btw na ongeval (total loss)

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

btw na ongeval (total loss)

#1 , 14 okt 2016 11:26

Even de situatie schetsen.

Ik ben full time zelfstandige.
Ik heb 1.5 maand geleden een auto gekocht voor 5500€ van een particulier (dus geen btw wagen, auto wordt wel afgeschreven in de zaak maar dus geen btw terug gevorderd op de aankoop).
Koopje kunnen doen aangezien de auto aanzienlijk meer waard is.

2 weken geleden langs achter aan gereden in de file met aanzienlijke schade en een economische total loss tot gevolg.

Ik krijg nu een formulier ivm de btw formule waarop staat:

--
Heeft of had de eigenaar het recht om de BTW op het beschadigde voertuig volledig of gedeeltelijk te verhalen? JA / NEE

Indien Ja -> opgeven btw gegevens/percentages

indien Neen:

Ondergetekende verklaart dat hij geen recht heeft kunnen uitoefenen op aftrek (of teruggave) van BTW op aankoop, de verwerving binnen de gemeenschap of de invoering van het hierboven beschreven voertuig en dat hij evenmin recht heeft gehad op vrijstelling van BTW.
--

Ik heb nog ooit een ongeval gehad met een zelfde soort wagen (particulier wagen ingebracht in de zaak). Toen ging het echter om een herstelling. Dat ik daar de btw die ik kan terugvorderen niet terugkrijg is logisch.

Maar in dit geval gaat het over een total loss. Ik moet met dat geld dus een gelijkwaardige wagen kunnen kopen.

Volgens mijn boekhouder moet ik Ja aanduiden en mijn BTW gegevens doorgeven maar naar mijn gevoel klopt dit niet.

Ik heb nu een eerste bod van de expert voor 6025€ excl btw. Als ik mijn btw gegevens zou doorgeven dan zou ik 6025*1.21 = 7290 - terug vorderbaar btw percentage terug krijgen.

Terwijl als ik een vergelijkbare wagen particuliere wagen zou kopen wel degelijk 7290€ (en meer) zou kosten en dus benadeeld zou zijn.

Mijn vraag dus in eerste instantie is moet ik ja of neen aanduiden?

Bijkomend, het wrak gaat verkocht worden aan een opkoper. Moet ik btw verrekenen op die verkoop aangezien het totaal bedrag dat ik terug krijg een meerwaarde zal hebben ten opzichte van het aankoop bedrag dat ik betaald heb voor de wagen.

Hopelijk kan er iemand wat duidelijkheid scheppen. Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 12:23

Als u nu een gelijkwaardige wagen aankoopt en hierop btw betaalt kan u die (gedeeltelijk) terugvorderen.
Dus moet u dit op dit btw-attest ook vermelden.
Als u voor een gelijkwaardige wagen 7.290 euro (excl. btw) moet betalen i.p.v. 6.025 euro is de schatting van de expert fout.

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2016 16:35

Het probleem is dat ik niet weet of mijn volgende wagen een particuliere of een btw wagen wordt. Zal er aan liggen wat voor iets ik tegen kom maar de kans is groot dat dat dan terug een particuliere wagen wordt. Maar staat mijn volgende aankoop niet los van dit geval?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2016 18:21

Zie Cassatie 25 september 2008
http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20080925-1

U hebt recht op een som waarmee u zich een gelijkaardig voertuig kan aankopen. Als u btw-plichtige bent en de btw (gedeeltelijk) kan recupereren moet u die btw die u kan recupereren niet dragen en hebt u daar geen recht op.

Wat u betaalde voor het beschadigde voertuig, of u daar al dan niet btw op betaald hebt en of u die btw al dan niet hebt kunnen recupereren is van geen belang.

jochenc
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2016 10:46

Ok bedankt voor de feedback! Hier kan ik mee verder.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 okt 2016 17:48

uw makelaar en rechtsbijstand verzekering zullen u moeten helpen. U hebt recht op vrije keuze van advocaat, gratis rechtsbijstand.

Terug naar “Verkeersongevallen”