wie aansprakelijk?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Re: wie aansprakelijk?

#16 , 23 jun 2015 22:05

maar hij was toch ook een onvoorziene rijder voor mijn man, daar volgens de borden(uitgezonderd kruispunt A), alle fietsers(bromfietsers, op de rechterzijde moeten rijden en deze "van de verkeerde kant" kwam...
is toch gelijk een snelweg waar een spookrijder op rijdt...die verwacht je er toch ook niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 23 jun 2015 22:54

maar hij was toch ook een onvoorziene rijder voor mijn man, daar volgens de borden(uitgezonderd kruispunt A), alle fietsers(bromfietsers, op de rechterzijde moeten rijden en deze "van de verkeerde kant" kwam...
is toch gelijk een snelweg waar een spookrijder op rijdt...die verwacht je er toch ook niet?
Nee u beoordeel dit totaal verkeerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 24 jun 2015 00:21

net alles wat getypt was, is weg, uitgelogd...
even ctrl A en ctrl C voor je een bericht verstuurt als je veel getikt hebt ...
verderop, AAN DE LINKERKANT, is nergens maar dan ook nergens een herhaling van dit bord met pijltjes!
ik dacht dat na een verkeerslicht opnieuw borden moesten herhaald worden?
Doorgaans neemt men aan dat verkeerstekens gelden tot en met het volgende kruispunt.

Maar voor o.a. gebodsborden staat dat nérgens in de wegcode ...
in ieder geval staan op dit fietspad aan de linkerkant alleen maar borden D7 richting rijdend, enkel fietspad, van brug verder na ongeval naar kruispunt A toe....
en aan de andere kant, rechts in de rijrichting voor beide bestuurders; borden D7 die het gebruik van dat fietspad verplichten .

de politie wat erbij komt, zegt een agent:oh, ik zie het al, hij kwam van de verkeerde kant, alhoewel zij hun mening niet mogen geven...
En alhoewel de rechtspraak vaak niet zo geweldig veel belang aan hecht dat een bestuurder uit een verboden richting komt ... (tenzij bij voorrang van rechts)

Het IS uiteraard een factor.
Maar m.i. is de bromfietser daar zichtbaar als men kijkt.

Voorzienbaar ... of niet ?
Tegenwoordig rijden (brom)fietsers evenveel als spookrijder dan "normaal"
Je kan ze er dus verwachten ... vanuit de foute richting
(voor wie lacht, argument werd in NL succesvol gebruikt ...)

Welke kant de rechter opgaat in dat verhaal, weet je nooit vooraf.


De voorrangsplicht bij richtingsveranderingen (dit is géén maneuver !) betekent dat men voorrang moet geven aan de bestuurders die andere delen van dezelfde weg volgen.

blijft ook nog het feit dat mijn man hem niet aangereden heeft maar hij naar de camionette is ingereden...
Maakt niet uit als het naderen van de bromfietser en het afslaan quasi tegelijk verlopen.

(Als de camionette daar al een tijd fout geparkeerd staat, wordt ze uiteraard een te voorziene hindernis.)

tegenpartij heeft alleen gestuurd in een mail naar onze verzekering met een foto 2 kruispunten verder dan ongeval...
Die proberen ook de zwarte piet door te schuiven hé ...
Zelfs Sinterklaas wil (moet) er van af ...

Reclame

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#19 , 24 jun 2015 01:57

ik heb vooral moeite met het feit dat de stad bij hernieuwing kruispunt een vrijgeleide geeft aan jongeren om links te rijden, maar dat er nergens een herhaling is, denken vele automobilisten en alsook verdere bewoners, dat na het kruispunt dit niet meer geldt omdat de herinrichting van die steenweg nog niet af is...
zelf enkele keren met 1 bewoner er gesproken die 's morgens al enkele keren hebben moeten opletten, in de remmen gaan voor opkomende scooters, "aan de verkeerde kant van de weg"
met een politieagent deze avond gesproken, hij dacht in beste geval fifty-fifty

de omstandigheden om hem te zien waren ook niet ideaal, 's avonds in de donkerte, focus je je op tegemoetkomend verkeer, fietsers en scooters...


