
Binnen 3 maanden is in juridische termen dus nog "snel".

Wat niet wegneemt dat de effectieve kost kan betwist worden. 180 EUR is inderdaad wat het zal gekost hebben. Opspuiten ben je al gauw 250 EUR kwijt, ruimere acties 750 of meer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Berlingo1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2017 18:51

Dank u wel allemaal! jullie reacties zijn natuurlijk correct en rechtvaardig. Ik twijfelde omdat de reacties vanuit mijn directe omgeving anders klonken. Maar ik heb beslist dit bedrag vandaag nog over te maken aan de garagist met mededeling het factuur nr dit zal voldoende zijn als bewijsstuk.

Juist wou ik toch opmerken dat Didy de mus zijn taalgebruik redelijk agressief overkomt! ;-)

Tope
Berichten: 916

#8 , 08 mar 2017 19:23

Je hebt gelijk. Het taalgebruik van Didymus is inderdaad wel agressief.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 08 mar 2017 21:29

Het heeft blijkbaar wel gewerkt. Q.E.D.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 09 mar 2017 09:27

Ik zou het taalgebruik van Didymus misschien wel direct en mss wat ongenuanceerd maar zeker niet "aggressief" noemen.

Ik vermoed dat er een (overigens niet meer dan terechte) verontwaardiging in meespeelt, omwille van de (toenemende) neiging van mensen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen op basis van details. (ook vergelijkbaar met de te talrijke "ik ben geflitst aan huisnummer 60 maar in't PV staat huisnr 48 - moet ik de boete betalen ?" topics)

ik treed trouwens de oorspronkelijke uitspraak van Didymus volmondig bij: "U heeft schade veroorzaakt aan iemand anders eigendom. Het is uw verdomde plicht om die te (laten) vergoeden"

Heel strikt genomen had de tegenpartij inderdaad een offerte moeten voorleggen alvorens over te gaan tot herstelling, enzovoort. Maar het gaat over 180€, een HEEL schappelijke prijs voor deze herstelling. Elk excuus of argument om dit niet direct te betalen (ook van uw omgeving) is niet redelijk te noemen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Berlingo1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 mar 2017 10:42

Dat is waar Didymus het werkte :-) en ik moet toegeven opgelucht te zijn om vlug, eerlijk en correct te handelen.

Ik moet inderdaad mijn persoonlijke frustratie: 'het langdurig zoeken naar werkzekerheid' niet op anderen uitwerken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 mar 2017 11:29

Ik moet inderdaad mijn persoonlijke frustratie: 'het langdurig zoeken naar werkzekerheid' niet op anderen uitwerken.
Troost u ook met de gedachte dat €180 echt niet veel geld is om die schade te laten maken. Er is zeker niet van u geprofiteerd!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”