Zwaar ongeval bij inhaal manoeuvre door motor

Gimini
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwaar ongeval bij inhaal manoeuvre door motor

#1 , 22 jan 2017 10:20

Hallo iedereen,

Mijn probleem bestaat uit een ongeval daterende van ruim een jaar geleden met dodelijke afloop. Het betreft een motor voertuig dat een 'inhaal manoeuvre' uitvoert op een reeks wagens die stil stonden op een kruispunt. Doch bevonden deze zich op een voorrangsbaan.
(Ik vond dit uitreksel terug:
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

Cfr.: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... t17#17.2.5)

Verder is mijn grote frustratie dat er gewag wordt gemaakt van een verkeersbord B1 dat aanwezig was met op de grond haaietanden. Nu heeft de verkeersdeskundige 'toevallig' het verkeersbord buiten beeld gelaten. Daar waar ik in eer en geweten zeg dat dat bord niet aanwezig was. Dit ben ik gaan nakijken via google earth en foto's uit de pers. Als zijn die laatste van mindere kwaliteit.
Nu is de situatie aangepast naar een volle lijn en een verkeersbord B5.

Mijn advocaat had als tactiek om voor de politie rechter neerslachtig over te komen en de fouten (want deze bovenvermelde irregulariteiten zijn maar enkele van velen) uit het onderzoek niet aan te halen. Want dat zou mijn straf enkel verzwaren.

Uit spraak van de politierechtbank:
boete
3 maanden rijbewijs inleveren en de alle mogelijke testen afleggen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik officieel nagaan vanaf wanneer deze borden werden geplaatst of hoe kan ik effectief bewijzen dat dat bord er nooit heeft gestaan?


Dank voor Uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 22 jan 2017 12:17

Al bij de gemeente gaan horen? Of uiteraard provincie bij N weg.

djorkaef
Berichten: 138

#3 , 22 jan 2017 15:22

Dus u bent er zeker van dat er een bord B1 'voorrangsweg' stond gecombineerd met haaientanden? Dus 2 'verkeersborden' die elkaar tegenspreken? En daarna heeft de deskundige dat bord B1 uit zijn foto gelaten? Zijn wel sterke aantijgingen zeker bij een dodelijk ongeval.

Ik vraag me af of de gemeente u gaat helpen om hun eigen onkunde te bewijzen.

En kan je dat effectief zo zien op google streetview en persfoto's dan? Link?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 22 jan 2017 17:03

Dus u bent er zeker van dat er een bord B1 'voorrangsweg' stond gecombineerd met haaientanden?
B1 wijst erop dat je een voorrangsweg kruist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 22 jan 2017 17:28

Hallo iedereen,

Mijn probleem bestaat uit een ongeval daterende van ruim een jaar geleden met dodelijke afloop. Het betreft een motor voertuig dat een 'inhaal manoeuvre' uitvoert op een reeks wagens die stil stonden op een kruispunt.

Stilstaande voertuigen kan je niet inhalen. Wat bedoel je hier trouwens met "motorvoertuig?" Auto? Motorfiets? Tractor? Gemotoriseerde grasmaaier?

Doch bevonden deze zich op een voorrangsbaan.
Onbegrijpelijke zin. Bedoel je dat alle voertuigen zich op de voorrangsbaan bevonden ?

(Ik vond dit uitreksel terug:
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
Er werd niet ingehaald, de auto's stonden stil.

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Was er een oversteekplaats? Waar?
Cfr.: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... t17#17.2.5)

Verder is mijn grote frustratie dat er gewag wordt gemaakt van een verkeersbord B1 dat aanwezig was met op de grond haaietanden. Nu heeft de verkeersdeskundige 'toevallig' het verkeersbord buiten beeld gelaten. Daar waar ik in eer en geweten zeg dat dat bord niet aanwezig was. Dit ben ik gaan nakijken via google earth en foto's uit de pers. Als zijn die laatste van mindere kwaliteit.
Nu is de situatie aangepast naar een volle lijn en een verkeersbord B5.

Of dat nu een B1 met haaientanden is, of een B5 met stopstreep, heeft geen belang. Bij beide moet je voorrang verlenen, alleen moet je bij een B5 stoppen en bij een B1, als er geen reden toe is, niet Stonden die borden op de voorrangsweg? Op de kruisende weg?Wie moest voorrang verlenen? Wie botste trouwens met wie? Kwam er verkeer uit de dwarsweg?

Mijn advocaat had als tactiek om voor de politie rechter neerslachtig over te komen en de fouten (want deze bovenvermelde irregulariteiten zijn maar enkele van velen) uit het onderzoek niet aan te halen. Want dat zou mijn straf enkel verzwaren.

Uit spraak van de politierechtbank:
boete
3 maanden rijbewijs inleveren en de alle mogelijke testen afleggen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik officieel nagaan vanaf wanneer deze borden werden geplaatst of hoe kan ik effectief bewijzen dat dat bord er nooit heeft gestaan?


Dank voor Uw hulp.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

djorkaef
Berichten: 138

#6 , 22 jan 2017 18:15

Dus u bent er zeker van dat er een bord B1 'voorrangsweg' stond gecombineerd met haaientanden?
B1 wijst erop dat je een voorrangsweg kruist.
OK had me vergist.

Dan maakt het allemaal niet veel uit toch, als de haaientanden er ook stonden. Voorrang is voorrang.

Terug naar “Verkeersongevallen”