Omniumverzekering - Alcoholintoxicatie

CVW
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Omniumverzekering - Alcoholintoxicatie

#1 , 06 apr 2016 10:52

Beste,

Ik heb in januari 2015 een auto-ongeval gehad. Ik reed op de weg rechtdoor, tot er plots een vrachtwagen achteruit (van links) de weg op kwam.
Ik had de optie om op de vrachtwagen te rijden, of uit te wijken. Ik heb uitgeweken, en ben op deze manier tegen een boom terechtgekomen. Auto total loss.

Na dit ongeval moest ik blazen en was er sprake van alcoholintoxicatie, maar geen dronkenschap. Mijn rijbewijs werd ingehouden. In januari 2016 werd ik opgeroepen voor de politierechtbank. Hier werd ik veroordeeld tot twee weken rijverbod in het weekend + een boete van 600 euro. Over het ongeval zelf werd op de rechtbank niets gezegd.

Op deze wagen was een omniumverzekering. Ik ben zelfstandige (via een eigen vennootschap). De wagen was eigendom van de leasingmaatschappij, en dus diende de omniumverzekering uit te betalen aan de leasingmaatschappij. Mijn vennootschap is dus de verzekeringnemer, de begunstigde was de leasingmaatschappij.

Na het ongeval ben ik naar mijn verzekeringsmakelaar gegaan, en heb ik de feiten meegedeeld zoals deze waren, dus inclusief de info betreffende de alcoholintoxicatie. Daar werd mij gezegd dat, zolang de verzekeringsmaatschappij geen verdere info zou vragen, zij dit niet zelf zouden melden. Op die moment vond ik dat wat vreemd, omdat ik verwacht had dat ik de volledige som zelf zou moeten betalen aan de leasingmaatschappij en er geen tussenkomst zou zijn. Uiteindelijk heeft de verzekeringsmaatschappij een bedrag van 11k uitbetaald aan de leasingmaatschappij, en werd mij bevestigd dat het dossier afgesloten was.

In januari 2016 ontvang ik een brief van de provincie, betreffende de schade aan de boom. Ik had hier al die tijd niets van gehoord, er was ook geen zichtbare schade aan de boom, dus ik had dit niet meer verwacht. Dit ging om een bedrag van 300 euro. Ik heb dit zelf betaald, en dit laten weten aan de bevoegde instantie. Ondertussen was echter dezelfde brief verstuurd naar de verzekeringsmaatschappij. Ik had mijn makelaar op de hoogte gebracht, en gevraagd om te laten weten dat ik dit zelf zou betalen. Echter stond een PV-nummer vermeld op de brief van de provincie, en hieruit kon de verzekeringsmaatschappij afleiden dat er sprake was van een positieve alcoholtest. Bijgevolg heeft de maatschappij naar mijn makelaar een mail gestuurd om de PV op te vragen.

Ik had dus de verwachting dat ik dit bedrag alsnog zou moeten terugbetalen.

Vorige week ben ik dit gaan bespreken met mijn verzekeringsmakelaar. Tot mijn verbazing zeggen zij dat dit niet zeker is.

1. Op vandaag hebben zij de PV nog niet doorgestuurd. Zij hebben gewacht tot de verzekeringsmakelaar een rappel heeft gestuurd. Dit is nu pas het geval, dus zullen zij ook nu pas de PV doorsturen. (er was immers de kans dat de maatschappij dit zou vergeten).

2. De PV is volgens hen vrij positief. Er staat niets van uiterlijke tekenen van dronkenschap. Het aantal promille was wel hoog (2 prom.), maar de rest is op de PV volgens hen allemaal positief (normale gang, normale spraak, geen agressie, etc.). Volgens hen is het aan de maatschappij om te bewijzen dat er een oorzakelijk verband is tussen het ongeval en het positief blazen, en is er een kans dat de maatschappij dit te moeilijk zal vinden om dit te bewijzen, en dat ze bijgevolg niet tot terugvordering van het bedrag zullen overgaan. Het is nu dus in eerste instantie wachten op een brief van de maatschappij waarin zij effectief terugvordering vragen.

