Auto Total loss verklaard te lage prijs terug

angell
Topic Starter

Auto Total loss verklaard te lage prijs terug

#1 , 18 jul 2015 15:56

Ik heb een korte vraag. van de week is er een persoon in mijn geparkeerde wagen gereden van achteren. drie dagen erna is een expert langsgekomen om te controleren en die verklaart dat de auto als een total loss verklaard zal worden.
In mijn opinie is de schade niet zo groot maar de sleepdienst medewerkers hebben mij gezegd dat dit komt omdat de auto waarschijnlijk van 2005 stamt.
Prima dit is de eerste keer dat ik een total loss heb en ik krijg de brief gisteren thuis met het bedrag van hoeveel de wagen nu kost en dat er 900 euro afgetrokken zal worden voor de schram die in de deuren zat van daarvoor.
De rest staat allemaal op 0.00 aangegeven. dus geen wachttijd of dergelijk op het blad gezet alhoewel er tussen de dag van de ongeval en de schriftelijke beslissing van de expert een week tijd ligt.
Nu is de uiteindelijke bedrag dat ze mij willen uitkeren belachelijk laag en ik heb dan zoiets dan wil ik liever dat jullie de wagen herstellen of het bedrag met minstens het bedrag dat ze willen aftrekken omhoog trekken.
Nu is mijn vraag wat zijn mijn rechten?
Aangezien het de verzekering van de tegenpartij is die moet betalen omdat zij in fout zaten waar heb ik recht op?
Mag ik de total loss tegenspreken?
Heb ik het recht om meer geld te vragen?
Heb ik het recht om van de verzekering te verlangen om de wagen te herstellen?
PS ik heb geen omnio verzekering en zou de expert maandag willen contacteren over de brief. heb een wagen met de kinderen dringen nodig.
Ik heb nog niks ondertekend en terug gestuurd wil eerst zeker zijn dat ik geen fout maak. het bedrag dat ze willen terug keren is minder dan de helft waarvoor ik de auto twee jaar terug 2dehands weliswaar aangekocht heb.
Wie kan me helpen
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2015 17:27

Een wagen van 2005 is dus 10 jaar oud, en voor de verzekering totaal afgeschreven. In de verkoop krijg je er hooguit 1000 of 2000 € voor. Indien de schade hoger is dan die waarde, is het een Total löss. Je kan in beroep gaan tegen die waardebepaling, maar de experten hanteren allemaal het zelfde boekje met de prijzen in, en van een wagen van 2005 kan je nu moeilijk een wagen maken van 2007.

scorpioen

#3 , 18 jul 2015 17:41

U hebt recht op een bedrag waarmee u een gelijkaardige wagen, zoals de uwe was voor het ongeval, kan aankopen op de tweedehandsmarkt.

Zoek dus op de tweedehandsmarkt wat een dergelijke wagen kost. Probeer daarmee de expert te overtuigen.

Als u rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten kan u er eventueel aan denken de zaak voor de rechtbank te brengen en door de rechtbank een deskundige te laten aanstellen.

Sluit enkel een akkoord over de waarde van het voertuig. Wachttijd (tijd die u moet wachten tot de expertise) en mutatietermijn (tijd nodig om een ander voertuig aan te kopen) moeten niet bepaald worden door de expert, dat staat los van de waarde van het voertuig. Teken geen akkoord met een expertise als er een wachttijd of mutatietermijn vermeld wordt waarmee u niet akkoord gaat.

Reclame

angell
Topic Starter

#4 , 19 jul 2015 18:58

prima oke, maar de expert heeft de schade van de wagen niet eens bekeken, niet van onder of dergelijke maar gewoon als total loss verklaard terwijl de wagen waarschijnlijk hersteld kan worden.
Wagen is gewoon bekeken worden bij ons in de straat omdat onze garagist op vakantie was.
Dus behalve de expert was er niemand bij.
Mag dit dan op deze manier?
Want ik heb dan liever dat ze de auto gewoon herstellen dan als total loss verklaren want voor de bedrag dat zij van plan zijn mij uit te keren krijg ik geen nieuwe wagen.

roharro

#5 , 19 jul 2015 18:59

U zal het verschil tussen de dagwaarde van uw wagen (dus voor het ongeval) en de kosten van een herstelling zelf moeten bijpassen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#6 , 19 jul 2015 19:11

Wagen van 10 jaar of ouder word over algemeen total loss verklaard. Je kan aan u verzekering een tegen expertiese vragen, maar uit ervaring zal u het zelfde bedrag toegekend worden.
Niets houd u tegen om hem te laten herstellen, en eventueel iets bij te leggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen

#7 , 19 jul 2015 19:37

U bent niet verplicht u neer te leggen bij het standpunt van de expert.

