voetganger kruist fietspad

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

voetganger kruist fietspad

#1 , 25 jan 2017 12:17

Situatie:
Ik fiets op het fietspad volledig reglementair (rechterkant en het rechtse fietspad van de straat) rechts van mij is een voetpad en links de straat.
Terhoogte van een zebrapad besluit een voetganger zonder te kijken af te slaan, het fiestpad te kruisen met het oog op het oversteken via zebrapad.
Ik kan nog net stoppen en deze persoon ontwijken. Maar wat als ik dit niet had kunnen doen?
Ik weet dat een voetganger voorang heeft op een zebrapad maar wat met het stuk fietspad ertussen?
En verder wat met een voetganger die van een zebrapad komt en een fietspad moet kruisen om op het voetpad te komen, heeft deze voorrang?
(in dit geval spreken we niet over een suggestiestrook maar een fietspad op de verhoogde berm met rode stenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 jan 2017 12:45

2 mogelijkheden:
De oversteekplaats loopt vanaf het voetpad, over het fietspad en de straat: de voetganger heeft voorrang, fietser moet stoppen.
De oversteekplaats loopt vanaf het fietspad, over de straat: de fietser heeft voorrang, voetganger moet stoppen.

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#3 , 25 jan 2017 15:22

in mijn geval begonnen de lijnen van het zebrapad pas op de rijbaan, dus in dit geval was voetganger in fout?
Bedankt voor het snelle duidelijke antwoord.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 25 jan 2017 15:41

In dat geval is de voetganger in fout inderdaad.

Nu, gelukkig is er niets gebeurd, maar mocht dat wel het geval geweest zijn, dan had de voetganger zijn verzekering de schade aan jou moeten betalen (en moest hij zelf opdraaien voor de eigen schade, tenzij zijn verzekering hier ook in zou voorzien).
Of als deze geen familiale heeft, moest hij het volledig uit eigen zakken betalen.

Terug naar “Verkeersongevallen”