Verkeersongeval met lichamelijke schade

Vlaanderen323
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkeersongeval met lichamelijke schade

#1 , 29 sep 2016 09:39

Geachte forum leden,


Gisteren veroorzaakte ik een aanrijding met een voetganger, toen ik linksaf moest slaan en hij het voetpad overstak. Hij werd afgevoerd met de ziekenwagen. Er was geen blikschade aan mijn wagen en hij had enkele schaafwonden aan zijn arm en zeer aan zijn staartbeen. De aanrijding gebeurde stapvoets (< 5 km/u). Toen de politie erbij kwam heb ik moeten blazen en ik blies safe. De auto was verzekerd en ik bezit mijn rijbewijs (ben 23 jaar). De wagen is ingeschreven op de naam van m'n pa. Toen ik opmerkte dat ik een persoon had aangereden, remde ik brusk en door m'n paniek opende ik de deur van mn wagen en ging ik direct naar hem toe. Ik dacht dat hij verlamde was geraakt : (


Welke straf kan ik verwachten?

Met hoogachtende groeten,

Johannes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 29 sep 2016 10:27

Een goede bolwassing van uw vader?

Je pleegde geen vluchtmisdrijf, en bent meteen naar de persoon in kwestie gegaan. Hiervoor was je al goed.
De kosten van de voetganger zullen normaal door je verzekering gedragen worden.
Je premie zal waarschijnlijk wel stijgen hierdoor.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2016 10:40

Ik zie ook geen probleem. Verzekering in orde, niet te snel gereden, niet gedronken, uitgestapt om hulp te verlenen... Ik zou niet weten wat ze je kunnen verwijten (behalve onvoorzichtigheid bij het afslaan).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Vlaanderen323
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2016 12:39

Gebruiker21 en Blaatpraat, ik dank jullie voor de verduidelijking.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 30 sep 2016 23:43

Topicstarter z'n boorddocumenten waren in orde, er was geen alcohol of dergelijke in het spel, en hij heeft gelukkig geen vluchtmisdrijf gepleegd of dergelijke. Op basis van wat ik zo lees, is er niet veel discussie over de aansprakelijkheid van topicstarter. Als hij rechtsgeldig verzekerd was, zal zijn verzekeraar de schade aan de tegenpartij vergoeden.

Maar om daarom te stellen dat topicstarter niet gestraft zou kunnen worden, is iets te optimistisch. Links afslaan, en daarbij geen voorrang verlenen aan die voetganger die oversteekt, is een overtreding derde graad.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/488-art3


Deze overtreding heeft tot een ongeval met een gewonde geleid. Ook een schaafwonde, en een pijnlijk staartbeen, maken dat tegenpartij gewond is (én hij is afgevoerd door een ziekenwagen).

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /456-t4hs2

Artikel 29

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.


bij een veroordeling:

* 30 euro tot 50 euro, door de opdeciemen te vermenigvuldigen met 6 : dus 180 euro tot 300 euro
* een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* daarbovenop nog gerechtskosten
* daarbovenop nog een bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds van 150 euro

Daarnaast, riskeert topicstarter ook nog een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.



De politie is ter plaatse geweest. Dus nu is het afwachten wat het parket er uiteindelijk mee zal doen : een OI/MS voorstellen of dagvaarden voor de politierechtbank.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 01 okt 2016 00:14

En er is nog iets.

Topicstarter geeft aan, dat hij 23 jaar is. Maar hoelang heeft hij zijn definitieve rijbewijs ? Indien dat minder dan twee jaar is, valt hij onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders :

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Vlaanderen323
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2016 13:10

@ Lohabra na het lezen van wat u neerschreef, ga ik bang afwachten op m'n straf... Dank voor de opheldering....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2016 09:44

Er van uitgaande dat je toch al langer dan 2 jaar uw rijbewijs hebt, stelt lohabra hier echt het worst case scenario voor, hoor. Als je voor de politierechtbank bijvoorbeeld verklaart "Dat die verdomde voetganger maar uit zijn doppen moest kijken en niet voor uw auto lopen!" of iets in die zin, kan je je aan zo'n straf verwachten. Maar als je gewoon rustig uitlegt dat je onoplettend geweest bent bij het afdraaien, gaat het volgens mij zo geen vaart lopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vlaanderen323
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 okt 2016 10:00

@Gebruiker21 ik zal kalm uitleggen, dat ik onoplettend ben geweest. Dank voor de tip Gebruiker21! Zodra er een PV wordt verstuurd zal ik het hier vermelden...

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 12 okt 2016 18:28

Er van uitgaande dat je toch al langer dan 2 jaar uw rijbewijs hebt, stelt lohabra hier echt het worst case scenario voor, hoor.
Dat is lang niet zeker. Een rijbewijs kàn behaald worden vanaf 18 jaar. Maar mijn ervaring in de rijschool leert me, dat studenten het behalen van een rijbewijs vaak niet meer als een topprioriteit beschouwen. Dat wordt het dan wél zodra eventuele sollicaties in het verschiet liggen. Dan wordt wel gevraagd of de sollicitant een rijbewijs bezit .... het ogenblik waarop menig afgestudeerde toch 's aan het behalen van een rijbewijs gaat denken.

De 20 à 25 jarigen vormen een steeds groeiende leeftijdscategorie wat dat betreft, neem dat maar van mij aan..

De énige die weet hoelang hij zijn rijbewijs bezit, is topicstarter.
Als je voor de politierechtbank bijvoorbeeld verklaart "Dat die verdomde voetganger maar uit zijn doppen moest kijken en niet voor uw auto lopen!" of iets in die zin, kan je je aan zo'n straf verwachten. Maar als je gewoon rustig uitlegt dat je onoplettend geweest bent bij het afdraaien, gaat het volgens mij zo geen vaart lopen...
Ik heb de mogelijke (!) bestraffing zoals wettelijk voorzien beschreven.

Of het zo'n vaart loopt ... bij een dagvaarding is de rechter de énige die daarover zal oordelen. Niet u of ik.

Aan topicstarter zou ik nu de raad geven om nog niet meteen te gaan panikeren, maar wél voor een aantal dingen te zorgen:

* zorg ervoor dat het slachtoffer billijk vergoed is voordat u naar de zitting moet (mocht het zover komen)
* ga zélf ook naar de zitting
* zoek daar vooral géén excuustruzen, rechters kennen de standaardsmoezen allemaal al rats uit het hoofd en zijn daar niet van gediend
* eerlijk de fout toegeven

Zo toon je de rechter toch enig schuldinzicht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 okt 2016 17:58

misschien wordt u nooit vervolgd. ALs tegenpartij correct is vergoed. De procureur des konings bij de politierechtbank laat niet alles voor de strafrechter komen. Dus afwachten.

Terug naar “Verkeersongevallen”