Foutgeparkeerde wagen aangereden

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Foutgeparkeerde wagen aangereden

#1 , 08 nov 2016 19:32

Ik wou zaterdag naar de supermarkt dus ik zet mijn wagen achter een geparkeerde auto langs de kant op een parkeerstrook, nu sta ik wel half met mijn wagen op gearceerde lijnen nabij een zebrapad.
Ik weet dat ik voor een klein deel fout sta geparkeerd maar goed, het is maar voor 2 minuten en alles was druk (hier bega ik een fout, ik weet het!)

Mijn vriendin blijft in de wagen zitten want ze is zelf niet zo goed, ik ga water halen en stap binnen.
Ik ben net de winkel binnen en ik hoor een klap, mijn vriendin belt en zegt dat de wagen is aangereden.

Een mevrouw heeft een hartaanval gekregen tijdens het rijden met haar auto, ramt een paar auto's langs de kant en botst uiteindelijk tegen mijn wagen, door die klap botst mijn wagen tegen de wagen ervoor dus die heeft ook schade.

Nu heeft mijn vriendin ook last van haar knie, mijn wagen is total loss verklaard dus ik verwacht dit:

Mevrouw doet een manoeuvre en botst op mijn wagen die STILSTOND. zij is hiermee in fout?
Ik kan enkel een boete krijgen voor foutparkeren maar het is een onvoorzienbare hindernis die had moeten ontweken worden.

De wagen die voor mij stond heeft ook kleine schade achteraan, dat is voor mijn verzekering?
Mijn vriendin heeft last van haar knie door de klap, zat in een foutgeparkeerde wagen, heeft geen rijbewijs, ook mijn verzekering?

Enorm moeilijke situatie?! Graag raad, bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 08 nov 2016 20:31

In elk geval aangeven aan je verzekering. Fout parkeren houdt inderdaad niet in dat je aansprakelijk bent. Ook lichamelijke schade is verhaalbaar op verzekering tegenpartij. Ook schade aan voertuig voor jou is hoogstwaarschijnlijk voor tegenpartij. het is geen filebotsing waarbij initiële veroorzaker niet meer kan getraceerd worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 08 nov 2016 21:32

Hartaanval en gewond aan knie is een aanrijding et gewonden dus verplicht politie te laten komen of zeker zo snel mogelijk aangifte te doen.
Anders gaat er later als de zaak moet afgehandeld worden een serieus probleem ontstaan met kans dat uw verzekering gewoon niet meer zal tussenkomen.

Reclame

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2016 23:05

Alles is aangegeven, politie kwam uiteraard ter plaatse en heeft foto's genomen en alle verklaringen genoteerd. Dit gaat wel wat tijd in beslag nemen dus het zal nog niet voor eerst zijn. Ik vroeg mij gewoon af wat me te wachte staat en zeker met m'n vriendin haar knie, moest ze er blijvend last van hebben.

Ingewikkelde situatie!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 nov 2016 23:20

U bent aansprakelijk voor het aanrijden van de wagen voor u.
Uiteraard wordt dat verhaald op diegene die u achteraan heeft aangereden.
Uw verzekering dekt ook uw passagiers en die zal dat verhalen op die u achteraan heeft aangereden en zo uiteindelijk tot diegene die alles heeft veroorzaakt. In elk geval toch haar verzekering.
Zijzelf kan en zal niet meer vervolg worden.
Uzelf zal vermoedelijk een boete krijgen wegens fout parkeren.
Maar het zal inderdaad lang duren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 08 nov 2016 23:53

Hartaanval? Heeft die mevrouw het ongeval overleefd?

Een beetje ver gezocht misschien, maar kan iemand aansprakelijk zijn voor een ongeval na haar overlijden?

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2016 21:30

Ik heb geen idee, ik krijg geen gegevens van de politie mee over de vrouw.
En over de aansprakelijkheid moest ze zijn overleden wat ik enorm betwijfel, wordt ik zoizo uitbetaald door haar verzekering of een fonds, ze blijft aansprakelijk.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 09 nov 2016 23:18

Iets verduidelijken: als de chauffeur van de eerst aanrijdende auto overlijdt aan een hartaanval, en de rijdende auto komt nadien in een aanrijding terecht, is de overleden chauffeur nog aansprakelijk gesteld worden? Ik heb hieromtrent enige twijfels.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 11 nov 2016 19:38

Hartaanval? Heeft die mevrouw het ongeval overleefd?

Een beetje ver gezocht misschien, maar kan iemand aansprakelijk zijn voor een ongeval na haar overlijden?
Daar dienen dus verzekeringen voor.

Overigens ben ik ook van mening dat u een boete zal krijgen voor het fout parkeren, maar that's it, en dat is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de rest van het kostenplaatje. Die knie van uw vriendin en de conditie van de vrouw zijn m.i. belangrijker.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 12 nov 2016 09:42

Inderdaad, daar zijn verzekeringen voor (?).

Maar de verzekering die u bedoelt, dekt de burgerlijke aansprakelijkheid van de chauffeur. en mijn vraag was "wat als die mevrouw overleed, en de auto NADIEN schade aanricht", dus zonder dat een reeds overleden persoon tussenkomt.
Kan die überhaupt nog aansprakelijk worden geacht voor iets?

giserke
Berichten: 2434

#11 , 12 nov 2016 12:16

Hartaanval? Heeft die mevrouw het ongeval overleefd?

Een beetje ver gezocht misschien, maar kan iemand aansprakelijk zijn voor een ongeval na haar overlijden?
De nabestaanden wel ja.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 13 nov 2016 08:38

Bedankt, u zal wel gelijk hebben.
Heeft toevallig iemand weet van uitspraken in dergelijk geval?

Wimvdb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 nov 2016 00:13

Wel interessante vraag, in dit geval is de vrouw nog wel verward weggevoerd met de ambulance dus redelijk ok denk ik.
Het zal wel lang duren voor ik m'n centen heb, enorm gedoe met de andere verzekeringen, 4 wagens betrokken...

loeki
Berichten: 267

#14 , 14 nov 2016 07:16

Of mevrouw nu wel of niet overleden is heeft in principe geen belang
Het is de verzekering van het voertuig dat de uitbetaling moet doen
Het is het voertuig wat verzekerd is
Hetzelfde als U de handrem vergeet op te zetten en het ledig voertuig bolt op een ander voertuig
Het is steeds de verzekering van het voertuig die tussenkomt
Wie er aansprakelijk is, is een andere zaak

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 nov 2016 09:27

Maar de verzekering die u bedoelt, dekt de burgerlijke aansprakelijkheid van de chauffeur. en mijn vraag was "wat als die mevrouw overleed, en de auto NADIEN schade aanricht", dus zonder dat een reeds overleden persoon tussenkomt.
Kan die überhaupt nog aansprakelijk worden geacht voor iets?
Een persoon is officiëel pas overleden, als een dokter de dood vastgesteld heeft. Dus tenzij mevrouw in kwestie op slag dood was in de wagen, en naast haar een dokter zat die dit geattesteerd heeft, en daarna pas de wagens aangereden, was mevrouw nog in leven bij het aanrijden van de wagens (mogelijk niet meer bij bewustzijn, maar wel in leven). Het lijkt me dus dat de verzekering ook moet tussenkomen in dergelijke zaken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”