3. Het idee van de makelaar is: " Als zij dan terugvorderen, laat het maar voor de rechtbank komen. Laat hen maar bewijzen dat er een oorzakelijk verband is.". Volgens hen is er immers een kans dat de maatschappij het zover niet zal laten komen, omdat ze de kans op 'succes' als te klein zullen inschatten.

Graag had ik even jullie advies, omdat ik niet zeker ben of er wel degelijk een kans is dat ik voor de rechtbank 'gelijk' kan krijgen. Ik was in fout, er was sprake van alcoholintoxicatie, en ik had eerlijk gezegd vorig jaar al verwacht dat ik alles zelf zou moeten betalen. Ik sta er niet bepaald voor te springen om alles voor de rechtbank te laten komen, en zou dit verhaal veel liever kunnen afsluiten.

Mijn vrees is dat, indien dit voor de rechtbank komt, er een hele hoop kosten, intresten, etc. zullen bijkomen.
Volgens mijn makelaar is dat geen probleem, want dat wordt allemaal gedekt door de rechtsbijstandsverzekering. Ik kan me inbeelden dat dit de kosten van een eigen advocaat dekt, maar indien ik in mijn ongelijk gesteld wordt, zal ik toch ook de kosten van de tegenpartij (= verzekeringsmaatschappij) moeten betalen? En zullen er toch ook intresten bijkomen?

Bijkomend staat letterlijk in de voorwaarden van de polis:

Artikel 24. Wanneer de maatschappij gehouden is ten aanzien van de benadeelden, heeft zij, behoudens iedere andere mogelijke vordering waarover zij beschikt, een recht van verhaal in de gevallen en op de personen vermeld in artikel 25. Het verhaal heeft betrekking op de schadevergoedingen in hoofdsom, alsook op de gerechtskosten en intresten die de maatschappij dient te betalen. Het bedrag van het verhaal is integraal indien de voornoemde bedragen niet hoger zijn dan 10.411,53 EUR. Het verhaal wordt echter maar uitgeoefend tot beloop van de helft van de voornoemde bedragen wanneer die hoger zijn dan 10.411,53 EUR met een minimum van 10.411,53 EUR en een maximum van 30.986,69 EUR .

Over dat oorzakelijk verband tussen het ongeval en de alcoholintoxicatie vind ik in de voorwaarden ook niets terug... Ik dacht dat dat enkel zo was bij een BA verzekering, maar dat bij een omniumverzekering het feit van de alcoholintoxatie voldoende is als basis waarop de verzekering kan weigeren uit te betalen?

Graag jullie advies, want ik twijfel een beetje aan dat van de makelaar, en wil zeker verdere bijkomende kosten vermijden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 06 apr 2016 10:58

Bent u veroordeeld op basis van alcoholintoxicatie of dronkenschap? (gelet op de veroordeling gok ik intoxicatie)

Regres kan enkel bij dronkenschap... (http://www.elfri.be/dronkenschap-en-regres)

CVW
Topic Starter

#3 , 06 apr 2016 11:00

Veroordeeld op basis van alcoholintoxicatie. Ik denk niet dat het 'regres' zou zijn dat de verzekeringsmaatschappij zou toepassen (is volgens mij enkel bij BA verzekering?), maar dat ze terugbetaling zouden vragen volgens de voorwaarden van de omniumverzekering.

In de polis staat:

2) De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekerde, dader van het schadegeval:
a) die het schadegeval opzettelijk heeft veroorzaakt. Dit verhaal wordt integraal uitgeoefend en is niet onderworpen aan de beperking bepaald in artikel 24;
b) die het schadegeval veroorzaakt heeft door een van de volgende gevallen van grove schuld: rijden in staat van dronkenschap of in een gelijkaardige toestand die het gevolg is van het gebruik van producten andere dan alcoholische dranken;
c) indien het rijtuig gebruikt werd ingevolge een misbruik van vertrouwen, een oplichting of een verduistering; dit verhaal wordt slechts uitgeoefend tegen de dader van het misdrijf of zijn medeplichtige.

