Beschuldigd vluchtmisdrijf bij ongeval zonder aanrijdingsformulier

Vittelitis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beschuldigd vluchtmisdrijf bij ongeval zonder aanrijdingsformulier

#1 , 19 aug 2016 17:00

Beste

Ik richt me naar dit forum toe voor hulp en hoop die te kunnen krijgen.

Situatie :

Paar weken terug reed ik achteruit uit een parkeerplaats en reed ik op een stilstaande geparkeerde auto.
Ik was in fout en parkeerde me en stapte meteen uit om de schade op te meten.

De persoon van wiens wagen ik net tegen gereden had kwam net buiten en samen onderzochten we de auto's.
Hij stapte in en reed en keek ook of er blikschade was.
Ik biedt aan om aanrijdingsformulieren in te vullen, want ik was in de fout, maar na een 20-tal minuten van controleren en bekijken zegt hij dat er geen schade is en niet moeilijk wil doen en hij het zo zal laten.

Ik geef hem mijn gegevens en we rijden beide weg.

Paar dagen laten krijg ik telefoon van zijn verzekering om te zeggen dat er schade was en ze wilden me laten een aanrijdingsformulier tekenen.

Aangezien het mijn vader zijn auto was en ik met hem moest over praten zei ik hem dat ik niet over de informatie beschikte die hij nodig had en hem terug te bellen zodra ik info had.

Ik praat erover met mijn ouders en die zeggen me dat ik er niet meer moet op ingaan want een aanrijdingsformulier invullen achter is niet logisch ( de schade kan van ergens anders komen)

De verzerkering blijft bellen en bellen en ik mag niet opnemen van mijn ouders.
Plots is mijn vader het beu en belt hij zelf.
De verzekering vindt ons lafaards enzo en bla bla bla.

Vandaag belde er iemand anders, de eigenaar van de auto.
Om mee te delen dat hij klacht indient wegens 1/ Vluchtmisdrijf en 2/ Joyriding op de parking. Hij beweert ook dit te kunnen staven aan de hand van camerabeelden die hij in handen gekregen heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 20 aug 2016 19:23

Opgepast: tegenpartij kan wel degelijk nog altijd klacht indienen wegens vluchtmisdrijf.

In de rechtbank geldt evenwel, dat wie beweert, moet bewijzen. Tegenpartij zal moeten bewijzen dat u tegen zijn voertuig gereden bent, en dat zijn voertuig door uw toedoen schade opgelopen heeft. Dat het EAF nog niet ingevuld is, betekent nog niet noodzakelijk dat u ermee wegkomt. Als uit een tegensprekelijke expertise blijkt dat beide voertuigen idd. schade vertonen ten gevolge van een onderlinge aanrijding, zit u wel met een probleem. En zeker als zij dan ook nog 's in het bezit is van camerabeelden zoals beweerd wordt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus

#3 , 20 aug 2016 19:27

Gezien u zelf de gegevens aan tegenpartij hebt gegevens zal er wel 'iets' gebeurd zijn.
Uiteraard kan achteraf steeds een EAF worden opgesteld.
Zelf enkele weken geleden tussengekomen voor zoiets.

Reclame

mava105

#4 , 20 aug 2016 19:48

Opgepast: tegenpartij kan wel degelijk nog altijd klacht indienen wegens vluchtmisdrijf.

.
En hoe heeft tegenpartij dan die gegevens in handen gekregen? Van de Heilige Geest misschien.
Hoe gaat hij uitleggen dat TS hem eerst zijn adres en telefoonnummer heeft gegeven en er dan in gevlucht.

Schuppenzot

#5 , 20 aug 2016 21:59

Als er dan toch camerabeelden zijn, kan je toch ook zien dat jij en de andere persoon met elkaar gepraat hebben en schade hebben opgemeten? Dan kan je zo van die vluchtmisdrijf af komen.

giserke

#6 , 20 aug 2016 22:14

Het feit dat de tegenpartij geweigerd heeft het na de aanrijding het formulier in te vullen speelt natuurlijk wel in zijn nadeel ivm de ontegensprekelijke vaststelling van de schade. Want een 'paar dagen later' kan er al heel wat gebeurt zijn met die wagen. Hij kan er al mee tegen de wagen van zijn schoonmoeder gezeten hebben.
Hij zal grote problemen hebben bij het aantonen van het relationeel verband van de schade met uw voertuig.
Gezien hij uw gegevens heeft, kan er ook al niet meer sprake zijn van vluchtmisdrijf.

U kunt best gewoon de schade betwisten, en vragen om bewijzen dat de schade te maken heeft met de aanrijding.

Oude Belg

#7 , 21 aug 2016 10:53

Er is slechts sprake van een inbreuk indien de persoon de plaats verlaat met de bedoeling om zich aan de vaststellingen te onttrekken. Gegevens werden achtergelaten, dus géén vluchtmisdrijf.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vittelitis
Topic Starter

#8 , 22 aug 2016 15:52

En zeker als zij dan ook nog 's in het bezit is van camerabeelden zoals beweerd wordt.

Is gebeurd op een kinepolis parking, ik weet dat ik er tegengereden ben daarom dat ik voorstelde om een EAF in te vullen. Hij zal idd via camerabeelden moeten bewijzen dat de schade er nog niet was en dat ze door mij is aangericht, want aan mijn auto is er zelf niet de kleinste kras te zien.

erwin.H

#9 , 31 aug 2016 21:13

Toch even een handige tip meegeven.

Zorg dat je een zelfgemaakt formulier in je auto hebt liggen die je in dergelijke gevallen laat ondertekenen(met vermelding datum,plaats,uur en nummerplaat)waarin staat dat de tegenpartij geen aanrijdingsformulier wenst op te maken en dat hij verklaart dat je geen vluchtsmisdrijf pleegt.

Terug naar “Verkeersongevallen”