http://www.limburg-actueel.be/index.php ... YnsSukViUk" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is veel verder dan A, komend van B
http://www.limburg-actueel.be/index.php ... YntIOkViUk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130804_00680934" onclick="window.open(this.href);return false;
http://limburg66.rssing.com/chan-22802691/all_p1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ik vind wel terug dubbel fietspad van waaruit die jongen reed, naar rechts waar snekwegbrug is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 24 jun 2015 08:55

Is er aan beide zijden wel een fietspad.
Op googlelstreet staat een dubbel fietspad en ook in het dagblad:

In 2014 zal de aannemer het vrijliggende dubbelrichtingsfietspad, dat in 2013 werd aangelegd, verlengen. Om op een veilige manier de op- en afrit te kunnen kruisen, voorziet het agentschap een fietstunnel. Een tweede tunnel onder de Kuringersteenweg zal het dubbelrichtingsfietspad veilig verbinden met Kuringen centrum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#21 , 24 jun 2015 12:19

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130804_00680934" onclick="window.open(this.href);return false;
" en een vrijliggend dubbelrichting fietspad. "
http://www.pingfm.be/?p=135" onclick="window.open(this.href);return false;

De Kuringersteenweg onderging al menige aanpassingen. Een stuk dat tot op heden nog niet aangepakt is, is het traject tussen de Carrefour en de afritten van de autostrade. Over deze hele lengte komt er een dubbelrichtingsfietspad aan de kant van Sportcentrum Olympia. Op de drukke kruispunten zullen er fietstunnels komen om veilig aan de andere kant van de baan te geraken. De rijweg zelf zal verdeeld worden in dubbele rijstroken en een aparte busstrook. In het midden zal er een berm met bomen komen. Op de E313 worden de afritten vereenvoudigd. De huidige afrit 'Herk-de-Stad' zal herdoopt worden in 'Hasselt' en afrit 27bis zal gesloten worden.
http://nieuwsblad.typepad.com/hasselt/verkeer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met deze ingrepen zal de veiligheid verhoogd worden. Fietsers kunnen terug zonder schrik langs de steenwegen rijden en de op- en afritten worden vereenvoudigd. Zo werkt Hasselt verder aan de verbetering van het verkeersnet.


nu wordt het interessant, telefoon stad gedaan, die zegt dubbelzijdig fietspad tot aan 2de verkeerslicht, herckenrodedreef, dus kruispunt B op tekening, op melding geen signalisatie wat dan ook,voor fietsers, scooters of wie dan ook, aan de linkerkant werd ik doorverwezen naar agentschap wegen en verkeer, middagpauze, straks weet ik meer...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 24 jun 2015 12:35

Een stuk dat tot op heden nog niet aangepakt is, is het traject tussen de Carrefour en de afritten van de autostrade.
Nochtans op google street vieuw van augustus 2014 zijn er wegenwerken en een reeds afgewerkt dubbel fietspad.

https://www.google.be/maps/@50.942345,5 ... 6656?hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

U plaatst berichten van 2013 begin 2014. Is van belang hoe de situatie was op ogenblik van het ongeval, maar dit zal wel opgemaakt zijn door de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#23 , 24 jun 2015 14:42

69.4.2° Een onderbord van het model M6 bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord D7 aanvullen wanneer het fietspad moet gevolgd worden door de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.



9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

69.4.2°

Een onderbord van het model M.6. bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord D7
aanvullen wanneer het fietspad moet gevolgd worden door de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.

D7 / M6 / M7

De bromfietser klasse B mag buiten de bebouwde kom kiezen voor het fietspad (gemarkeerd of aangeduid met het verkeersbord D7) of voor de rijbaan, tenzij de wegbeheerder hem een keuze oplegt door middel van de onderborden M6 of M7 bij het verkeersbord D7.

ik vond dit:
Artikel 9.1.2.1° maakt deel uit van "dit besluit":


Citaat

AR 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Maar dan is er nog 12.3.1...


