Omniumverzekering - Alcoholintoxicatie

CVW
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Omniumverzekering - Alcoholintoxicatie

#1 , 06 apr 2016 10:52

Beste,

Ik heb in januari 2015 een auto-ongeval gehad. Ik reed op de weg rechtdoor, tot er plots een vrachtwagen achteruit (van links) de weg op kwam.
Ik had de optie om op de vrachtwagen te rijden, of uit te wijken. Ik heb uitgeweken, en ben op deze manier tegen een boom terechtgekomen. Auto total loss.

Na dit ongeval moest ik blazen en was er sprake van alcoholintoxicatie, maar geen dronkenschap. Mijn rijbewijs werd ingehouden. In januari 2016 werd ik opgeroepen voor de politierechtbank. Hier werd ik veroordeeld tot twee weken rijverbod in het weekend + een boete van 600 euro. Over het ongeval zelf werd op de rechtbank niets gezegd.

Op deze wagen was een omniumverzekering. Ik ben zelfstandige (via een eigen vennootschap). De wagen was eigendom van de leasingmaatschappij, en dus diende de omniumverzekering uit te betalen aan de leasingmaatschappij. Mijn vennootschap is dus de verzekeringnemer, de begunstigde was de leasingmaatschappij.

Na het ongeval ben ik naar mijn verzekeringsmakelaar gegaan, en heb ik de feiten meegedeeld zoals deze waren, dus inclusief de info betreffende de alcoholintoxicatie. Daar werd mij gezegd dat, zolang de verzekeringsmaatschappij geen verdere info zou vragen, zij dit niet zelf zouden melden. Op die moment vond ik dat wat vreemd, omdat ik verwacht had dat ik de volledige som zelf zou moeten betalen aan de leasingmaatschappij en er geen tussenkomst zou zijn. Uiteindelijk heeft de verzekeringsmaatschappij een bedrag van 11k uitbetaald aan de leasingmaatschappij, en werd mij bevestigd dat het dossier afgesloten was.