Ongeval en positief geblazen

benno75
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeval en positief geblazen

#1 , 06 mar 2017 13:24

Ik heb vorige week woensdagavond een wagen aangereden op een rond punt. De wagen stopte zeer bruusk op een rond punt, en ik had het
te laat gezien, dus ben ik er achteraan tegengereden.
Alhoewel er enkel blikschade was, besloot de tegenpartij de politie te bellen (ze hadden dit al gedaan toen ik mijn wagen aan het parkeren was).
Dat was slecht nieuws voor mij, want ik had gedronken. De politie kwam iets later aan, en heeft ons dus laten blazen. Mijn resultaat was 0,83mg/l, waar ik zeer hard van verschoot. Ik had vlak daarvoor op 3 kwartier wel 2 westmalle Tripels gedronken (en 's middags 2 glazen wijn, maar die zouden dan afgebroken moeten zijn), maar toch lijkt 0,83mg/l me veel. Ik had ook wel bijna niets gegeten, maar dan nog.

Ik ben dus nu mijn rijbewijs kwijt voor 14 dagen, heb ook geen aanrijdingsformulier moeten invullen, want ik ben volledig in fout. Daarna zal ik voor de
politierechter moeten verschijnen. Ik heb al even wat opgezocht, en er staat me een boete tussen 1200 en 12000€ te wachten. Bovendien kan mijn rijbewijs ook nog ingetrokken worden voor een aantal dagen.... Maar zou het feit dat ik al 23 jaar een rijbewijs heb en nog nooit een ongeval heb gehad of positief geblazen heb gelden als verzachtende omstandigheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 06 mar 2017 13:44

de boetes zijn vanaf januari verhoogd. minimum boete is 1600 euro.

De rechter zal u een bijkomend rijverbod opleggen.

Mogelijks kan er probatie verleend worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2017 14:32

Maar zou het feit dat ik al 23 jaar een rijbewijs heb en nog nooit een ongeval heb gehad of positief geblazen heb gelden als verzachtende omstandigheden?
Ook geen andere verkeersovertredingen? De kans dat je moet blazen in dit land is zo bijzonder klein, dat nog nooit positief geblazen hebben, niet echt een prestatie is. Ik rij ondertussen ook bijna 20 jaar met de wagen en heb ooit nog maar één keer moeten blazen (het was in de late namiddag als ik van het werk naar huis reed, dus uiteraard safe geblazen).

Als je verder ook geen andere overtredingen op uw naam hebt, zal dit positief zijn voor jou, maar als je nog enkele zware snelheidsovertredingen hebt staan, om maar iets te zeggen, denk ik niet dat je op veel verzachtende omstandigheden moet rekenen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mar 2017 15:54

Heb in mijn leven al bijna 2.000.000 km gereden, met bijna 95 % in ons landje, en nog maar 1 (één) maal moeten blazen. :)

benno75
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2017 07:27

Maar kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is 0.83mg/l te blazen na twee Westmalle Tripels? Zoals gezegd had ik zo goed als niets gegeten en ik had ook heel februari niets gedronken (tournée minerale). Maar dan nog is dit bijzonder hoog. Niemand gelooft mij als ik dit zeg, en ik vind het zelf ook niet geloofwaardig..... Maar toch is het zo. Ik heb een app gedownload, en volgens deze app zou je na 2 Westmalle Tripels op 45 min 1,05 promille in je bloed hebben. Maar ik had dus iets van een 1,85 promille....

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 07 mar 2017 08:55

elk lichaam is anders en je hebt doorheen de dag ook nog wijn gedronken (en niets gegeten)

denk niet dat je die data kan aanvechten aangezien ze door geijkt materiaal is gemeten

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2017 09:13

Had je niet gedronken, had je ook niet positief geblazen. Volgens die app zat je ook boven de limiet...

Indien u meer dan 35mg/l UAL geblazen had en tweemaal een ademanalyse had laten uitvoeren kon u vragen om een tegenexpertise door middel van een bloedafname. Dit zal u gezegd zijn maar had uiteindelijk niets aan het verhaal gewijzigd

Terug naar “Verkeersongevallen”