Aanrijding fiets

Ignaas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanrijding fiets

#1 , 02 feb 2017 08:56

Ik ben vorig jaar aangereden op de fiets.
Ik reed op een kleine landweg met een auto achter mij. Bij naderen van een klein kruispunt (zonder verkeersbord), zie ik dat er een auto aankomt uit de straat van rechts.
Deze auto vertraagt en lijkt te stoppen. Ik blijft doorfietsen en de auto achter mij blijft ook doorrijden achter mij.
Toen ik op het midden van het kruispunt kwam, geeft de auto uit de straat van rechts ineens gas en rijdt mij aan. De auto raakt mijn achterwiel en ik vlieg samen met mijn fiets enkele meters weg.
De twee auto's (die mij raakte en die achter mij reed) stopten en zijn mij komen helpen. Ik had wel een beetje pijn van schaafworden, maar voor de rest leek het ok. De persoon die mij omver reed, vertelde mij dat zij mij in het begin gezien had en daarom wilde stoppen, maar toen de auto achter mij ineens pinkte om in de straat recht in te draaien, dacht zij dat ik het kruispunt al over was en heeft zij gewoon doorgereden recht tegen mij.
We hebben zo een document voor ongeval ingevuld welke ik heb doorgestuurd naar mijn verzekering (familiale).

Ik heb 30 keer afspraak gehad met de kinesist voor mijn rug en nek en tevens ook een week thuis gezeten daar ik mij de ochtend na het ongeval bijna niet meer kon bewegen. (verstijving spieren en whip-lash).

Ik wilde het hierbij laten omdat ik als weggebruiker voorrang van rechts had moeten verlenen, maar de autobestuurder van rechts mij - in mijn mening - niet zomaar aan mag rijden natuurlijk.

Soit, nu krijg ik een brief aan van mijn verzekering dat zij schade een de tegenpartij moeten betalen en zij hier een forfeit van 250,00 Euro in mindering gaan brengen. Deze zal ik moeten betalen. Dit allemaal omdat ik in schuld ben daar ik voorrang van rechts had moeten verlenen.

Nu mijn vraag is of ik een reële kans heb om dit voor te brengen daar ik vind dat ik niet alleen de schuldige ben in dit ongeval. Ik geef direct toe dat ik als weggebruiken voorrang van rechts had moeten verlenen, maar dit zou toch geen carte blanche mogen geven aan een autobestuurder om een zwakke weggebruiker aan te rijden zonder gevolg. Ik was altijd aangeleerd bij mijn autorijlessen dat je bij het naderen van een kruispunt altijd voorzichtig moet zijn en je voorrang van rechts nemen indien het veilig is.
Ik kan moeilijk aannemen dat je gewoon een kruispunt kan oprijden met de gedachte - ik heb voorrang van rechts, dus als ik iets aanrijd is het nooit mij schuld .... Komt er nog eens bij dat ik mij niet kan herinneren dat er schade was aan die auto.

Bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 02 feb 2017 10:17

U had voorrang moeten geven. Uw persoonlijke meningen meningen over veiligheid en zwakke weggebruikers zijn ondergeschikt aan de wegcode.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2017 10:24

u had moeten stoppen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 feb 2017 10:37

Ik kan moeilijk aannemen dat je gewoon een kruispunt kan oprijden met de gedachte - ik heb voorrang van rechts,
Dat is nu eenmaal de voorrang van rechts.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2017 12:32

Als bestuurder met enorm veel km op de teller, ben ik toch van overtuigd dat bijna geen fietsers voorrang verlenen, ondanks zij dit ook verplicht zijn zoals ieder bestuurder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 02 feb 2017 16:08

Niet zo snel...

Als die fietser voor die auto een voorzienbare hindernis is dan is die auto in fout.
Er staat namelijk ook in de wegcode dat iedereen die deelneemt aan het verkeer onder alle omstandigheden moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis.

Aangezien de auto TS langs achter aanreed lijkt TS mij hier absoluut verhaal te hebben.

@TS
Kan die andere automobilist niet getuigen?

Terug naar “Verkeersongevallen”