Fietser botst met wagen die van rechts komst

wimdev
Topic Starter
Berichten: 1

Fietser botst met wagen die van rechts komst

#1 , 20 mei 2015 18:36

Fietser fiets rechtdoor - rechts op de weg - en nadert een straat rechts. Een wagen komt uit rechtse straat maar rijdt aan linkerkant van die de straat en draait links af. Fietser botst met de wagen. Fietser was nog net niet op het kruispunt zelf maar een paar meter ervoor.

1. Wie is aansprakelijk ?
2. Vanaf waar geldt de voorrang van rechts. Begint dit ter hoogte van de rechtse straat of ook al ervoor ?

Alvast bedankt voor jullie meningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 mei 2015 18:45

"Fietser botst met de wagen. Fietser was nog net niet op het kruispunt zelf maar een paar meter ervoor."
Dan kon die wagen niet van rechts komen toen fietser werd aangereden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 20 mei 2015 19:08

De wagen maakt een maneuver en moet zo voorrang verlenen aan de fietser.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 mei 2015 19:20

Een wagen komt uit rechtse straat maar rijdt aan linkerkant van die de straat en draait links af.
Dat màg dus ...

Je zal de situatie even moeten verduidelijken ...

Je mag links gaan rijden om links af te slaan.
Maar als je links afslaat, moet je de ingeslagen straat wel ruim en rechts indraaien (behalve éénrichtingsrijbanen)

2. Vanaf waar geldt de voorrang van rechts. Begint dit ter hoogte van de rechtse straat of ook al ervoor ?
Op het kruispunt.
Niet er voor.

Wel de volledige breedte van de openbare weg bekijken om te bepalen wat het kruispunt is - dus inclusief bermen, trottoirs etc ... , niet de verlengden van de rijbanen.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 mei 2015 19:22

De wagen maakt een maneuver
Waaruit leidt je dat af :?:

Richtingsverandering is GEEN maneuver ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 mei 2015 22:57

De wagen maakt een maneuver
Waaruit leidt je dat af :?:

Richtingsverandering is GEEN maneuver ...
TS zegt hij slaagt links af ( waarschijnlijk op zijn oprit, fietser was nog niet op krijspunt)
Misschien dat TS het wat kan verduidelijken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 21 mei 2015 09:01

TS zegt hij slaagt links af ( waarschijnlijk op zijn oprit, fietser was nog niet op krijspunt)
Misschien dat TS het wat kan verduidelijken.
TS: "Een wagen komt uit rechtse straat"

Dat lijkt mij op zich duidelijk. Aard van het kruispunt en juiste positie van beide bestuurders kennen we niet.

BrechtS
Berichten: 463

#8 , 21 mei 2015 11:31

Eerst en vooral zeer belangrijk: gaat het over eenrichtingsstraten of niet? Bij een eenrichtingsstraat is het namelijk zo dat links rijden om links af te slaan niet verboden is. Is het een tweerichting-straat, dan is helemaal links rijden spookrijder volgens mij. Is de straat waar de fietser fietst een eenrichtingstraat dan is het niet onlogisch dat de wagen hem mee kan hebben als die links rijdt waar hij recht op heeft. Verder maken fietspaden ook uit.
Ik zou TS willen verzoeken om een duidelijke situatieschets te maken en hier te plaatsen, inclussief wegmarkeringen, duidelijkheid over fietspad of fietssuggestiestrook, al dan niet verboden richtingen...

Lanox
Berichten: 3542
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2015 11:50

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
19.3 2° laat een bestuurder bij links afslaan toe om zich helemaal links op de baan te zetten als hij geen tegenliggers hindert.
19.3 5° specifieert dat hij in de ingeslagen weg aan de rechterkant moet uitkomen
De wegcode definieert geen spookrijden.

aceke
Berichten: 138

#10 , 21 mei 2015 12:28

fietser is aansprakelijk als er voorrang van rechts is anders auto aansprakelijk

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 mei 2015 15:19

Eerst en vooral zeer belangrijk: gaat het over eenrichtingsstraten of niet? Bij een eenrichtingsstraat is het namelijk zo dat links rijden om links af te slaan niet verboden is. Is het een tweerichting-straat, dan is helemaal links rijden spookrijder volgens mij.
Volgens u misschien, maar volgens de wegcode niet ...

Er is zelfs een arrest van het Hof van cassatie aan te pas gekomen om te stellen dat men - bij tweerichtingsverkeer ! - niet verplicht op de linkse rijstrook of weggedeelte moet gaan rijden om links af te slaan :!:

Het volstaat voor Cassatie sindsdien om zich naar de middellijn (al dan niet aangegeven met rijstrook-markering ) te begeven om te voldoen aan deze verplichting ....

BrechtS
Berichten: 463

#12 , 21 mei 2015 15:54

Eerst en vooral zeer belangrijk: gaat het over eenrichtingsstraten of niet? Bij een eenrichtingsstraat is het namelijk zo dat links rijden om links af te slaan niet verboden is. Is het een tweerichting-straat, dan is helemaal links rijden spookrijder volgens mij.
Volgens u misschien, maar volgens de wegcode niet ...

Er is zelfs een arrest van het Hof van cassatie aan te pas gekomen om te stellen dat men - bij tweerichtingsverkeer ! - niet verplicht op de linkse rijstrook of weggedeelte moet gaan rijden om links af te slaan :!:

Het volstaat voor Cassatie sindsdien om zich naar de middellijn (al dan niet aangegeven met rijstrook-markering ) te begeven om te voldoen aan deze verplichting ....
Wel, laten we dan hopen dat de autobestuurders die dat weten voorzichtig zijn, stel dat in dit geval achter de fietser nog een auto was, zou dat een goede sandwich zijn geweest... Mij lijkt het alles behalve een veilige regeling dat dit mag. Ik zou het maar eens als fietser moeten proberen, ik denk dat ik al snel onder een auto ga raken dan.
En in dit geval: slechte zichtbaarheid volgens TS, dus hoe valt het te verantwoorden dat hij links rijdt, voorrang van rechts neemt om direct weer links te rijden? Denk ik niet dat er sprake is van fout van de fietser dat die geen voorrang van rechts geeft... Daarom vraag ik aan TS om een duidelijk overzicht/plannetje vover de situatie, de markeringen, de mogelijke belemmeringen van de zichtbaarheid en de verkeersborden te posten. Van mijn part straatnamen mogen ook, zodat men op Google maps kan zoeken naar de plaats en er zo zijn gedacht over vormen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 29 mei 2015 11:01

Beste Wim

2 regels
- de voorrang van rechts geldt op elke plaats waar twee wegen samenkomen (behoudens andersluidende reglementering)
- het kruispunt bestaat uit de oppervlakte tussen het verlengde van de gevels.

Kan je een link bezorgen naar google maps?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”