Is het een economisch totaal verlies?

Wat is de waarde van de wagen voor het ongeval? A
Wat is de waarde van het wrak? B
Wat zijn de kosten van herstelling? C

Als A < C + B dan is het een economisch totaal verlies.

Aan u (en de deskundige die u kan bijstaan op basis van de polis rechtsbijstand) dus om met cijfers de expert te overtuigen dat het geen totaal verlies is.

artemis

#8 , 19 jul 2015 19:45

Het is in mijn ervaring niet zo dat auto's van meer dan 10 jaar altijd total loss worden verklaard. Alles hangt af van de cataloguswaarde van de auto + de staat waarin hij zich op dat moment bevindt, en de schatting van de herstellingskosten. Als de herstellingswaarde hoger is dan de reële waarde van de auto dan heb je pech.

roharro

#9 , 19 jul 2015 19:59

Volgens de formule van Scorpioen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#10 , 19 jul 2015 20:49

Akkoord, maar de TS kan het wrak nadien nog altijd zelf verkopen.
Of met de vergoeding van de total loss nadien alsnog de wagen zelf laten herstellen, indien gewenst.

Mijn vorige wagen werd 19 jaar oud. Tijdens de laatste 4 jaren ben ik 2x aangereden, nooit in fout. Ik had wel het geluk dat hij steeds rijvaardig bleef. Daardoor kreeg ik telkens een redelijke vergoeding (zelfs nog op 17 jaar oud) wat een mooi spaarpotje gaf om een nieuwe te kopen.
Als de auto niet meer rijvaardig is heb je minder geluk want dan sta je meteen voor de keuze herstellen of niet, los van wat de verzekering wil geven.
Schakel dus zoals geschreven je rechtsbijstand maar in.
Maar er is zeker ook een sentimenteel aspect, bv wanneer je oude maar toch nog betrouwbare auto aangereden wordt en perte totale verklaard wordt. Je vindt dan al snel dat die auto meer waard is dan wat je er nog voor krijgt.

angell
Topic Starter

#11 , 19 jul 2015 21:30

oke, nu stel zou ik de auto behouden en laten herstellen door vrienden van ons die automonteurs zijn.
Hoe doe ik het dan met de chassis nummer kan ik daarvoor gewoon een nieuwe aanvragen?
ps. wij hebben de auto compleet veranderd en extra "speeltjes" bijgevoegd enorm veel geld eraan uitgegeven.
Maar zonder facturen kunnen we niks verhalen. en de expert zegt dat we gewoon alles eruit moeten halen dat wij ertoe gevoegd hebben en niet bij de originele auto hoorde.
Ik vind dat ver**** meer dan zonde. Vandaar dat ik het liever laat herstellen als mogelijk.
Daar bovenop zijn we momenteel ook onze huis aan het renoveren en heb ik niet even een paar duizend euro in de la liggen om een nieuwe te kopen.
Ben zo kwaad en dit alles door een dronken kip.

mava105

#12 , 20 jul 2015 09:11

Hoe doe ik het dan met de chassis nummer kan ik daarvoor gewoon een nieuwe aanvragen?
.
Dat nummer blijft toch vast bij uw auto. Als je dat ook al gaat veranderen, ben je totaal illegaal bezig. Zoals werken aan uw auto in het zwart (zonder factuur) Of dacht je dat de verzekering u ook nog eens ging vergoeden voor illegaal uitgevoerde werken aan uw auto. Heel goed bezig.

JPV

#13 , 20 jul 2015 10:20

angell denkt wss dat bij het uitbetalen van de wrakwaarde het chassisnummer vervalt. Dat is voor alle duidelijkheid niet het geval. Het feit dat iemand een wagen als total loss verklaart, betekent niet dat de wagen buiten de verzekeringswereld als vernietigd beschouwd wordt.

In het zwart (of "door vrienden") laten herstellen is natuurlijk not done.

Terug naar “Verkeersongevallen”