Verzekering wilt niet uitbetalen, waarborgfonds?

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verzekering wilt niet uitbetalen, waarborgfonds?

#1 , 10 dec 2016 11:06

Om een lang verhaal kort te maken, (lees foutgeparkeerde wagen aangereden hieronder) is mijn wagen een maand geleden total löss gereden door iemand die een beroerte kreeg achter het stuur.

Ik heb dus serieuze kosten, er zijn nog aangereden wagens en mijn vriendin die nog in de wagen zat heeft last van haar knie door de bots tegen het dashboard.

De verzekering van de mevrouw trekt zich volledig terug en berust op overmacht.
Allemaal goed en wel, de zaak ligt nu voor bij het waarborgfonds.

Ik bel elke week naar de verzekeringsmaatschappij, om te horen hoe de zaak loopt en ze niet te laten rusten,
Als ik dan vraag hoelang het nog gaat duren is het 4-6 maanden!!!!

En of ik met zekerheid m'n geld ga zien van de expertise, krijg ik geen deftig Antwoord????!.!!

Wie weet zit ik nu met een berg schulden, vriendin heeft medische kosten, zit al een maand zonder wagen en heb nog geen ene deftige vergoeding gezien? Ik betaal ieder jaar verzekering, alles in orde en als er eens iets gebeurd is het PECH?

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt of advies? Waar heb ik nog allemaal recht op? Een vergoeding voor de onkosten, het zitten zonder wagen, geldnood.....?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2016 11:34

Ik betaal ieder jaar verzekering, alles in orde en als er eens iets gebeurd is het PECH?
1. U betaalt een premie om verzekerd te zijn voor uw burgerlijke aansprakelijkheid. Dus om de schade aan derden te vergoeden als u een fout begaat. Niet om de schade die u zelf geleden hebt vergoed te krijgen door uw verzekeringsmaatschappij. Daarvoor bestaat de omniumverzekering.
2. Uw vriendin was passagier in het voertuig. Dan moet uw verzekeringsmaatschappij op basis van art. 29bis van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen haar volledig schadeloos stellen. Heeft uw vriendin al op basis van deze wet vergoeding gevraagd van uw verzekeringsmaatschappij?
3. Het zou wel eens kunnen dat de verzekeringsmaatschappij van de aanrijdende auto en het Waarborgfonds beiden zeggen dat het de andere is die moet betalen. Dan wordt dit een procedure voor de rechtbank. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in. U kan vrij een advocaat kiezen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 10 dec 2016 12:37

Lees uw eigen polis eens grondig na.
In mijn polis BA (ik heb geen omnium) staat een clausule dat ingeval ik in mijn recht ben en de tegenpartij niet verzekerd is of niet wil betalen mijn eigen verzekering me zal vergoeden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2016 14:14

Ik betaal ieder jaar verzekering, alles in orde en als er eens iets gebeurd is het PECH?
1. U betaalt een premie om verzekerd te zijn voor uw burgerlijke aansprakelijkheid. Dus om de schade aan derden te vergoeden als u een fout begaat. Niet om de schade die u zelf geleden hebt vergoed te krijgen door uw verzekeringsmaatschappij. Daarvoor bestaat de omniumverzekering.






3. Het zou wel eens kunnen dat de verzekeringsmaatschappij van de aanrijdende auto en het Waarborgfonds beiden zeggen dat het de andere is die moet betalen. Dan wordt dit een procedure voor de rechtbank. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in. U kan vrij een advocaat kiezen.



Zelfde voor mevrouw dus, zij doet onbewust een fout dus haar verzekering moet betalen, al dan niet het waarborgfonds? Ik heb een mini omnium btw.




Ik heb rechtsbijstand, procedure is opgestart maar kan dus 5 maanden duren, ik snap alleen niet dat er zoveel discussie kan zijn. Mijn wagen stond geparkeerd, mevrouw maakt manoeuvre, dus zonder haar was de fout niet gebeurd. easy, simpel, klaar. Of de verzekering betaald of het waarborgfonds interesseert me niet, ik wil gewoon mijn geld zien. Er moet gewoon uitbetaald worden en vandaar duurt het enorm lang, ik vind het gewoon schandalig.

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2017 19:56

Ondertussen vernomen dat de dame is overleden, dit heeft niks te maken met het ongeval, maar ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor mijn vergoeding waar ik reeds 3 maanden op wacht.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jan 2017 20:35

Indien haar verzekering niet wil betalen, zal je de erfgenamen van die dame moeten aanspreken.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2017 23:11

Is het bewezen dat de dame het ongeval veroorzaakt heeft tgv (na) de beroerte?
Of kan de beroerte (bv. hersenbloeding) ten gevolge van het ongeval gebeurd zijn?

In het eerste geval is er inderdaad rechtspraak (Cass. 24 april 1980) dat een cva (beroerte) uitsluit voor de toepassing van art. 1386bis BW (mentale of fysieke stoornis). In het verlengde daarvan is aan het subjectief element van een onrechtmatige daad niet voldaan (niet schuldbekwaam, niet toerekeningsvatbaar). Dan kan de verzekering BA van de dame zich inderdaad onttrekken van vergoeding.

In het tweede geval kan wel aan alle voorwaarden voldaan zijn voor de verzekering van de dame om de BA integraal te compenseren.

Dit is de discussie waarnaar scorpioen (in haar puntje 3) naar verwijst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Verkeersongevallen”