In de minne

Mormeltje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

In de minne

#1 , 17 okt 2016 15:11

Een vijftal weken geleden had ik een klein accidentje met mijn wagen. Ik reed achteruit van mijn oprit, en zat met mijn achterlicht tegen de achterkant vd auto van mijn buurman. Ik vertelde het hem onmiddellijk via sms (was niet thuis). Savonds gekeken, enkel een klein krasje bij hem en een gebarsten achterlicht bij mij. Hij ging hem zelf gewoon behandelen tegen roest (was niet de eerste kras op z'n auto). We regelden het in de minne m.a.w.. Vanmorgen (vijf weken na de feiten) zegt hij me dat hij zijn koffer niet meer goed open krijgt en dat dit mijn fout is doordat ik vijf weken geleden tegen z'n auto reed. Hij verwacht dat ik ook die kosten op mij neem, maar ik weet toch niet zeker dat dit aan het accident v 5 weken geleden ligt? Wat nu gedaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 17 okt 2016 15:30

Mijns inziens kun je nu het beste aangifte gaan doen bij de politie van uw aanrijding.
Erbij zeggen dat je uw buur verwittigd hebt, en hebt gezien dat er een krasje was, en dat je dit onderling geregeld hebt.
Waarom doe je dit best? Zo kan uw buur al niet zeggen dat je vluchtmisdrijf zou gepleegd hebben...

Wat moet je dan nog doen?
Je afvragen hoe je de relatie tussen jou en je buur wilt zien.
Was deze in orde, en wil je dit zo behouden, zou ik betalen.
Was deze al niet in orde, of maakt het je niet uit, of wil je gewoon principieel zijn, betaal je niets.
Het is dan aan je buurman namelijk om jou voor de rechtbank te slepen, en te bewijzen dat jij die schade gemaakt hebt.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 17 okt 2016 15:59

Zou het niet eenvoudiger zijn om dit aan uw verzekering over te laten?

Doe nu nog aangifte, geef er de omstandigheden bij (vermoeden dat buurman wellicht een beetje overdrijft), vermeld uw eerdere betaling, en laat de verzekering dan via haar expert vaststellen wat de ware toedracht is.

Krijgt de buurman geen vergoeding, dan ben jij alvast niet de schuldige...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2016 16:11

Ik sluit me aan bij bosprocureur. Misschien is het nuttig om alsnog een EAF in te vullen. Vraag aan uw buurman om dit mee te ondertekenen, zodat jullie beider verzekeringen de zaak kan regelen. Schrijf bij de opmerkingen dat 5 weken geleden enkel een krasje opgemerkt was bij de buurman, waardoor jullie in eerste instantie geen aangifte gedaan hebben bij de verzekering, maar dat nu, na 5 weken, uw buurman beweert dat zijn koffer moeilijk open gaat en jullie het ongeval dus alsnog willen aangeven.

Zo leg je alle verantwoordelijkheid om dit correct af te handelen bij jullie verzekeringen, en kan uw buurman bijgevolg niet kwaad zijn op u als hij zijn gelijk niet krijgt. Als hij zijn gelijk wel krijgt, zal het uw verzekering zijn die betaalt. Maar ik heb een sterk vermoeden dat uw verzekering niet zomaar zal betalen, na 5 weken, en het verhaal van uw buurman in tweifel zullen trekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#5 , 17 okt 2016 16:36

Ik sluit me aan bij de rest om via uw verzekering te werken. En inderdaad aangifte doen bij de politie.
Lees: veel kans dat uw buurman zal inbinden als het officieel moet gebeuren.
Klassieke truc bij velen: meer laten herstellen dan initieel van plan, maar op kosten van een ander.

In het vervolg neemt U best ook foto's van de schade, of beter nog laat die zo snel mogelijk ontegensprekelijk vaststellen. Tussen krassen en een deuk is een groot verschil bij mogelijke schade.
Nu 5 weken na datum kan er van alles gebeurt zijn. Hij kan al tegen iemand anders gezeten hebben ook.

"Zijn koffer kan niet goed dicht", kan goed zijn dat hij bedoeld ik laat overig roest ook door U betalen. Ik weet niet of dat dit dan zo een goeie buurman is hoor.

Mormeltje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2016 14:57

Bedankt voor de info, ik zal het inderdaad zo doen. Hopelijk draait het dan positief uit voor mij.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 18 okt 2016 23:19

vraag is of verzekering een aangifte zal aanvaarden 5 weken na de feiten. Intussen kan die buurman elders schade hebben opgelopen en kan verzekeringsmaatschappij nog onmogelijk een tegensprekelijke expertise uitvoeren met dergelijke "blinde" periode.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Verkeersongevallen”