niet geldig voor A klasseMinstens even belangrijke vraag, was het gebruik van het fietspad door bromfietsers niet verboden door een verkeersbord M7?
Bijkomende vraag: hoe is het "fietspad" aangeduid bij het kruisen van de toegangswegen van de rotonde? Blokjes, of strepen? Enkel in het geval van blokjes had u namelijk voorrang, bij streepjes diende u altijd voorrang te geven (ongeacht wat er voor de fietsers aan signalisatie staat). U kruist namelijk dan een fietspad, en dan bent u voorrangsplichtig. Bij blokjes daarentegen zal van belang zijn waar u bent aangereden. Bent u in de zijkant geraakt, dan is er geen probleem, en bent u niet in fout. Heeft de brommer uw voorkant daarentegen zal u waarschijnlijk wel in fout worden gesteld, daar de brommer zich dan reeds op de oversteekplaats bevond, en u hen de mogelijkheid diende te geven om het oversteken te beëindigen.
niet geldig voor A klasseMinstens even belangrijke vraag, was het gebruik van het fietspad door bromfietsers niet verboden door een verkeersbord M7?
Niet ongeldig voor fietsers, maar wat er staat voor de fietsers heeft geen belang voor de autobestuurders. Voor de autobestuurders geldt het doorlopend fietspad, waar je voorrang moet geven. Bij een ongeval zal dan blijken dat je als autobestuurder geen voorrang hebt gegeven waar dit moest, en kan je op basis hiervan aansprakelijk gesteld worden.Bijkomende vraag: hoe is het "fietspad" aangeduid bij het kruisen van de toegangswegen van de rotonde? Blokjes, of strepen? Enkel in het geval van blokjes had u namelijk voorrang, bij streepjes diende u altijd voorrang te geven (ongeacht wat er voor de fietsers aan signalisatie staat). U kruist namelijk dan een fietspad, en dan bent u voorrangsplichtig. Bij blokjes daarentegen zal van belang zijn waar u bent aangereden. Bent u in de zijkant geraakt, dan is er geen probleem, en bent u niet in fout. Heeft de brommer uw voorkant daarentegen zal u waarschijnlijk wel in fout worden gesteld, daar de brommer zich dan reeds op de oversteekplaats bevond, en u hen de mogelijkheid diende te geven om het oversteken te beëindigen.
In een situatie als beschreven heeft de fietser altijd een bord omgekeerde driehoek voor zich, alsook de gekende haaientanden, wat aangeeft dat zij een voorrangsweg gaan dwarsen. Beweert u dan dat dit bord ongeldig is voor de fietsers???? Hoe kunnen wij als autobestuurders dan nog de situatie correct inschatten???
Klopt niet.Niet ongeldig voor fietsers, maar wat er staat voor de fietsers heeft geen belang voor de autobestuurders. Voor de autobestuurders geldt het doorlopend fietspad, waar je voorrang moet geven. Bij een ongeval zal dan blijken dat je als autobestuurder geen voorrang hebt gegeven waar dit moest, en kan je op basis hiervan aansprakelijk gesteld worden
Ik heb het over de situatie waar er een doorlopend fietspad is, niet een oversteekplaats voor fietsers. Dit was voor TS dit duidelijk had gemaakt.Klopt niet.Niet ongeldig voor fietsers, maar wat er staat voor de fietsers heeft geen belang voor de autobestuurders. Voor de autobestuurders geldt het doorlopend fietspad, waar je voorrang moet geven. Bij een ongeval zal dan blijken dat je als autobestuurder geen voorrang hebt gegeven waar dit moest, en kan je op basis hiervan aansprakelijk gesteld worden
Zal afhangen hoe de politie hun pv opgemaakt hebben, was de bromfietser reeds op de oversteekplaats of niet!
Oversteekplaats voor fietsers
Een bestuurder mag een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Een bestuurder hoeft GEEN voorrang te verlenen aan een fietser die gebruik wil gaan maken van een oversteekplaats voor fietsers. (Wel voorzichtig zijn om ongevallen te voorkomen).
Een bestuurder moet WEL voorrang verlenen als een fietser zich al op deze oversteekplaats bevindt.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/voorrangwet6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie mijn vorige post.Uiteraard telt zeer zeker wél wat er voor de fietsers staat.Niet ongeldig voor fietsers, maar wat er staat voor de fietsers heeft geen belang voor de autobestuurders. Voor de autobestuurders geldt het doorlopend fietspad, waar je voorrang moet geven. Bij een ongeval zal dan blijken dat je als autobestuurder geen voorrang hebt gegeven waar dit moest, en kan je op basis hiervan aansprakelijk gesteld worden.
Dit is trouwens een situatie waarin enkel voorrangsboden voor (brom)fietsers gebruikt mogen worden.
40ter is niet van toepassing aangezien de situatie met voorrangsborden geregeld wordt, en dus NIET door de verkeersregel ...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 3-art40ter" onclick="window.open(this.href);return false;
De autobestuurders die van de snelweg komen, moeten geen voorrangsbord krijgen dat hen voorrang geeft
- omdat enkel (brom)fietsen hier voorrangsplichtig zijn
- ook al niet omdat er daardoor verwarring kan ontstaan op het volgende kruispunt (de rotonde)