Reclame

CVW
Topic Starter

#4 , 06 apr 2016 11:04

Mijn vragen:

1. Klopt het, zoals de makelaar zegt, dat er enkel sprake kan zijn van terugbetaling in het geval van een oorzakelijk verband tussen de alcoholintoxicatie en het ongeval? Hierover staat nl. niets in de voorwaarden.

2. Klopt het, zoals de makelaar zegt, dat indien dit voor de rechtbank komt, ik nooit bijkomende kosten, intresten, rechtsplegingsvergoeding, etc. zal moeten bijbetalen?

3. Kan het vonnis dat reeds is uitgesproken voor de politierechtbank nog gewijzigd worden indien dit opnieuw voorkomt?

Didymus

#5 , 06 apr 2016 11:10

3. Je kan geen 2 keer voor dezelfde feiten worden veroordeeld. Ne bis in idem heet dat rechtsbeginsel.
"sowieso" schrijf je zo.

CVW
Topic Starter

#6 , 06 apr 2016 11:25

Verder zei de makelaar ook dat er een mogelijkheid was om een schikking te treffen met de maatschappij. Vb. 50% of 75% van het bedrag betalen. Gebeurt dat soms?

Kali

#7 , 06 apr 2016 12:09

Veroordeeld op basis van alcoholintoxicatie. Ik denk niet dat het 'regres' zou zijn dat de verzekeringsmaatschappij zou toepassen (is volgens mij enkel bij BA verzekering?), maar dat ze terugbetaling zouden vragen volgens de voorwaarden van de omniumverzekering.

In de polis staat:

2) De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekerde, dader van het schadegeval:
a) die het schadegeval opzettelijk heeft veroorzaakt. Dit verhaal wordt integraal uitgeoefend en is niet onderworpen aan de beperking bepaald in artikel 24;
b) die het schadegeval veroorzaakt heeft door een van de volgende gevallen van grove schuld: rijden in staat van dronkenschap of in een gelijkaardige toestand die het gevolg is van het gebruik van producten andere dan alcoholische dranken;
c) indien het rijtuig gebruikt werd ingevolge een misbruik van vertrouwen, een oplichting of een verduistering; dit verhaal wordt slechts uitgeoefend tegen de dader van het misdrijf of zijn medeplichtige.

U schrijft het toch zelf ...
Staat van dronkenschap ...

U hebt geen dronkenschap, u hebt alcoholintoxicatie ...

Kali

#8 , 06 apr 2016 12:21

Mijn vragen:

1. Klopt het, zoals de makelaar zegt, dat er enkel sprake kan zijn van terugbetaling in het geval van een oorzakelijk verband tussen de alcoholintoxicatie en het ongeval? Hierover staat nl. niets in de voorwaarden.

2. Klopt het, zoals de makelaar zegt, dat indien dit voor de rechtbank komt, ik nooit bijkomende kosten, intresten, rechtsplegingsvergoeding, etc. zal moeten bijbetalen?

3. Kan het vonnis dat reeds is uitgesproken voor de politierechtbank nog gewijzigd worden indien dit opnieuw voorkomt?

1. De maatschappij moet bewijzen dat er dronkenschap is... gelet op de veroordeling wegens intoxicatie lijkt me dit moeilijk
Moest de maatschappij dit wel kunnen aantonen (?) dan kan uw advocaat argumenteren dat enerzijds er geen dronkenschap is; en anderzijds dat er geen causaal verband is tussen de intoxicatie en het ongeval.

3. enkel moest het parket binnen de 15 dagen na het vonnis in beroep gegaan zijn...de maatschappij kan hier niets aan veranderen.

