btw na ongeval (total loss)

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

btw na ongeval (total loss)

#1 , 14 okt 2016 11:26

Even de situatie schetsen.

Ik ben full time zelfstandige.
Ik heb 1.5 maand geleden een auto gekocht voor 5500€ van een particulier (dus geen btw wagen, auto wordt wel afgeschreven in de zaak maar dus geen btw terug gevorderd op de aankoop).
Koopje kunnen doen aangezien de auto aanzienlijk meer waard is.

2 weken geleden langs achter aan gereden in de file met aanzienlijke schade en een economische total loss tot gevolg.

Ik krijg nu een formulier ivm de btw formule waarop staat:

--
Heeft of had de eigenaar het recht om de BTW op het beschadigde voertuig volledig of gedeeltelijk te verhalen? JA / NEE

Indien Ja -> opgeven btw gegevens/percentages

indien Neen:

Ondergetekende verklaart dat hij geen recht heeft kunnen uitoefenen op aftrek (of teruggave) van BTW op aankoop, de verwerving binnen de gemeenschap of de invoering van het hierboven beschreven voertuig en dat hij evenmin recht heeft gehad op vrijstelling van BTW.
--

Ik heb nog ooit een ongeval gehad met een zelfde soort wagen (particulier wagen ingebracht in de zaak). Toen ging het echter om een herstelling. Dat ik daar de btw die ik kan terugvorderen niet terugkrijg is logisch.

Maar in dit geval gaat het over een total loss. Ik moet met dat geld dus een gelijkwaardige wagen kunnen kopen.

Volgens mijn boekhouder moet ik Ja aanduiden en mijn BTW gegevens doorgeven maar naar mijn gevoel klopt dit niet.

Ik heb nu een eerste bod van de expert voor 6025€ excl btw. Als ik mijn btw gegevens zou doorgeven dan zou ik 6025*1.21 = 7290 - terug vorderbaar btw percentage terug krijgen.

Terwijl als ik een vergelijkbare wagen particuliere wagen zou kopen wel degelijk 7290€ (en meer) zou kosten en dus benadeeld zou zijn.

Mijn vraag dus in eerste instantie is moet ik ja of neen aanduiden?