Smalle landweg ongeval

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Smalle landweg ongeval

#1 , 16 nov 2016 11:13

Hallo,

Vriend heeft ongeval op smalle landweg, net voor de scherpe bocht, komt bromfietser uit tegengestelde richting.
Raakt vanaf de voordeur volledige flank van auto.
De auto is niet verplaatst na het ongeval, en is uiterst rechts op de weg, vaststellingen zijn gedaan door politie.
Tegenpartij betwist aansprakelijkheid meld de verzekering nu.

Wat is de procedure die nu gevolgd zal worden?
Gaat dit naar de rechtbank? Of kunnen de verzekeringen dit onderling beslissen?
Aangezien vriend 3000 € kosten aan wagen had, is hij bang dat ze aansprakelijkheid zouden delen, en elk voor eigen kosten opdraaid.

Foto in bijlaga van plaats ongeval.
Rood is waar de wagen zich bevond, en geel waar de bromfietser hem raakte.

Kan iemand ook zeggen hoe ik afbeelding kan posten?

Yvan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#2 , 16 nov 2016 11:17

Op onderstaande link is de weg te zien.
Auto van vriend is ongeveer op de plaats aangereden waar hij zich nu bevind ( de auto achter de fietser ).

https://www.google.be/maps/place/Herder ... authuser=0

[url][/https://www.google.be/maps/place/Herder ... huser=0url]

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2016 11:17

Aangezien vriend 3000 € kosten aan wagen had, is hij bang dat ze aansprakelijkheid zouden delen, en elk voor eigen kosten opdraaid.
Afhankelijk van wat er in het PV van de politie staat, is die kans reëel, vrees ik. Tenzij de schuld van de bromfietser echt kan bewezen worden, natuurlijk. Maar het feit dat de wagen zich uiterst rechts van de weg bevind op het moment dat de politie de vaststellingen doet, is niet echt een bewijs dat de wagen zich ook effectief uiterst rechts op de weg bevond op het moment van het ongeval. Aangezien het om een landweg gaat, vermoed ik dat er geen getuigen zijn van het ongeval? Als een onafhankelijke getuige kan verklaren dat de wagen effectief rechts reed en de bromfietser te weinig ruimte hielt en daardoor de aanrijding veroorzaakte, is de kans wel groot dat de bromfietser verantwoordelijk gesteld wordt. Maar als het woord tegen woord is, draait het nogal snel uit op "ieder voor zich"... Aan die bocht moeten alle partijen voorzichtig zijn. Een rechter kan, zonder getuigenverklaring, onmogelijk inschatten wie hier nu onvoorzichtig geweest is (tenzij iets in het PV er op wijst dat de schuld bij de bromfiets ligt...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#4 , 16 nov 2016 11:22

Dank voor snelle reactie Tom.
Ik heb poging gedaan om link toe te voegen.
Ik geloof wel dat ze beiden verklaard hebben dat het voertuig niet verplaatst is na de aanrijding, dus ook de bromfietser, ik weet niet of dit enige waarde heeft?
Wie gaat nu beslissen over aansprakelijkheid? Krijgen niet veel info van verzekering daar hij net overstapte van verzekering, en dus niet huidige verzekeraar is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2016 13:08

Dank voor snelle reactie Tom.
Ik heb poging gedaan om link toe te voegen.
Ja, is gelukt. Ik krijg toch de locatie te zien op google maps.
Ik geloof wel dat ze beiden verklaard hebben dat het voertuig niet verplaatst is na de aanrijding, dus ook de bromfietser, ik weet niet of dit enige waarde heeft?
Da's uiteraard al iets. Maar absoluut nog geen zekerheid dat de bromfietser volledig in het ongelijk zal gesteld worden...
Wie gaat nu beslissen over aansprakelijkheid? Krijgen niet veel info van verzekering daar hij net overstapte van verzekering, en dus niet huidige verzekeraar is.
Als beide partijen niet overeenkomen wat aansprakelijkheid betreft, zal dit voor de rechtbank komen. Als uw vriend rechtsbijstand heeft, kan hij dus best via zijn rechtsbijstand een advocaat raadplegen om zijn belangen te verdedigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 16 nov 2016 13:50

Reed uw vriend op het ogenblik van de feiten vooruit, of stond hij stil ?

Als hij vooruit reed is hij mijns inziens even erg "in fout" als de bromfietser, en is het logisch dat de aansprakelijkheid gedeeld wordt.
Ik zie niet in waarom jouw vriend minder fout zou gedaan hebben dan de bromfietser.
Enkel en alleen "rechts van de weg" rijden volstaat niet. Als uit de tegenovergestelde richting een auto was gekomen die "rechts van de weg" reed, zou't evengoed kaboem geweest zijn.

Als hij de bromfietser zag en tot stilstand kon komen (en dit kan bewijzen en/of zo in de verklaringen van de tegenpartij staat), is't een ander verhaal.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2016 15:58

Als de vriend uiterst rechts reed, moet een brommertje dat uiterst rechts rijdt, normaal gezien gewoon kunnen passeren (een wagen inderdaad niet). Maar begin maar te bewijzen dat de vriend wel uiterst rechts reed, en de brommer niet... Ik geef het niet erg veel kans op slagen, om eerlijk te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2016 17:38

Hebt u een verzekering rechtsbijstand? Dan kan u op kosten van de verzekering een advocaat raadplegen. Procedure voeren voor de politierechtbank tegen de verzekeraar van de bromfiets. U voert aan dat u rechts reed. In ondergeschikte orde, voor het geval dat de rechter zou oordelen dat hij niet weet wie in fout is omdat niet bewezen is wie niet uiterst rechts reed, vordert u betaling op grond van art. 19bis-11, § 2, van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen (WAM-Wet). Wat dit laatste betreft kan uw advocaat inspiratie vinden een een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg Leuven, gepubliceerd in het Rechtskundig Weekblad van 19 november 2016.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#9 , 16 nov 2016 19:09

Alvast bedankt voor veel info..
Ik geloof niet dat hij stil stond...Ik heb nog fotos van direct na het ongeval en zal deze nog posten als mij dit lukt..
Kan iemand uitleggen hoe ik dat doe?
dank u

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 nov 2016 19:12


ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#11 , 16 nov 2016 19:22


lohabra
Berichten: 1015

#12 , 17 nov 2016 20:48

Veel zal afhangen van het al dan niet aanwezig zijn van bewijsmateriaal over wie nu precies waar reed ....
(en helaas voor topicstarter heeft niemand op dit forum daar inzage in)

- hoe is de situatieschets getekend ? Is daaruit duidelijk op te maken wie van beiden welke positie had op de rijbaan ?
- zijn er vaststellingen door de politie mbt jullie positie op het moment van de aanrijding
- (enz)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38594

#13 , 17 nov 2016 23:38

Geen sporen van banden als vb de weg wat vochtig was?

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#14 , 03 jan 2017 05:13

Sorry Francis, en Loha, ik heb nu pas jullie reactie gezien.
Politie is inderdaad ter plaatse gekomen, en hebben geholpen om het aanrijdingsformulier op te stellen.
Volgende dag zijn beide dan op bureau verklaring gaan afleggen.
Feit is dat beiden daar wel beter wat defensief hadden gereden..ter plaatse gaf de jongen wel toe te ver zijn uitgeweken, en nogal snel de bocht ingegaan te zijn...Dag erna was het natuurlijk al wat anders. Remsporen waren er niet . Ook nog vermelden: de auto was uiterst rechts, maar kon ook niet verder uitwijken, want de zachte berm ligt meer dan halve meter lager..

Terug naar “Verkeersongevallen”