ongeval met de fiets

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

ongeval met de fiets

#1 , 08 aug 2016 06:30

Hoi,



Gisterenochtend was ik op weg naar de 100k van Bornem. Op de kaaien in antwerpen, waren er verschillende groepen jongeren die in tegengestelde richting naast elkaar reden - er is maar 1 fietsrijbaan -. Ik zag in de verte een groepje van 3 jongeren die heel het fietspad in beslag namen naderen. Ik reed 25 gemiddeld. De persoon die meest rechts reed, zwalpte van links naar rechts. Net voordat we elkaar gingen kruisen zwalpte hij weer in mijn richting, ik ben toen tegen de kaaimuur geschaafd en heb in een reflex de persoon weggeduwt. Beide zijn ten val gekomen. Hierbij had hij een bloedneus of schrammen op zijn gezicht en ik heb 3 breuken op in mijn linker onderarm.
Er reed toevallig een patrouille voorbij, en die hebben ons verhoord en we moesten een ademtest ondergaan, waarvan ik safe was en de andere positief had geblazen.
Nu denk ik niet dat ik in fout ben omdat hij zich niet hield aan de verkeersregels - hij moet rechts rijden omdat de fietsbaan tweerichting verkeer is - en hij heeft een positieve ademtest afgelegd. Ik vermoed dat dit correct is?
En hoe zit dat met de kosten en verzekering? Ziekenwagen, hospisalisatie, operatie, en revalidatie? ik beschik over een hospisalisatie verzekering?

mvg
E

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 aug 2016 14:35

Indien je over een hospitalisatieverzekering beschikt ga je normaliter je kosten vergoed krijgen.
Vermoedelijk zal die verzekering, omdat het een ongeval betreft, de naam van tegenpartij en pv politie vragen.
Zij zullen proberen hun geld terug te vorderen van de "tegenpartij".
Veel meer zal jij niet moeten ondernemen dan antwoorden op hun vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 aug 2016 15:45

Is het niet raadzaam u ongeval aan te geven aan u familiale.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 08 aug 2016 22:58

Is het niet raadzaam u ongeval aan te geven aan u familiale.
De tegenpartij had enkel een bloedneus en schrammen, TS heeft 3 breuken, dus ik neem aan dat TS het over zijn eigen kosten heeft.
Familiale dekt enkel kosten aan derden (de tegenpartij dus). Bijgevolg denk ik dat TS zijn familiale niet veel kan doen. In eerste instantie zou ik inderdaad beroep doen op de hospitalisatieverzekering, die mogelijks zou kunnen proberen de onkosten te verhalen op de tegenpartij.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 09 aug 2016 19:15

Normaal heb je bij u familiale een rechtsbijstandverzekering.

FIETSONGEVAL! WAT NU?
Kijk na of je verzekerd bent en welke polis van toepassing is (familiale polis, verzekering via Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond…).Download het aangifteformulier via de betrokken verzekering.
Doe onmiddellijk aangifte bij je verzekeringsmaatschappij.
Ben je niet verzekerd; download hier het aangifteformulier 'fietsongeval.be' en maak dit over aan de verantwoordelijke derde of zijn / haar verzekeringsmaatschappij.
Maak een eigen dossier met stukken aan:
bestek / facturen (fiets, kledij en toebehoren)
medische kostennota’s (dokter, apotheek,…)
foto’s van de plaats van het ongeval (indien nodig)
verzamel de persoonsgegevens van de betrokken partijen, eventuele getuigen,… (indien nodig)
proces – verbaal (indien van toepassing)
Maak op vraag van je verzekering kopie van je stukken over.
Wacht de beslissing en / of het voorstel tot vergoeding van de verzekering af.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 09 aug 2016 19:30

Ik ben helemaal mee met Sloeberken indien TS familiale met rechtsbijstand heeft (is niet altijd inbegrepen, kan ook een aparte polis zijn, of er kan helemaal geen rechtsbijstand zijn) . Die rechtsbijstand zal zich dan keren tegen de andere fietser die in fout lijkt te zijn. De vergoeding op die manier verkregen kan (veel) hoger zijn dan bij een hospitalisatieverzekering, want die dekking is ook niet overal gelijk.

