Vals beschuldingd van aanrijding geparkeerde wagen.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Vals beschuldingd van aanrijding geparkeerde wagen.

#1 , 12 mar 2015 23:22

Beste,

De woensdag om 11u20 ging ik mijn zoontje halen van het school. Toen ik uit de parkeerplaats kwam en juist aan het draaien was (achterwaarts) om de wagen recht te rijden op het straat sprong de veer vooraan rechts (later bleek dat het de cardan en de as was). Ik heb mijn wagen nog voor de helft terug in de parkeerplaats gekregen vooraleer hij totaal niet meer vooruit of achteruit wou komen. Dus hij stond nog met zijn achterste op straat maar de auto konden door rijden. Eerst telefonisch mijn ouders gecontacteerd zodat zij toch nog op tijd zouden zijn om mijn zoontje van de school te halen. Daarna heb ik eerst een vriend gecontacteerd om te komen kijken, hij ging normaal komen in de namiddag maar hij moest nog eerst een auto afwerken. Dus ging ik op hem wachten wanneer hij tijd zou hebben om mij te komen helpen, je kunt niet verwachten dat iemand zomaar zijn werk voor je laat liggen, dus ik had hier alle begrip voor. Rond 3 uur reed ik met mijn vader voorbij mijn wagen en toen stond de politie daar. Er stond daar een man van Turkse origine die beweerde dat zijn wagen zou aangereden hebben en dat er zogezegd getuigen zijn. Tja gelogen natuurlijk maar toch een heel gedoe, verklaring afleggen, blazen,... . Ik heb foto's genomen van de stand van zaken (beide auto's). De Turkse man heb ik niet veel gesproken omdat die verbaal al dreigde met geweld naar mij en mijn vader toe. Dan moet het ook juist lukken dat de geparkeerde wagen aan de andere kant van mijn wagen ook al veel schade heeft opgelopen in de flank, waarvoor dan ook de politie contact ging opnemen met de eigenaar om te vragen waar hij en hoelang geleden dat hij deze schade heeft opgelopen. Politie zegt dat wanneer de eigenaar een andere datum en plaats opgeeft, dat een goed bewijs is dat de Turkse man liegt, natuurlijk kan die eigenaar ook gaan zeggen dat de schade recent is en nieuw, dan ben ik hiervoor ook de klots.
Bij verdere vaststellingen heeft de politie de plaats (hoogte) gemeten waar de Turkse man heeft gewezen waar mijn wagen zijn wagen heeft geraakt, mijn schade (van een vorige aanrijding verleden jaar, waarbij ook de politie is bij geweest). Dus het punt op mijn wagen door de man aangeduid ligt op zo'n 60 cm hoogte, en hiervoor heb ik nog een groot deel van de kas van het wiel en de zijkant van de bumper vooraleer ik op die plaats langs voor iets zou kunnen raken. De schade aan de Turkse man zijn auto ligt op 70 cm, dus 10 cm hoger dan mijn schade wat er natuurlijk op wijst dat ik hem niet geraakt heb.

Nu is mijn vraag wat zijn de gevolgen voor mij en wat kan ik hier tegen doen?

Zijn de getuigen die nu nog naar voor gaan komen geldig, want bij onze verklaringen waren er geen andere getuigen aanwezig?

Kan het zomaar dat iemand je vals beschuldigd, dat je hem hebt aangereden en valse getuigen naar voor brengt?

Hoe kan ik deze getuigen ontmaskeren?

Kan ik een schadevergoeding eisen (morele) omwille van deze valse beschuldiging want ik vind het echt niet kunnen dat er iemand zomaar de politie belt en een valse klacht neerlegt met een valse verklaring en hoeveel zou ik kunnen eisen? Want ik wil deze man wel een lesje leren, ik was aan het denken aan het bedrag gelijk wat het mij zou kosten als ik hiervoor in fout gesteld zou worden en wat ik meer aan de verzekering gedurende de jaren ga moeten betalen. Plus nog een schade vergoeding voor het ongemak dat hij mij bezorgt heeft, zoals tijd verlies, er in mijn hoofd mee zitten. Ik wil hem koek van eigen deeg geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 13 mar 2015 14:13

Beste

Eerst het slechte nieuws.

