Schade bedrijfswagen op parking na inleveren

aperson
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schade bedrijfswagen op parking na inleveren

#1 , 03 nov 2016 17:04

Ik leverde twee maand geleden mijn bedrijfwagen in. Nu krijg ik een email van mijn voormalige werkgever die stelt dat er schade was bij inleveren aan mijn auto en dat ik de factuur hiervoor binnenkort zal ontvangen.

Ik heb het expertise verslag opgevraagd en kan daar krassen op zien die er niet waren toen ik de auto inleverde. De auto is op basis van de expertise nog vijf dagen daar op de parking blijven staan. Ik vermoed dat er dan nog iemand moet tegen gereden zijn.

Kunnen ze mij hiervoor aansprakelijk stellen?

Ik vermoed dat ik vanaf het moment van inleveren niet langer verantwoordelijk ben voor de auto, en eventuele schade op de parking.

Er zijn geen fotos genomen door de werkgever bij het inleveren, noch is er een document opgemaakt die de toestand van de auto beschreef.. In de car policy staat wel dat een expertise opgemaakt wordt en dat de kosten integraal voor de werknemer zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 nov 2016 21:29

meld hun in een aangetekend schrijven dat u de schade betwist met vermelding van de feiten die u hier zelf aanvoert (5 dagen op parking, pas na 2 maand verslag; etc . . .)

vermeld ook dat als zij beweren dat u die schade heeft aangericht, zij moeten voldoen aan het volgend artikel;

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

aperson
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2016 11:45

Bedankt, ik ontving vandaag de effectieve factuur.

In het contract staat er wel dat schade mijn verantwoordelijkheid is. Hoe zou ik juridisch kunnen uitdrukken dat dit niet geld na de datum van inlevering?

Alvast erg bedankt!

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 dec 2016 12:46

Natuurlijk niet slim om onmiddelijk, bij inlevering van de wagen, een attest te vragen met de staat van de wagen op dat moment. 5 dagen later is dat nog moeilijk te bewijzen. De schade zou er immers al kunnen geweest zijn op het ogenblik van inlevering, en bewijs dan maar het tegendeel.

aperson
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2016 13:19

Natuurlijk niet slim om onmiddelijk, bij inlevering van de wagen, een attest te vragen met de staat van de wagen op dat moment. 5 dagen later is dat nog moeilijk te bewijzen. De schade zou er immers al kunnen geweest zijn op het ogenblik van inlevering, en bewijs dan maar het tegendeel.
Bedankt voor uw antwoord, ben wel niet helemaal mee met wat u bedoelt? Voor de duidelijkheid, de expertise/ophaling door de leasingfirma gebeurde maar 5 dagen na mijn laatste werkdag, en heeft bijgevolg dan ook nog 5 dagen op de parking gestaan. Mijn voormalige werkgever heeft niet op de dag zelf foto's genomen of iets laten ondertekenen ivm de auto. Op veel plaatsen gebeurt dit wel om dergelijke situaties te vermijden..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2016 13:29

Op veel plaatsen gebeurt dit wel om dergelijke situaties te vermijden..
Het is net dat dat mava bedoelde: vanaf het moment dat je je wagen inlevert, zou je een document moeten eisen waarop de staat van de wagen beschreven staat zoals jij deze inleverde. Als uw werkgever dan wenst dat dit door een expertise gebeurd, moeten ze maar voorien dat die expertise gebeurt op het moment dat jij de auto binnelevert, zodat jij er kan bij zijn en meteen een exemplaar van het verslag kan meekrijgen. Alle schade tussen afgeven van de wagen, en opstellen van het verslag, is anders voor voor discussie.

Zoals hierboven gezegd: protesteer de factuur via een aangetekend schrijven. Betwist dat de schade waarover sprake, aanwezig was op het moment dat u de auto binnengeleverd hebt, en u bijgevolg niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor die schade. Vraag uw werkgever het bewijs te leveren dat die schade weldegelijk bestond op het moment dat u de wagen binnengeleverd hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

aperson
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2016 14:19

Op veel plaatsen gebeurt dit wel om dergelijke situaties te vermijden..
Het is net dat dat mava bedoelde: vanaf het moment dat je je wagen inlevert, zou je een document moeten eisen waarop de staat van de wagen beschreven staat zoals jij deze inleverde. Als uw werkgever dan wenst dat dit door een expertise gebeurd, moeten ze maar voorien dat die expertise gebeurt op het moment dat jij de auto binnelevert, zodat jij er kan bij zijn en meteen een exemplaar van het verslag kan meekrijgen. Alle schade tussen afgeven van de wagen, en opstellen van het verslag, is anders voor voor discussie.

Zoals hierboven gezegd: protesteer de factuur via een aangetekend schrijven. Betwist dat de schade waarover sprake, aanwezig was op het moment dat u de auto binnengeleverd hebt, en u bijgevolg niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor die schade. Vraag uw werkgever het bewijs te leveren dat die schade weldegelijk bestond op het moment dat u de wagen binnengeleverd hebt.
Ok, bedankt voor het duidelijke advies. Voormalige werkgever zegt me dat ik geen poot heb om op te staan omdat ik niet kan bewijzen dat er in tussentijd iets met die auto is gebeurd. Maar de bewijslast ligt dus wel degelijk bij hen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2016 14:43

Inderdaad, zoals Drone zegt: "wie beweert, moet bewijzen." Jij moet in principe niet bewijzen dat er iets gebeurd is in tussentijd, uw werkgever moet bewijzen dat de schade er was op het moment dat de wagen ingeleverd werd. Met andere woorden: zij moeten een document voorleggen waarin jij toegeeft dat er schade was op het moment van inlevering van de wagen (dus met jouw handtekening erop). Bij gebrek aan een document waarbij beide partijen het eens zijn over de staat van de wagen bij inlevering, kan er sowieso discussie zijn. Als dit voor de rechtbank komt, zal een rechter in zo'n geval dikwijls geneigd zijn de kant van de werknemer te kiezen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 06 dec 2016 11:33

Natuurlijk niet slim om onmiddelijk, bij inlevering van de wagen, een attest te vragen met de staat van de wagen op dat moment. 5 dagen later is dat nog moeilijk te bewijzen. De schade zou er immers al kunnen geweest zijn op het ogenblik van inlevering, en bewijs dan maar het tegendeel.
Wie vordert, moet bewijzen. De bewijslast in deze ligt dus NIET bij topicstarter, doch bij de werkgever .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”