Het Hof van Cassatie vernietigde de beslissing van de feitenrechter die oordeelde dat een reglementair geparkeerd voertuig geen "betrokken voertuig" is. Een persoon was door een ander voertuig tegen dit geparkeerd voertuig geslingerd. Voor het Hof van Cassatie is dit geparkeerd voertuig een "betrokken voertuig".
Voila, dat is ook weer uitgeklaard.
Maar als ik even mag verder borduren op deze vraag: een tijdje terug volgende situatie meegemaakt:
- Ik rij op deze locatie:
https://www.google.be/maps/@51.0228652, ... 312!8i6656 (er waren geen werken op dat moment

)
- Er rijd een wagen voor me, één achter me, en wagens rechts van mij. Er komen ook wagens invoegen van de rechter strook die samenkomt met de baan waar ik op rij.
- Op het laatste moment, schiet een vrachtwagen die links rijdt, zonder kijken de gearceerde strook over.
- Gevolg: wagens op die rijstrook schieten kwasie zonder kijken ook naar rechts, auto's gaan in de remmen, gierende banden, veel rode stoplichten. Alles staat zo goed als stil. Vrachtwagen rijdt gewoon door alsof er niets gebeurd is. Gelukkig was iedereen alert genoeg zodat er geen aanrijdingen gebeurd zijn (wagens stonden wel stil, enkele op de pechstrook). Als er nu aanrijdingen gebeurd waren, was de vrachtwagen, die eigenlijk de oorzaak van het ongeval was, maar gewoon zonder schade kon doorrijden, dan ook betrokken partij?
Andere situatie die ik meegemaakt heb: Ik rij achter een tractor op een baan waar je 70 mag. Ik steek deze niet voorbij, aangezien ik even verder toch moet afslaan. Achter mij rijdt een "gehaaste" BMW. Deze steekt op een bepaald moment zowel mij als de tractor voorbij en negeert even dat er een tegenligger komt. De tegenligger kan net een aanrijding vermijden door zwaar in de remmen te gaan en het fietsbpad op te rijden. Moest hier een aanrijding geweest zijn, was ikzelf en de tractor in dit geval betrokken bij het ongeval indien we zelf geen schade zouden hebben? De BMW was ons immers aan het voorbijsteken (zou ons net voorbijgestoken zijn)?