De politie kan mogelijks een P.V opstellen wegens aanrijding met vluchtmisdrijf. U bent als chauffeur immers niet bij uw wagen gebleven en maakte daardoor mogelijks bepaalde vaststellingen onmogelijk. Afhankelijk van de identiteit van de getuigen, wordt het mogelijks heel moeilijk een en ander te ontkennen.

Als de procureur beslist u te vervolgen, komt u voor de politierechtbank.

De minimumgeldboete voor vluchtmisdrijf is 1.200,00 EUR. Daarbovenop komen de gerechtskosten (+/- 100 EUR) en de bijdrage aan het Slachtofferfonds (150 EUR). Ook een rijverbod van minimum 8 dagen kan worden uitgesproken.

Uw verzekering zal de schade aan het andere voertuig dienen te vergoeden.

Er is ook wat goed nieuws.

Kijk na of u rechtsbijstand heeft. Mogelijks betaalt de verzekering de advocaat van uw keuze en zelfs de gerechtskosten terug.

Als u er heilig van overtuigd bent dat u geen aanrijding hebt voorgehad, dient u een reconstructie te laten uitvoeren. Daarbij worden de voertuigen samengezet en onderzoekt een deskundige of de voertuigen effectief in hetzelfde ongeval beschadigd geraakten. Dit is nogal duur en uw verzekering zal dit mogelijks ook weigeren, maar u dient hiermee niet akkoord te gaan. Dring zeker aan op reconstructie.

Uzelf kan ook voor getuigen zorgen. Bijvoorbeeld personen die kunnen bevestigen dat u op het beweerde tijdstip van het ongeval, bij hen was en liefst ook ver van uw voertuig vandaan. Deze getuigen zijn in principe evenveel waard, het is de rechter die beslist.

Wat u niet kan doen is de getuigen gaan aanvallen (ook niet in een verhoor of voor de rechtbank). Er is namelijk voldoende rechtspraak die bevestigt dat zelfs inzittenden en familieleden niet zomaar als getuige kunnen worden geweigerd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 13 mar 2015 20:31

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

dien turk zal dus met alle legale middel gaan mogen aantonen dat gij tegen zijne auto hebt gereden, getuigen zijn daar 1 van, de geloofwaardigheid van zijn getuigen dat is iets anders.


wat men u mogelijks ook ten laste zal kunnen leggen, is dat u een defect voertuig zonder de nodige signalisatie (gedeeltelijk) op de openbare weg hebt laten staan, maar dat is een andere overtreding waar blijkbaar heden nog geen sprake van is.

defecte voertuigen mogen (zonder de nodige hinder etc) max. 24u op de openbare weg staan met de nodige signalisatie (gevaren driehoek).

zoals ddanck zegt, veel zal afhangen van de plaats van de schade op beide voertuigen, het hoogte verschil en mogelijks ontbreken van verfsporen op beide wagens.



langs de andere kant, het is een gekende truc (scam) om eerst een voertuig te zoeken dat al schade heeft en vervolgens de schade aan eigen wagen op de andere bestuurder te steken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 13 mar 2015 21:50

Kan politie ook eens nagaan bij de verzekering ..... hoeveel aangiften zijn er al geweest door tegenpartij?
Roestvorming aan schade ...
Lagen er onderdelen van uw en zijn voertuig op de grond? Lag er grond ( van onder de wielkasten) enz enz
Verfsporen op beide voertuigen???

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 13 mar 2015 23:09

@ Drone; ik had een gevarendriehoek geplaatst en deze was zichtbaar voor alle andere weggebruikers. Dus daarom dat de politie hier niets over gezegd heeft.

