Minnelijke Medische Expertise

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

Minnelijke Medische Expertise

#1 , 24 nov 2016 11:08

Vorig jaar ben ik als fietser aangereden door een wagen. De tegenpartij heeft na veel vijven en zessen erkend aansprakelijk te zijn. Gedurende mijn 'revalidatie' ben ik verschillende keren op consultatie moeten gaan bij een controlearts van de verzekering van de tegenpartij. Onlangs bezorgde die controlearts mij een consolidatieverslag met zijn bevindingen. Ik kreeg van mijn verzekering de raad om dit verslag te bespreken met mijn huisarts en eventuele opmerkingen op het verslag door te geven, wat ik ook heb gedaan.

Vorige week kreeg ik dan een brief van de verzekering van de tegenpartij dat ze i.p.v. een gerechtelijke procedure willen opteren voor een Minnelijke Medische Expertise (MME). Mijn verzekering vroeg me om hierom een overeenkomst te tekenen dat ik hiermee akkoord was. Dit echter zonder enige uitleg wat zo een MME juist inhoudt. Ondertussen heb ik mij verder geïnformeerd en weet ik wat de MME inhoudt. De verzekering raadt me aan om mijn huisarts aan te stellen als mijn medisch expert gezien die volledig op de hoogte is van de geleden schade. Mijn huisarts ziet dat echter niet meteen zitten omdat ze nog nooit heeft meegewerkt aan een MME en niet weet of ze mijn belangen wel voldoende kan verdedigen. Alternatief kan ik via de verzekering een dokter aanstellen waar ze mee samenwerken. Nadeel is dat die mijn medische achtergrond n.a.v. het ongeval totaal niet kent, maar die heeft waarschijnlijk wel bakken ervaring met dergelijke expertises. Om dit lange verhaal kort te maken, heb ik geen idee wie ik best aanstel als mijn medisch expert. Kunnen jullie eventueel adviseren wie ik misschien best aanstel en waarom? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 dec 2016 18:13

u kiest best uit de beperkte serie van onafhankelijke dokters; iemand die als expert niet in opdracht van B.A. verzekeringen werkt.

U laat dit best over aan de raadsdokter die interesse heeft voor medisch-wettelijke verdediging. Ze zijn overbevraagd en de meeste experten werken voortdurend in dossiers van betalingsplichtige ondernemingen, verzekeringen, ziekenfonds enz.

Het is goed dat u hebt beseft niet met een gewoon behandelende dokter naar de arena van expertise te gaan. Vraag uw advocaat om mee te gaan.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 dec 2016 18:15

u kiest best uit de beperkte serie van onafhankelijke dokters; iemand die als expert niet in opdracht van B.A. verzekeringen werkt.

U laat dit best over aan de raadsdokter die interesse heeft voor medisch-wettelijke verdediging. Ze zijn overbevraagd en de meeste experten werken voortdurend in dossiers van betalingsplichtige ondernemingen, verzekeringen, ziekenfonds enz.

Het is goed dat u hebt beseft niet met een gewoon behandelende dokter naar de arena van expertise te gaan. Vraag uw advocaat om mee te gaan.

Reclame

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 06 dec 2016 10:07

Bedankt voor uw reactie. De raadsgeneesheer die de verzekering wilt aanstellen, blijkt ook samen te werken met andere verzekeringen, waaronder ook die van de tegenpartij. Het lijkt mij naar objectiviteit toe dus niet ideaal deze arts als mijn raadsgeneesheer aan te stellen. Ik ga eens verder kijken voor een onafhankelijke dokter. Een advocaat heb ik niet.

Amikrot
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 19 mei 2017 09:11

Ondertussen heb ik een onderzoek laten uitvoeren door mijn medisch raadsgeneesheer en is die in overleg met de geneesheer van de tegenpartij een compromis overeengekomen i.v.m. het consolidatieverslag. In de loop van vorige week heb ik een "afrekening" ontvangen met een bepaald bedrag dat ze mij nog zouden betalen voor het afhandelen van de schade. Eigenlijk gaat het om een dadingsovereenkomst die ik zou moeten tekenen waar ze zeggen dat ze mij X EUR betalen en dat die sommen definitief en transactioneel alle gevolgen van het ongeval vergoeden, zowel voor de stoffelijke en morele, bekende en onbekende, huidige en toekomstige, voorziene en onvoorziene schade. Ik leidt hier uit af dat het dossier definitief afgesloten wordt als ik die overeenkomst teken.

Vrienden en familieleden die ooit al een ongeval hadden gehad, raden mij altijd aan om het dossier nooit te laten afsluiten (zeker bij zware letsels) omdat je nooit kan weten dat je ooit nog complicaties krijgt van die eerdere letsels. Nu had ik een zware AC-luxatie aan mijn schouder, alle ligamenten waren afgescheurd. Een schouder is vrij delicaat een kans op latere schouderproblemen in de toekomst is zeer reëel. Kan ik weigeren om die overeenkomst te tekenen en het dossier open te laten? Kan de verzekering mij hiertoe verplichten de overeenkomst te tekenen of het dossier éénzijdig afsluiten? Wat met de vergoeding die mij voorgesteld wordt? Ze bevat enkel een vergoeding voor mijn historische schade o.b.v. het consolidatieverslag en voorziet niets van vergoeding voor het risico dat ik loop op bijkomende gevolgen van het ongeval. Moeten ze die alsnog betalen of doen ze dat enkel als ik zou tekenen?

Ik schat zelf de mogelijkheid op nieuwe complicaties aan mijn schouder vrij hoog in. De voorbije weken heb ik intensief en zwaar werk gedaan in de tuin en ik voel dat serieus in mijn schouder. Hopelijk betert het met rust, maar als ik volgende week nog last heb, ga ik hier zeker opnieuw mee naar de dokter. Kunnen kosten van dokters/onderzoeken/etc. overigens, nu het consolidatieverslag is opgesteld maar zolang ik de overeenkomst niet teken, nog verhaald worden op de aansprakelijke tegenpartij? Of moet ik hiervoor mijn arbeidsongevallenverzekering aanspreken (het was een ongeval op weg naar het werk). Daar is het dossier voorlopig afgesloten, maar de controlearts van die verzekering had mij gezegd dat ik de verzekering terug kan aanspreken om het dossier te heropenen als ik opnieuw klachten krijg.

Terug naar “Verkeersongevallen”