aangereden in file, wie aansprakelijk

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

aangereden in file, wie aansprakelijk

#1 , 03 jan 2017 15:57

Vorige week reed ik richting Eindhoven op de autostrade, ter hoogte van Breda ontstaat er een file op het linker rijvak om een afslag te pakken.
Er wordt plots geremd voor mij en ik rem mee, ik kom tot stilstand, niet veel later rijdt er iemand tegen mijn achterbumper waardoor mijn wagen naar voor botst tegen de wagen voor mij.

Papieren ingevuld van zowel wagen voor mij als achter mij, foto's gemaakt, auto rijd wel maar achterbumper en parkeersensoren flink beschadigd .
vooraan lichte geschaafde bumper, (was klein tikje tegen voorligger).

Hier is het toch een duidelijke fout van de auto die achter mij is gebotst? Helaas is het in Nederland gebeurd, dus zal weer even wachten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 jan 2017 16:01

In principe als u reeds gestopt was voor de hindernis, is de aanrijdende partij verantwoordelijk voor alle schade. Heeft deze partij dit erkend op het aanrijdingsformulier?

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2017 16:41

Op alle formulieren staat het, ik stond stil, degene achter mij heeft het niet gehaald.
Duidelijk te veronderstellen aan de foto's en schade, zowieso moet een auto altijd kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis zoals ik dus deed..

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 jan 2017 08:49

Ik ken alvast iemand die ongeveer hetzelfde meegemaakt heeft.
Hij is zowel door de verzekering, als nadien door de rechtbank, aansprakelijk gesteld is voor de botsing met de wagen voor hem.
Redenatie: je moet voldoende afstand houden, zodat als er iemand achteraan botst, jij niet op de wagen voor je botst.

Karanog
Berichten: 141

#5 , 04 jan 2017 09:38

En hoeveel meter zou dat dan moeten zijn?
Zelf stop ik zodat ik nog de achterbanden van het voertuig voor mij zie. Zo kan ik er in elk geval vlot rond, indien nodig.
Of dit voldoende is om te voorkomen dat een achterligger mij tegen de voorligger duwt ... ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2017 15:18

Redenatie: je moet voldoende afstand houden, zodat als er iemand achteraan botst, jij niet op de wagen voor je botst.
Dat vonnis zou ik wel eens willen zien. Het is de eerste keer dat ik die redenering hoor.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 04 jan 2017 16:09

Inderdaad, 'je moet voldoende afstand houden' misschien kan dan ook vertelt worden hoeveel?
Maw een beetje advocaat veegt dat van tafel. Je staat stil punt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 07 jan 2017 12:34

Inderdaad, 'je moet voldoende afstand houden' misschien kan dan ook verteld worden hoeveel?
Als er een zware vrachtwagen achter je rijdt, best een 500-tal meter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 09 jan 2017 16:35

Opgelet: ongeval vond plaats in Nederland. Afhandeling zal dus gebeuren volgens het Nederlandse verkeersreglement en dito rechtsspraak ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sleper
Berichten: 391

#10 , 10 jan 2017 10:34

Ik ken alvast iemand die ongeveer hetzelfde meegemaakt heeft.
Hij is zowel door de verzekering, als nadien door de rechtbank, aansprakelijk gesteld is voor de botsing met de wagen voor hem.
Redenatie: je moet voldoende afstand houden, zodat als er iemand achteraan botst, jij niet op de wagen voor je botst.
Ik heb hetzelfde voorgehad en in mijn recht verklaard

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2017 19:55

Op zich is de schade aan mijn voertuig vooraan en de wagen voor mij achteraan (dus de 2 voorste wagens) zeer miniem.
Het was eerder een zachte tik dus moest die schade op mijn verzekering vallen, -wat ik ten zeerste betwijfel- zal het nog geen ramp zijn.

Ik hoop alleen dat het vrij rap gaat want ik rij nu reeds 3 weken met een achteraan gebutste wagen rond en mn parkeersensoren werken niet meer.
Verzekering zei me dat het 3 maanden kon duren omdat het buitenland is... we wachten af.

Terug naar “Verkeersongevallen”