@ Franciscus; Nee er lagen geen onderdelen van beide auto's op de grond. Het enigste bewijs dat de tegenpartij zegt is een klein lakje verf op mijn auto (welke dus van zijn wagen zou afkomstig zijn) maar de plaatsen van aanrijding aangeduid door de tegenpartij stemmen niet overeen, politie heeft een hoogte verschil gemeten van 10 cm. Dit plekje verf is afkomstig van een vorige aanrijding welke zijdelings gebeurde en de dame in kwestie met haar rechter zijkant tegen mijn linker voorzij kant is afgeschuurd. Toeval of niet de auto van die aanrijding heeft bijna dezelfde kleur als deze van de Turk zijn auto.

Dat is een goed idee, ik ga dit eens aan de politie vragen, maar ik weet niet of ik recht heb op deze informatie. Misschien is het beter dat mijn verzekeringsmaatschappij dit aanvraagt.

Ook heb ik vandaag een kopie van mijn verklaring gaan halen met Pv nummer. Hier staat dan de gegevens op van beide partijen en tevens onder de rubriek getuigen, staat er dat er zich geen getuigen hebben aangemeld. Betekent dit dat ik geen getuigen heb of dat beide partijen geen getuigen heeft? Kan de tegenpartij nu nog met getuigen gaan afkomen of niet?

Dus nu .moet er bewezen worden dat ik dit niet of wel gedaan heb? Maar ik ben niet akkoord dat er iemand zomaar kan beschuldigen over eender wat met alle gevolgen die uit zo'n beschuldiging kan verder vloeien indien de tegenpartij zijn gelijk zou halen. Daarom wanneer ik mijn gelijk haal, wil ik schadevergoeding vragen van de tegenpartij. Ik zou als dit mogelijk is een schadevergoeding willen eisen gelijk aan het bedrag dat ik financieel zou verliezen indien zijn bedrog zou gelukt zijn. Want als iedereen zomaar iedereen kan vals beschuldigen zonder dat daar consequenties aan vasthangen bij bedrog dan lijkt mij dit een goede bijverdienste, zonder enig risico voor straf.

Dus hoe kan ik hem aanklagen van valse beschuldigingen en een schadevergoeding eisen.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 13 mar 2015 23:21

Wat het nazicht betreft qua verzekering kan effectief beter door uw verzekering.
Lakresten kunnen gedetermineerd worden maar kost wel wat geld... heeft de politie de lakschilfers in beslag genomen??? hadden ze beter gedaan.
Staat in PV dat wagen aangegeven was als defect met gevarendriehoek?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 13 mar 2015 23:54

TS kan toch geen vluchtmisdrijf worden verweten:

- de auto stond stil, in panne, die reedt dus niet meer
- de auto is daar de hele tijd blijven staan

Het is toch de Turk die tegen de wagen die in panne stond gereden is?
Waar is dan het vluchtmisdrijf van TS?

Vraag is, indien de wagens contact hebben gemaakt, of de Turk tegen die wagen mocht rijden....
en dat mag toch niet?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 14 mar 2015 03:26

@ Franciscus; Nee in de pv staat alleen dat de wagen in panne staat, er is niet in vermeld dat er ik een gevaren driehoek had geplaatst. Politie heeft geen lakschilfers in beslag genomen, het is dan ook een hele kleine plek van een paar mm groot en is geen echte schilfer meer maar zit in het koetswerk, heb het er al proberen uit te wassen maar dit is niet gelukt. Was ook nooit van plan om deze wagen nog te maken op die plaats omdat ik aan het sparen ben voor een nieuwe wagen. Wat door de huidige kosten weer een periode uitgesteld gaat worden.
@ roharro; er is geen aanrijding geweest, toch alleszins niet van mijn kant, of de Turk mij heeft aangereden heb ik eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan maar dan nog komt de schade niet overeen tussen beide wagens. Dit heeft de politie ook vastgesteld door de hoogte te meten maar of dit in het dossier gaat vermeld staan is nog niet geweten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 14 mar 2015 14:08

TS kan toch geen vluchtmisdrijf worden verweten:

- de auto stond stil, in panne, die reedt dus niet meer
- de auto is daar de hele tijd blijven staan
Het is de bestuurder die zich onttrekt aan de vaststellingen ... waar die met zijn auto blijft doet niet echt ter zake bij vluchtmisdrijf.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 14 mar 2015 14:32

