botsing bij links inhalen aan verkeerslichten

sektor
Topic Starter

botsing bij links inhalen aan verkeerslichten

#1 , 18 mar 2016 01:33

Ik hoorde vandaag een verhaal die ik moeilijk kan geloven.

Dus we hebben verkeerslichten zonder voorsorteerstroken om linksaf(of rechts) in te slaan, persoon A moet naar links en heeft dit aan met haar aanwijzer, op het moment dat ze links wil indraaien komt voertuig B aan hoge snelheid van achter haar tegen het linkervoorwiel aangevlogen, botsing tot gevolg, voertuig A draait aantal keer rond, voertuig B slingert eerst wat en komt vervolgens op haar dak terug....

Wie is in fout?

Er hebben 2 verkeersdeskundigen het ongeval behandeld en beide zeggen ze voetuig A is in fout.....

Had voertuig A 10tal cm verder (meer op het ander vak dus) geweest dan was voertuig B in fout.

Dus ik veronderstel dat men er vanuit gaat dat je altijd eerst in je linker spiegel moet kijken voordat je links indraait, ook al is dit op een kruispunt met verkeerslichten?

er werd mij ook nog vertelt door persoon A, dat ze ook haar opzoek werk gedaan had en dat dit enkel in belgie zo is.... is het buitenland zou voertug B in fout geweest zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 18 mar 2016 08:15

Beiden voeren een manoeuvre uit. De wegcode dicteert dat wie eerst begon aan het manoeuvre voorrang heeft op het andere voertuig.
De enige verklaring is dat de verkeersdeskundigen over informatie beschikken die duidelijk aangeeft dat voertuig B eerder aan zijn manoeuvre begon dan voertuig A.

Dus voertuig B was al aan het inhalen wanneer voertuig A links indraait. Dus is het maar héél normaal dat voertuig A in fout is.

Voertuig A was voor voertuig B op dat moment (tijdens het inhaalmanoeuvre van voertuig B) een onvoorzienbare hindernis. Een bestuurder kan nooit verwacht worden een onvoorzienbare hindernis te ontwijken en kan dus per definitie ook nooit in fout zijn.

Voertuig B was voor Voertuig A op dat moment (tijdens het inhaalmanoeuvre van voertuig B) een voorzienbare hindernis. Zij had dat voertuig moeten opmerken op het moment dat ze aan haar manoeuvre begon. Iedere deelnemer van het openbaar verkeer moet op ieder moment in staat zijn een voorzienbare hindernis te ontwijken.

sloeberken

#3 , 18 mar 2016 08:47

Over welke weg spreken we hier, hoeveel rijstroken binnen of buiten de bebouwde kom.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Karanog

#4 , 18 mar 2016 09:19

Beiden voeren een manoeuvre uit.
Links afslaan is geen manoeuvre, maar een richtingverandering.
Dus voertuig B was al aan het inhalen wanneer voertuig A links indraait. Dus is het maar héél normaal dat voertuig A in fout is.
Da's kort door de bocht.
Vanaf het moment dat A z'n richtingsaanwijzers opgezet heeft EN zich voldoende naar links begeven, mag B niet meer links inhalen (16.3).

Aan TS: is er geen doorlopende (witte) streep aan die verkeerslichten? Indien wel, dan is inhalen daar verboden, tenzij B zich in zo'n bocht gewrongen heeft dat ie die streep toch niet overschreden zou hebben.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2016 09:24

Details over de omstandigheden van een ongeval kunnen juridisch een wereld van verschil maken. Ik denk niet dat het erg zinvol is om hier een discussie op te starten over een ongeval "van horen zeggen".

sloeberken

#6 , 18 mar 2016 09:32

Details over de omstandigheden van een ongeval kunnen juridisch een wereld van verschil maken. Ik denk niet dat het erg zinvol is om hier een discussie op te starten over een ongeval "van horen zeggen".
Inderdaad heeft het geen enkel nut, ieder kruispunt is anders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#7 , 18 mar 2016 09:58

Beiden voeren een manoeuvre uit.
Links afslaan is geen manoeuvre, maar een richtingverandering.
Da's kort door de bocht.
Vanaf het moment dat A z'n richtingsaanwijzers opgezet heeft EN zich voldoende naar links begeven, mag B niet meer links inhalen (16.3).

Aan TS: is er geen doorlopende (witte) streep aan die verkeerslichten? Indien wel, dan is inhalen daar verboden, tenzij B zich in zo'n bocht gewrongen heeft dat ie die streep toch niet overschreden zou hebben.
allé weer zo ene ... :roll:

Het is niet omdat je ergens een tekstje vind dat je onmiddellijk een expert bent. Uw antwoord slaat nergens op.

Links afslaan is inderdaad geen manoeuvre maar een richtingverandering. Net zoals inhalen geen manoeuvre is maar een gereglementeerde rijbeweging. Ik gebruik het woord "manoeuvre" omdat dit makkelijker te begrijpen is voor TS. Bedankt om hier verwarring te stichten. Uw bijdrage is in iedere geval heel bruikbaar...

Uw andere opmerking bewijst net mijn punt. Of je hebt niet goed gelezen, of je kan de wetteksten niet vertalen naar het voorbeeld. maw, je begrijpt de voorgeschreven wetteksten niet.
artikel 16.3 geeft gewoon aan dat wie eerst aan zijn "manoeuvre" begonnen is voorrang heeft. Als voertuig A kan bewijzen dat ze de regels van artikel 16.3 heeft toegepast is ze uiteraard niet in fout. Maar dat kan ze niet, en de gegevens van het ongeval wijzen erop dat voertuig B eerst begon met de inhaalbeweging... Die verkeersdeskundigen zijn heus geen idioten, als ze besluiten dat voertuig B voorrang had, dan betekent dit dat voertuig B eerst aan zijn "manoeuvre" begon.

Daarbij altijd grappig als anderen verwijzen naar een wet die hun eigen standpunt tegenspreekt... Links afslaan is, zoals je zelf ook opgezocht hebt, een richtingverandering... Uit het hoofd kan ik zeggen dat dit beschreven staat in artikel 19. Het is net dit artikel waarop ik mij baseer om het eerdere antwoord te geven... (tip: 19.4)

P.S.Uw vraag aan de TS is nutteloos. Aangezien voertuig B reeds in z'n gelijk gesteld is zal er wel geen volle witte lijn zijn. Dus inhalen zal op die plaats wel toegelaten zijn.

Terug naar “Verkeersongevallen”