Fiets vs fiets ongeval bij inhalen

eliendevos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fiets vs fiets ongeval bij inhalen

#1 , 06 dec 2016 00:53

Ik heb advies nodig ivm een ongeval dat ik vorige maand had.
Ik was aan het rijden, aan een behoorlijk traag tempo, want ik was bijna thuis, op een fietspad. Een elektrische fiets stak me voorbij op dat fietspad langs links en zijn stuur raakte daarbij dat van mij waardoor we beiden op de baan terecht kwamen. De sturen haakten echt even in elkaar en ik had hem totaal niet horen afkomen. Hij was ook gegrepen door een auto in zijn val.
De politie is verklaringen komen afnemen en we zijn beiden afgevoerd met een ambulance.

Nu ontving ik een brief van zijn verzekering dat ze mij aansprakelijk stellen omdat ik zou uitgeweken zijn.
Ik verschiet er wat van, want ik was heel normaal aan het rijden en helemaal niet aan het uitwijken of afslaan.

Daar komt nog eens bij dat ik geen familiale heb (door omstandigheden).
Moet ik nu sowieso een advocaat nemen?
Mag ik de betrokkenen contacteren, de getuigen?
Moet ik afwachten en de zaak en getuigenissen op het parket inkijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 06 dec 2016 08:42

Wie beweert, moet bewijzen.
Jij zou uitgeweken zijn, tegenpartij moet dit bewijzen.
Wat staat er in jouw verklaring van het ongeval? Zijn er getuigen?

Geen familiale is een probleem, zij zouden je kunnen bijstaan in deze, en als je effectief verantwoordelijk zou zijn, zou je enkel de franchise moeten betalen.
Als je nu effectief verantwoordelijk gesteld wordt, is alles voor jou.

Advocaat is niet nodig. Als je echter niet akkoord gaat met dat je aansprakelijk bent, gaat het naar de rechtbank, waar de tegenpartij wel een advocaat zal hebben via de familiale waarschijnlijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 dec 2016 08:57

het zal niet noodzakelijk naar de rechtbank gaan, hé. Mogelijks zal de verzekering tegen de electrische fietser zeggen dat de tegenpartij (jij) bij hun standpunt blijft en dat het dossier voor de rechtbank niet haalbaar is wegens gebrek aan bewijzen.

Als jouw verklaring in het PV geen schuld toegeeft, mag je gewoon bij je standpunt blijven en dat zo laten weten aan de verzekering van de tegenpartij.

Reclame

eliendevos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2016 09:09

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Ik had inderdaad in mijn verklaring aangegeven dat ik rustig rechtdoor was aan het rijden. Er waren redelijk veel getuigen.
Maar ik weet niet wat zij hebben gezegd in hun verklaringen. Ik veronderstel dat ik het dossier kan inkijken op het parket om dat te weten te komen.
Ik vraag me eigenlijk ook af of, zelfs moest ik lichtjes uitgeweken zijn door bv een putje in het fietspad (wat ik niet denk dat gebeurd is), de man nog steeds in fout is omdat hij gewoon te dicht bij voorbij stak?

Ik weet ook niet goed of ik nog dingen moet regelen met de politie? Is alles al gezegd door die verklaring af te leggen en mijn medische papieren binnen te brengen? Ik heb al op verschillende manieren contact opgenomen met de politie, maar zij hebben het precies heel moeilijk met het feit dat ik geen familiale heb. Ook al kan ik daar nu niet meer aan doen (ik snap dat het voor hun iets vervelender is om met mij te communiceren dan met een verzekering, maar toch).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 dec 2016 09:19

ivm lichtjes uitwijken: dat zal afhangen van wat de rechter als een manoeuvre ziet. Als dit een manoeuvre zou zijn, dan zijn jullie beide met een manoeuvre bezig en zal de rechter vaak de aansprakelijkheid delen of een andere redelijke verdelingswijze toepassen.

Ivm de politie: voorlopig hoef je niets meer te doen. Het is nu voorlopig een verzekeringskwestie, tenzij de politie een overtreding op een van de verkeersreglementen zou zien en je een minnelijke schikking zou voorstellen (maar dan zullen ze dit per brief laten weten).

mjers
Berichten: 1788

#6 , 06 dec 2016 09:44

ivm lichtjes uitwijken: dat zal afhangen van wat de rechter als een manoeuvre ziet. Als dit een manoeuvre zou zijn, dan zijn jullie beide met een manoeuvre bezig en zal de rechter vaak de aansprakelijkheid delen of een andere redelijke verdelingswijze toepassen.

Ivm de politie: voorlopig hoef je niets meer te doen. Het is nu voorlopig een verzekeringskwestie, tenzij de politie een overtreding op een van de verkeersreglementen zou zien en je een minnelijke schikking zou voorstellen (maar dan zullen ze dit per brief laten weten).
Inhalen is toch geen manoeuvre? Of welk manoeuvre bedoel je precies van de tegenpartij?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 dec 2016 13:59

je hebt gelijk, ik had het verkeerd gelezen, even gelezen dat die gast een uitwijkmanoeuvre had gedaan door die auto.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 06 dec 2016 14:16

Familiale verzekering zou een must moeten zijn voor pakweg € 80. Bij geen familiale heb ik al veel onheil weten gebeuren.
Ook de rekeningen van ziekenwagen gaat u nu krijgen.
Tweede soort verzekering is er een van deelnemer in het verkeer...o,der eender welke vorm
Derde verzekering is een rechtsbijstandsverzekering.
Naar waar was thuis naar links of rechts.
Gezien aanrijding met gewonden in principe voor politierechtbank.
Mogelijk hebt u recht op een pro deo advocaat ) u kan dat navragen bij bureau gerechtelijke bijstand
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand
http://advocaat.be/DipladWebsite/media/ ... 010416.pdf

Terug naar “Verkeersongevallen”