CVW
Topic Starter

#9 , 06 apr 2016 12:24

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik naar de voorwaarden van de BA verzekering zit te kijken.

Op papier heb ik enkel: 'een volledige kopie van de algemene polisvoorwaarden is te vinden op de website'.

Op de website van de maatschappij staat bij de link 'omniumverzekering' de voorwaarden van de BA-verzekering. Verder niet te vinden op de website.

Kali

#10 , 06 apr 2016 12:47

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik naar de voorwaarden van de BA verzekering zit te kijken.

Op papier heb ik enkel: 'een volledige kopie van de algemene polisvoorwaarden is te vinden op de website'.

Op de website van de maatschappij staat bij de link 'omniumverzekering' de voorwaarden van de BA-verzekering. Verder niet te vinden op de website.
Dan gelden die voorwaarden ..

En als die voorwaarden stellen : dronkenschap; dan valt u hier niet onder

CVW
Topic Starter

#11 , 06 apr 2016 13:51

Er staat in de voorwaarden van de omnium:

— in één van de volgende gevallen van grove schuld:
— rijden in staat van dronkenschap of in een gelijkaardige toestand die het gevolg is van het gebruik
van producten andere dan alcoholische dranken;
— rijden met kale banden;
— rijden in staat van strafbare alcoholintoxicatie;
— deelname aan weddenschappen en uitdagingen;
tenzij de verzekerde bewijst dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze feiten en het
schadegeval;

sloeberken

#12 , 06 apr 2016 14:26

Het verschil tussen “dronkenschap” en “alcoholintoxicatie”

Dronkenschap

Er bestaat geen wettelijke bepaling van de staat van dronkenschap. De rechtspraak zegt: de staat van dronkenschap is de toestand van een persoon die onder invloed van drank is in die mate dat hij zijn daden niet meer blijvend beheerst, zonder noodzakelijkerwijs het besef ervan te hebben verloren.

Men herkent de staat van dronkenschap aan uitwendige tekens zoals een onzekere gang, bloeddoorlopen ogen, dubbelslaande tong, kleverige mond ...

Alcoholintoxicatie

Dit is werkelijk de objectieve toestand die overeenkomt met de aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid alcohol in het bloed of in de alveolaire lucht die door een bestuurder uitgeademd wordt. Ze wordt strafbaar zodra men de wettelijke limiet bereikt en dat is het geval vanaf 0,22 mg alcohol per liter uitgeademde alveolaire lucht. Dat komt overeen met 0,5 g alcohol per liter bloed.

Onthoud dat beide begrippen niet noodzakelijk aan elkaar gelinkt zijn. Het is immers best mogelijk dat men zich in staat van dronkenschap bevindt zonder dat men door alcohol geïntoxiceerd is of omgekeerd ...
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

CVW
Topic Starter

#13 , 06 apr 2016 14:44

Bedankt voor de info!
Maar blijkbaar heeft het dus niets te maken met verschil tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap.

Zijn uit de waarborg gesloten: De schadegevallen die gebeuren:
— rijden in staat van dronkenschap of in een gelijkaardige toestand die het gevolg is van het gebruik
tenzij de verzekerde bewijst dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze feiten en het
schadegeval;

sloeberken

#14 , 06 apr 2016 15:48

Bedankt voor de info!
Maar blijkbaar heeft het dus niets te maken met verschil tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap.

Zijn uit de waarborg gesloten: De schadegevallen die gebeuren:
schadegeval;
rijden in staat van strafbare alcoholintoxicatie; je bent gestraft voor alcoholintoxicatie, dus is verzekering niet verplicht om te betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kali

#15 , 06 apr 2016 16:05

Bent u eveneens veroordeeld voor het ongeval? (Zo ja: beide tenlasteleggingen samen of apart?)

Staat er in pv iets vermeld over de vrachtwagen?

Terug naar “Verkeersongevallen”