aansprakelijkheid erkend onterecht

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

aansprakelijkheid erkend onterecht

#1 , 14 okt 2016 10:47

Beste mensen,

wellicht kan iemand mij een inlichting geven.

Mijn stiefzoon heeft vanmorgen een ongelukje gehad met zijn scooter. Hij reed op het fietspad met zijn klasse a brommer en werd aangereden door een auto die een inrit van een autodealer in wilde rijden. Was een monteur van de garage. Brommer en auto hebben lichte schade ca 200 euro brommer en 1200 auto. We kwamen er achter dat de verzekering helaas verlopen was.

De politie was heel schappelijk en zei, als jullie het onderling kunnen regelen maken we geen PV op; Ik heb toen een briefje ondertekend dat Mijn zoon aansprakelijk is omdat hij het fietspad in de verkeerde richting reed. Is een doorgaande weg met gesloten middenberm en aan beide zijde een fietspad.

Nu lees ik hier in verschillende artikelen dat de aansprakelijkheid bij een manoeuvre boven het rijden in de verkeerde richting gaat en dat de auto dus aansprakelijk is.

Nu is mijn vraag. Is zo´n getekende verklaring rechtsgeldig? Of kan ik mij alsnog niet aansprakelijk verklaren?
Als ik nog een PV laat opmaken dan krijgt mijn zoon een boete voor niet verzekerd rijden, maar is de schade voor de garage.

Ik ga straks naar de garage om eens te spreken om dit alsnog onderling te regelen zonder dat er een PV gemaakt wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 11:27

1. Een erkenning of bekentenis kan gedaan worden voor feiten. Niet voor de toepassing van het recht. Zeggen dat u "aansprakelijk bent" of "in fout bent" bindt u dus niet. U bent enkel gebonden door de feiten die u erkent.
2. Het is niet zo dat "de aansprakelijkheid bij een manoeuvre boven het rijden in de verkeerde richting gaat". Ook de bromfietser begaat een fout in oorzakelijk verband met het ongeval. De rechtspraak is verdeeld. Soms aanvaardt de rechter dat de autobestuurder geen fout beging omdat de bromfietser onvoorzienbaar was. Ik heb hier zo'n vonnis liggen van de politierechtbank. Er werd beroep aangetekend. Benieuwd wat de rechter in beroep zal uitspreken, maar het beste wat de bromfietser mag verhopen is een verdeling van aansprakelijkheid. Bij een verdeling bij helften moet u nog de helft van de schade van de auto betalen en krijgt u de helft van de schade aan de bromfiets betaald.

dutchblues
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 14 okt 2016 14:11

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Is wel wat vreemd omdat ik hier verschillende posts gelezen heb dat een manoeuvre altijd voorrang moet geven. Maar heb ook gelezen dat er de laatste jaren minder in het voordeel van fietser/scooter geoordeeld wordt.
Ook heb ik enkele malen gelezen dat 50-50 dan geldt ieder zijn eigen kosten. Wat voor ons ook veel gunstiger is.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2016 16:00

Verdeling van aansprakelijkheid bij helften wil niet zeggen ieder zijn kosten. Dit wil zeggen dat elke partij de helft van zijn schade vergoed krijgt door de andere partij.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 okt 2016 17:54

absolute voorrang van rechts als iemand uit foute richting komt . Maar opgepast: daarop zijn weer uitzonderingen. gelukkig dat politie niet moeilijk deed over niet verzekerd voeren.

Terug naar “Verkeersongevallen”