Ik kan mij niet in plaats van de rechtbank stellen, maar meen toch dat u in fout bentArtikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Zoals ik de tekst van TS kan lezen voerde de politie geen dringende opdracht uit, want hij gebruikte enkel de lichten. Maw, als dat eerste voertuig voorrang had, dan had die politiewagen moeten stoppen voor die eerste wagen, en hij mocht zeker geen voorrangsregel negeren.Artikel 37. Prioritaire voertuigen
37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.
37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
Politiewagen stopte blijkbaar. Hij had dan ook enkel een lichtsignaal op zonder geluidssignaal voor een dringende opdracht.Hij had zich dus te pletter moeten rijden tegen de flikkenauto die in overtreding was en verongelukken?
Men mag zichzelf toch beschermen tegen kwetsuren of erger?
Hij kon stoppen voor een hindernis, zoals de wegcode voorschrijft.
De auto die volgde niet.....
Er is nooit een verplichting het geluidstoestel te gebruiken, enkel is men dan geen prioritair voertuig. Daarbij is het niet omdat jij niet weet welke opdracht uitgevoerd wordt, dat zij ook onterecht de zwaailichten voerenBegeleiding konvooien, afzetten ongeval, verkeer laten vertragen door blokrijden, zorgen dat een bepaalde locatie gemarkeerd wordt....
Alleen lichten mogen gebruikt worden voor alle opdrachten. Een geluidssignaal moet ook gebruikt worden voor een dringende opdracht.
En wat is volgens U een 'dringende opdracht" denk je? Lees aub eerst de wetsartikels die hier worden plaatst.Er is nooit een verplichting het geluidstoestel te gebruiken, enkel is men dan geen prioritair voertuig. Daarbij is het niet omdat jij niet weet welke opdracht uitgevoerd wordt, dat zij ook onterecht de zwaailichten voerenBegeleiding konvooien, afzetten ongeval, verkeer laten vertragen door blokrijden, zorgen dat een bepaalde locatie gemarkeerd wordt....
Alleen lichten mogen gebruikt worden voor alle opdrachten. Een geluidssignaal moet ook gebruikt worden voor een dringende opdracht.
Grootste probleem voor topicstarter is wel dat de bewijslast van dergelijke bewering ligt bij degene die op z'n voorligger inrijdt .....Nog twee relevante artikels uit het KB van 1 december 1975 die ik hier de revue niet zag passeren:
Artiikel 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken
Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Volgens mij heeft het voorste voertuig aldus een probleem. Als het achterste voertuig kan aantonen dat het eerste voertuig plots remde én het speciaal geluidstoestel niet in gebruik was.