Principieel vind ik daarbij dat je eigen (hospitalisatie)verzekering niet moet opdraaien voor schade die een ander je heeft toegebracht.
Bovendien is er politie bijgekomen en heeft de andere fietser positief geblazen. 3 breuken in je arm, indien er blijvend letsel is voor de TS heeft dit allemaal nog meer belang naar de toekomst toe.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 09 aug 2016 20:20

De eigen hospitalisatieverzekering zal zich niet laten bedotten als een mak schaap!
Ingeval van ongeval vragen die steeds naar de gegevens van de betrokken derde partij.
Maar het is natuurlijk ten zeerste aangewezen om ook familiale/rechtsbijstand te verwittigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#8 , 09 aug 2016 21:07

Akkoord Asperger maar het valt dan nog af te wachten welke dekking TS via hospitalisatieverzekering heeft, zeker qua vervoer van/naar en alle mogelijke nazorgen of eventueel blijvend letsel. En welke moeite TS allemaal moet doen om behoorlijk vergoed te worden.
Dat zal allemaal beter en vooral vlotter verlopen via rechtsbijstand.
Heb zo een ervaring achter de rug met moeder die haar schouder gebroken heeft op de tram. Haar rechtsbijstand was een ware zegen en heeft alle werk uit haar (en onze ) handen genomen, en heeft veel meer vegoed dan wat ze ooit via hospitalisatieverzekering had kunnen bekomen, want er was immers geen hospitalisatie. Bij TS is er mogelijk ook geen hospitalisatie geweest en dan moet je in dergelijk geval volledig kunnen terugvallen op je rechtsbijstand.

Even aan toevoegen: TS heeft nergens vermeld dat hij gehospitaliseerd is geweest of zal worden. Bij veel breuken + gips (zonder operatie) ga je meteen naar huis en is hospitalisatieverzekering simpelweg niet van toepassing.

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

#9 , 09 aug 2016 21:51

ik heb op de dag zelf een spoedoperatie gehad. en 2 dagen in het hospitaal gezeten.
mijn fiets is momenteel bij de fietsenmaker voor een bestek, en ik hou al de bijkomende facturen bij, voornamelijk vd apotheker ivm wondzorg.
Ik heb 2 hospitalisatie verezkeringen 1 persoonlijk en 1 via het werk. het persoonlijk heeft geen rechtsbijstand, via het werk moet ik nog horen. ( weet ik morgen )

ik ben net uiteen met mijn partner, en heb eigenlijk nog geen nieuwe familiale opgestart, daar is het nu zeker te laat voor?

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 09 aug 2016 23:47

Wil niet zeggen dat die familiale u niet meer dekt.
Ook bestaat er bij een aantal maatschappijen een polis deelnemer verkeer ...ongeacht de vorm van voetganger tot als passagier op paard of bromfiets bij wijze van schrijven.
U hebt van politie een attest aangifte gekregen of u moet dat nog krijgen ...hierop staan alle gegevens van tegenpartij en nr Pv ongeval ... ga het desnoods opvragen ( navraag via blauwe lijn 0800 12312).
Kopieer dat voor al uw verzekeringen.
Als u op weg was van en naar werk is ook uw werkgever die kan / moet tussenkomen met zijn verzekering.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 sep 2016 14:15

kies een onafhankelijke raadsdokter. Een dr.spec.verzekeringsgeneeskunde. U kan lijst vragen bij orde van geneesheren.

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

#12 , 27 jun 2017 13:20

Een kleine update en vraag.


Ik heb vandaag een brief gekregen dat het dossier eind oktober zal voorkomen.
Op het moment van het ongeval had ik geen familiale noch rechtsbijstand.
Kan ik beroep doen op een rechtsbijstandsverzekering voor een ongeval voor dat het contract is afgesloten?


bedankt
E

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 27 jun 2017 13:26

Neen, net zomin als u een brandverzekering kan afsluiten met de bedoeling schade n.a.v. een brand die de dag ervoor gebeurde te laten vergoeden.

Maar niets belet u om zelf een advocaat aan te stellen en u burgerlijke partij te stellen i.v.m. het bekomen van een vergoeding voor de geleden schade.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

EVP
Topic Starter
Berichten: 91

#14 , 27 jun 2017 14:06

@ xenophon: dat vermoeden had ik. bedankt voor de bevestiging hiervan

Terug naar “Verkeersongevallen”