Citaat

AR 12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.


Het gebodsbord D7 dient te worden herhaald na elk kruispunt, zie artikel 10 van de plaatsingsvoorwaarden :

10.4. Verkeersbord D7. Verplicht fietspad.

Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt mag het evenwijdig met het fietspad geplaatst worden.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#24 , 24 jun 2015 14:42

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =7&t=55389" onclick="window.open(this.href);return false;

ik vond deze link terug in een bijna gelijkaardig ongeval

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#25 , 24 jun 2015 14:56

Enige uitzondering: een slachtoffer ouder dan 14 jaarExterne link die het ongeval heeft veroorzaakt en de gevolgen ervan heeft gewild, kan zich niet beroepen op de bepalingen die van toepassing zijn voor de zwakke weggebruiker.

hij was dus geen "zwakke" weggebruiker?

NU: net gebeld wegen en verkeer, verantwoordelijk voor borden, nr gekregen dienst mobiliteit hasselt
wat zegt deze mevrouw:waar het fietspad smaller terug overgaat, is het geen fietspad meer!
volgens haar is het aan kruispunt B al geen fietspad meer!

volgens haar, is het duebbelzijdige normaal gezien, kruispunt A, richting Hasselt, naar onder dus!!

wie is dan fout??

wie draait voor alle schade op??

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#26 , 24 jun 2015 14:57

ps, deze gesprekken zijn allen opgenomen...

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#27 , 24 jun 2015 14:58

en ze zouden iemand ter plaatse sturen om dit te evalueren

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#28 , 24 jun 2015 15:00

ps, deze gesprekken zijn allen opgenomen...
Wat wil u daar mee bereiken?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 24 jun 2015 15:36

69.4.2° Een onderbord van het model M6 bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord D7 aanvullen wanneer het fietspad moet gevolgd worden door de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.
Dat is voor de gevallen waar ze dat anders zouden mogen, ipv moeten ...

Kan u niks mee doen dus.

AR 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
De vraag is of dit van toepassing is ...

- Omdat je man een richtingsverandering uitvoerde
(het is onduidelijk wat de meest toepasselijke / specifieke regel is - de richtingsverandering of dwarsen van een fietspad - overigens een probleem dat wel vaker opduikt onder de voorrangsregels, vaak in conflict, want de "specifieke" regels hebben geen onderlinge waardeverhouding)
Maar dan is er nog 12.3.1...
dat is de algemene voorrangsregel / voorrang van rechts (ook al is die nergens zo benoemd in de wegcode ...)

niet van toepassing bij richtingsverandering
noch bij dwarsen van een fietspad

Het gebodsbord D7 dient te worden herhaald na elk kruispunt, zie artikel 10 van de plaatsingsvoorwaarden :

10.4. Verkeersbord D7. Verplicht fietspad.
Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt mag het evenwijdig met het fietspad geplaatst worden.
Dat is een verplichting voor de wegbeheerder.

Ze kan u helpen om te stellen dat de D7 niet herhaald werd aan het kruispunt, en dus niet verder geldt voorbij dat kruispunt t.t.z.; er loopt links geen kruispunt verder ...

Anderzijds ontbreekt precies dergelijke bepaling (stijl "verplicht fietspad tot en met het volgende kruispunt") in de wegcode

En het fietspad loopt on-onderbroken door aan die zijde van de weg - de dwarsrijbaan zit aan de andere kant.
Technisch gesproken passeert het fietspad echter wel over een kruispunt (en moet de wegmarkering daar eigenlijk ook aangebracht worden ! ... ook al is er aan die kant geen dwarsrijbaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 24 jun 2015 17:20

Bromfietser is afgevoerd door ambulance, dus gekwetst. Dan maakt de politie een PV op van het ongeval, waar je een copy van krijgt.
Dus zal de rechtbank oordelen over wie schuld heeft. U rechtsbijstand verzekering inschakelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”