Vandaag mocht ik van een vriend met zijn auto een stukje rijden. Hij zat naast mij. Alles ging goed tot ik op een bepaald moment de controle over mijn stuur verloor en tegen een andere auto botste.
Mijn vriend wou het eerst regelen zonder politie, maar de tegenpartij haalde er toch de politie bij. Het probleem is dat ik nog geen voorlopig rijbewijs bezit. Ik heb al mijn theorie-examen afgelegd en ben ervoor geslaagd. Nu ben ik bezig met rijlessen te volgen om dan alleen te mogen rijden. Tegen de politie heb ik gezegd dat ik mijn theorie al heb en dat ik al 6 van mijn 20 uren heb gevolgd.
Ze zeiden dat het voor de politierechtbank zou kunnen verschijnen. Hoe groot is de kans dat dit gebeurt en wat kunnen de gevolgen zijn voor mij en mijn vriend?
(bedrage telkens te vermenigvuldigen maal 6)
voor jou
Artikel 21
Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.
Artikel 30
§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
...
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.
voor je vriend
Artikel 32
Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.
----
Een vervallen verklaring van je rijbewijs, eens je het behaald zal hebben, zit er dus wel degelijk in. Maw: de dag dat je je rijbewijs krijgt, moet je het opnieuw inleveren.