Aansprakelijkheid betwisten

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Re: Aansprakelijkheid betwisten

#16 , 27 dec 2016 16:38

En hoeveel zal je advocaat kosten? Zelfs als je de zaak wint, trek je niet alles terug van tegenpartij.
De verzekering moet die dan toch betalen? Wij hebben recht op rechtsbijstand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 27 dec 2016 16:54

Als de regel van rechts toegepast word is de groene wagen in fout, komt van links volgens zijn rijrichting. Het zal moeilijk worden de verzekering of politierechter van het tegendeel te bewijzen.
Ik zie het niet goed denk ik. De groene wagen rijdt achteruit, de rode rijdt in de tegenovergestelde richting dus komt dan toch ook van links volgens zijn rijrichting?
Beiden van links komen lijkt me onmogelijk, op ogenblik van de aanrijding was u links van de rode wagen, en daar je beiden in beweging bent kom jij van links.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 dec 2016 17:09

Als de regel van rechts toegepast word is de groene wagen in fout, komt van links volgens zijn rijrichting. Het zal moeilijk worden de verzekering of politierechter van het tegendeel te bewijzen.
Ik zie het niet goed denk ik. De groene wagen rijdt achteruit, de rode rijdt in de tegenovergestelde richting dus komt dan toch ook van links volgens zijn rijrichting?
Beiden van links komen lijkt me onmogelijk, op ogenblik van de aanrijding was u links van de rode wagen, en daar je beiden in beweging bent kom jij van links.
Sorry, ik zie het niet vrees ik. Op het moment van aanrijding was ik inderdaad links maar hij toch ook :?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#19 , 28 dec 2016 10:19

Als de regel van rechts toegepast word is de groene wagen in fout, komt van links volgens zijn rijrichting. Het zal moeilijk worden de verzekering of politierechter van het tegendeel te bewijzen.
Ik zie het niet goed denk ik. De groene wagen rijdt achteruit, de rode rijdt in de tegenovergestelde richting dus komt dan toch ook van links volgens zijn rijrichting?
Beiden van links komen lijkt me onmogelijk, op ogenblik van de aanrijding was u links van de rode wagen, en daar je beiden in beweging bent kom jij van links.
Voorrangsregel tellen in de vooruitgaande richting, voor zover ik weet.
Anders krijg je situaties zoals nu, waarbij beide auto's links van elkaar zouden komen.
Als je voorrang van rechts toepast, is de rode auto in fout.

@Mimosa13: spreek je rechtsbijstand aan.
Je hebt er sowieso recht op, en je kunt op z'n minst de objectiviteitsclausule van je verzekering eisen.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#20 , 28 dec 2016 10:29

Ik zie het niet goed denk ik. De groene wagen rijdt achteruit, de rode rijdt in de tegenovergestelde richting dus komt dan toch ook van links volgens zijn rijrichting?
Beiden van links komen lijkt me onmogelijk, op ogenblik van de aanrijding was u links van de rode wagen, en daar je beiden in beweging bent kom jij van links.
Voorrangsregel tellen in de vooruitgaande richting, voor zover ik weet.
Anders krijg je situaties zoals nu, waarbij beide auto's links van elkaar zouden komen.
Als je voorrang van rechts toepast, is de rode auto in fout.

@Mimosa13: spreek je rechtsbijstand aan.
Je hebt er sowieso recht op, en je kunt op z'n minst de objectiviteitsclausule van je verzekering eisen.
Voorrangsregels gelden in de richting van beweging. Vandaar ook dat de tegenpartij van rechts komt en dus TS aansprakelijk is.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#21 , 28 dec 2016 10:45

I stand corrected, zonet het cassatie-arrest van 94 gezien.
Mijns inziens allesbehalve correct, maar het zij zo.

Alhoewel dat cassatie-arresten nog steeds geen wetten zijn, en een rechter er dus geen rekening mee hoeft te houden (in theorie).

Mimosa13
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 dec 2016 10:52

I stand corrected, zonet het cassatie-arrest van 94 gezien.
Mijns inziens allesbehalve correct, maar het zij zo.

Alhoewel dat cassatie-arresten nog steeds geen wetten zijn, en een rechter er dus geen rekening mee hoeft te houden (in theorie).
Ik ga het inderdaad een kans geven, vond ook ergens terug dat het niet kunnen voorzien van een ongeval in een normale situatie ook kan meegenomen worden. In dit geval, kon ik moeilijk voorzien dat iemand van de overkant van de straat komt om zich te onwettig te parkeren achter mij. Had hij zich aan de regels gehouden dan had de aanrijding niet gebeurd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 dec 2016 10:55

De bestuurder die tegen de richting in wil gaan parkeren begaat een fout. Deze fout staat m.i. in oorzakelijk verband met het ongeval, en zijn schadelijke gevolgen. Deze bestuurder is dus (mee) aansprakelijk.

Voor de bestuurder die achteruit reed kan de andere bestuurder onvoorzienbaar geweest zijn. Kon deze bestuurder voorzien dat de andere bestuurder tegen de richting in zou gaan parkeren? De rechter kan ook oordelen dat deze bestuurder wel voorzienbaar was en voorrang van rechts genoot, en dan de aansprakelijkheid verdelen.

Terug naar “Verkeersongevallen”