Maar de bestuurder was niet ter plaatse toen het (beweerde) ongeval plaatshad aangezien de wagen toen in panne stond.
Hoe kan een stilstaande wagen iemand aanrijden.....
Het is de Turk die heeft aangereden:
"Er stond daar een man van Turkse origine die beweerde dat zijn wagen zou aangereden hebben "
Het is me niet duidelijk wat die Turk eigenlijk TS kan verwijten buiten het feit dat de wagen niet correct stond geparkeerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Garene
Berichten: 40

#11 , 14 mar 2015 14:53

Ik heb net hetzelfde gehad. Mijn wagen stond geparkeerd op een maandagmiddag op het Dailly plein. Dinsdags was de politie al bij mij thuis.
De eigenaar van een mercedes had schade aan zijn auto : een bluts en rode strepen, vastgesteld op zondag. Zodus is hij 's maandags op de parking verbleven op zoek naar een rode wagen met schade aan de bumper. Mijn rode Focus had een paar vegen op de bumper.
Ik werd beschuldigd van vluchtmisdrijf maar ik heb met volle overgave geweigerd om een papier te tekenen. Ik werk in de omgeving en die vrijdag was ik gaan shoppen maar 's zondags ga ik nooit die kant uit, de winkels zijn trouwens dicht.
Ik heb die politiemannen verwittigd en heb tevens mijn verzekering laten weten dat, indien ik beticht werd van vluchtmisdrijf, ik een expertise wil van de verf op die mercedes en er zijn trouwens géén ooggetuigen.
De klacht is in de papiermand beland. Wat deed die antwerpse eigenaar op het Dailly plein op een zondag ?

eylis
Berichten: 8842

#12 , 14 mar 2015 16:36

Even terzijde: of de andere partij nu een Belg, een Turk of een Marsman is, doet niets terzake. Bent u daar overigens wel zeker van dat hij Turk is? Misschien is het wel een Koerdische meneer. Die vinden dat niet prettig een andere nationaliteit opgezadeld te krijgen. Zoals je een Antwerpenaar een Holander zou noemen. Misschien kunnen we het gewoon hebben over de tegenpartij ipv "de of den of dien Turk"?....

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#13 , 14 mar 2015 17:00

@ Eylis: eerlijk gezegd vind ik het niet de moeite om te reageren op uw post. Het gebruik van de woordenschat is wat het is en er is hier niets verkeerd gezegd. Als u zo denkt dan kan u op alles een opmerking gaan maken en alles op negatieve manier gaan opvatten.

eylis
Berichten: 8842

#14 , 14 mar 2015 19:02

maar je reageert dus wel. Jumpie mijn opmerking is op juridisch vlak wel degelijk van belang. Het gaat overigens niet over woordenschat, maar over informatie die wel of niet relevant is. Uw informatie of de tegenpartij naar uw indrukken een Turk is, voegt niets aan de case toe. Was het een misdrijf met vluchtmisdrijf bijvoorbeeld dan had de omschrijving: een persoon met een zuiders voorkomen wel van belang geweest. Maar ook dan had u niet geweten of het wel een Turk was.
Overigens zoals ik hierboven meldde: u bent daar in deze case ook niet zeker van. Het is misschien zelfs een Belg. U weet dat een persoon u beschuldigt. U kan hem beschrijven, u weet of het een man of een vrouw is en intussen weet u misschien al meer persoonsgegevens van de mens. Het is in zo'n situaties belangrijk formeel en rationeel te verwoorden waarover het gaat. Als je kijkt naar andere posts op dit forum zal je zien dat treads vaker een foute richting uitgaan als er de onnodige informatie mbt de origine van "plegers" wordt gegeven. Vaak gaat het dan echt niet meer over de grond van de zaak en de echte vraag. En daar is de poster uiteindelijk ook niet mee geholpen.

Franciscus
Berichten: 38603

#15 , 14 mar 2015 19:17

Volkomen mee eens. Origine van partijen doen er niet toe wel wat er gebeurd is.

Terug naar “Verkeersongevallen”