Aangereden in stilstand, toch in fout?

PaulDW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangereden in stilstand, toch in fout?

#1 , 16 dec 2016 21:38

Hallo,

Gisteren werd ik aangereden door een vrachtwagen terwijl ik stilstond in een file. Maar nu zou ik volgens de verzekering toch in fout zijn. Dit lijkt mij zeer bizar, heeft iemand hier een gefundeerde opinie over?

Situatie was als volgt: Ik moest van op een oprit invoegen op het rechter rijvak van de autostrade, waar een stilstaande file van vrachtwagens stond. Na even wachten (er was geen plaats om in te voegen), rijdt de file een meter of 3 verder. De vrachtwagen waar ik naast sta te wachten blijft stilstaan, dus ik voeg in op de autostrade tot ik niet meer verder kan door de vrachtwagen voor mij. Op dat moment sta ik nog een beetje schuin en met 1 wiel op de oprit. Nadat ik daar een seconde of 5 stil sta, begint de vrachtwagen achter mij toch nog te rijden, en rijdt stapvoets tegen mijn linker achterwiel. De chauffeur zei nadien dat hij mij stomweg niet had zien staan.

Nu zegt de verzekering dat ik in fout ben, omdat ik aan het invoegen was en ik dus geen voorrang had. Maar dat slaat toch op niets? Ik stond daar te wachten, ik kon toch niet tegen de vrachtwagen voor mij rijden?

Heeft iemand hier enig idee of ik dit kan aanvechten? Dit voelt echt niet rechtvaardig aan.

Alvast bedankt!
Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 dec 2016 10:18

Je had pas mogen invoegen als er voldoende plaats was voor uw wagen. De hoger zittende chauffeur kon waarschijnlijk uw wagen niet/moeilijk zien.
De wegcode:
12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2016 10:37

Volgens mij kan je de maatschappij laten weten dat je niet onmiddellijk akkoord gaat met hun interpretatie en dat je hiervoor je rechtsbijstand wenst in te schakelen.
Uiteindelijk is het niet de verzekering die bepaalt wie in fout was.
Als ze wel dergelijk mandaat zouden hebben, dan kan je een foutieve interpretatie ook via de rechtsbijstand verhalen op de maatschappij.

(Soms is het voor maatschappijen interessanter om een gedeeltelijke aansprakelijkheid overeen te komen - helft van de kosten en de premie gaat omhoog - klant is de dupe).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”