dodehoekongeval

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

dodehoekongeval

#1 , 12 dec 2016 22:20

Ik ben slachtoffer van een dodehoekongeval, maar in deze beweert de vrachtwagenchauffeur dat ik tegen hem ben gereden...
Het ging als volgt : er is een oprit van een autostrade waar je ofwel rechts kunt houden om iets verder meteen weer af te rijden (wat ik dus deed), ofwel naar links invoegen om verder op de autostrade rechtdoor te rijden.
Uiteraard komen er van achter u op het linkervak ook wagens die rechts willen invoegen om de afrit te nemen.
De vrachtwagen heeft te vroeg ingevoegd en heeft mijn wagen achteraan geraakt. Gelukkig niet serieus gekwetst, maar auto wel total loss :(
Ik ga ervan uit dat ik in de dode hoek zat en hij mij niet had gezien, maar nu heb ik via de verzekering vernomen dat de chauffeur (een buitenlander) beweert dat ik naar links ben uitgeweken en tegen hem ben gereden :evil:
Iemand enig idee hoe ik kan staven dat dit niet klopt ? Ik ging gewoon naar een winkel, dus heb niemand die kan bevestigen dat ik wel degelijk daar moest afrijden...
Er waren daar wegenwerken aan de gang, maar die arbeiders beweren blijkbaar dat ze het niet hebben zien gebeuren.
Kunnen verkeersdeskundigen iets opmaken uit bvb de plaats waar de auto werd geraakt ? Dat sleept natuurlijk allemaal al een hele tijd aan en het wrak is al weg :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 dec 2016 09:37

Dus ik maak hier op dat jij op je strook aan het rijden was, vrachtwagen voegt in op deze strook, en rijdt tegen jou?

Vrachtwagen is 100% in fout in dat geval, en moet zelf bewijzen dat jij zou uitgeweken zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2016 10:22

Staat vast waar, in welke rijstrook, de aanrijding juist gebeurd is?
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan u een advocaat kiezen. U procedeert tegen de verzekeringsmaatschappij van de vrachtwagen. Beroep u ook op art. 19bis-11 § 2 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
Over de toepassing van dit artikel als het onmogelijk is de fout van een bestuurder te bewijzen zie een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg Leuven in het Rechtskundig Weekblad van 19 november 2016.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2016 11:10

Het is aan uw verzekering om uw rechten te verdedigen. Als ik het verhaal zo lees bent u 100% in uw recht en zou ik niet weten hoe de vrachtwagen gaat bewijzen dat u uitgeweken bent. Dit is absurd. Ontken dit gewoon tegen uw verzekering en herhaal nog eens uw versie van de feiten. Is er een PV van de politie opgesteld of hebben jullie een Europees AanrijdingsFormulier (EAF) ingevuld?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 dec 2016 11:23

Wat staat er allemaal op het aanrijdingsformulier vermeld van beiden. wie bevond zich waar op de schets. Of is er een pv opgemaakt door de politie.
Schakel zo snel mogelijk u rechtstandsverzekering in = keuze advocaat is vrij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#6 , 15 dec 2016 21:50

Er is geen aanrijdingsformulier ingevuld ; wel pv van de politie. Met de tegenpartij kon niet gecommuniceerd worden, die sprak een vreemde taal. Het ongeval was trouwens over de taalgrens en is ondertussen al meer dan een jaar geleden.
In het voorjaar moest ik bij de politie komen om nog eens te verklaren hoe alles gelopen is en daar zeiden ze dat het 'nog een aantal maanden' zou duren voor ik iets zou horen ; alles moest nog vertaald worden.
Ik heb me zelf geïnformeerd bij een advocaat om te weten te komen wat de tegenpartij verklaard had, maar die zei dat het geen zin had om iets te vragen aan het parket omdat ze daar toch niks vrijgeven zolang het onderzoek lopende is.
Ik was bij de verzekering voor iets anders toen ze er terloops over begonnen, en zeiden dat de tegenpartij dus had verklaard dat ik tegen hem was gereden. Ze waren verwonderd dat ik zelf nog niks gehoord had en verwachtten dat dit eerstdaags zou gebeuren, maar dat is ondertussen ook al weer een 3-tal weken geleden...
Ik ben toen vergeten te vragen hoe zij dat wisten, maar waarschijnlijk zal het van de verzekering van de tegenpartij geweest zijn en niet van het parket of zo.

Terug naar “Verkeersongevallen”