Auto fiets inhalen. botsing. wie is er aansprakelijk?

xxjoanniiixx
Topic Starter

Auto fiets inhalen. botsing. wie is er aansprakelijk?

#1 , 17 dec 2014 22:16

Hallo.
Vanavond had ik met mijn fiets een botsing gehad met een auto.
Ik wou links afslaan en de auto ging rechtdoor. stom genoeg had ik mijn hand niet uitgestoken (dus geen richting aangegeven)
De auto wou me dus van links inhalen terwijl ik verwachtte dat hij even zal stoppen voor mij en ik ging dus gewoon links af en botste vervolgens met mijn fiets tegen zijn auto aan. Gelukkig heb ik geen schade opgelopen maar er is 2 strepen op zijn auto gekomen veroorzaakt door mijn fiets.
Ik heb mijn gegevens achtergelaten bij de autobestuurder. Mijn vraag is nu. wie is er aansprakelijk?
Moet ik nu al zijn autoschade vergoeden of niets? ik heb op internet opgezocht en zag iets over een zwakkere verkeersgebruiker en dat ik een beschermde status geniet. Ik ontkent natuurlijk niet dat het niet mijn fout is. ik weet dat het mijn fout is in deze situatie maar als een student, zit ik wel krap in de kas als ik de schade moet betalen :S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2014 09:31

Ben je als student niet meer bij je ouders gedomicilieerd? Hebben die geen familiale verzekering?

xxjoanniiixx
Topic Starter

#3 , 18 dec 2014 10:36

De auto was naar mijn mening nog redelijk ver van afstand. Dus ik dacht dat ik nog kon afslaan. Maar toen ik afsloeg, had de auto al blijkbaar snelheid verhoogd om mij in te halen. Ik wist echter niet dat hij mij ging inhalen. Ik ben trouwens van NL dus ik heb geen verzekering... Mijn vader heeft wel een WA verzekering voor zijn auto waarbij familieleden ook verzekerd is. Kan ik dat aanspraak op maken? Want de tegenpartij heeft mij zojuist gecontacteerd en gezeit dat de schade rond de 800euro is :S dat kan ik echt niet betalen...

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 18 dec 2014 12:02

U zal moeten overeenkomen de schade af te betalen, want als u zelf hebt toegegeven dat u geen richtingverandering aangaf, bent u sowieso aansprakelijk.
Op de WA-auto kan u geen beroep doen, aangezien het voertuig van uw vader niet betrokken was.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

xxjoanniiixx
Topic Starter

#5 , 18 dec 2014 13:47

De fout is toch niet volledig te wijten aan mij? Tegenpartij lag behoorlijk op afstand en ging ineens snelheid verhogen waar ik niet op had gerekend. Het enige wat ik fout deed was geen richting aangeven. Moet ik nu de volledige schade betalen? :S

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 dec 2014 14:49

De fout is toch niet volledig te wijten aan mij? Tegenpartij lag behoorlijk op afstand en ging ineens snelheid verhogen waar ik niet op had gerekend. Het enige wat ik fout deed was geen richting aangeven. Moet ik nu de volledige schade betalen? :S
Ja. Zonder enige twijfel.
Moest tegenpartij soms eerst schriftelijk toelating vragen om u voorbij te mogen steken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#7 , 18 dec 2014 16:31

De fout is toch niet volledig te wijten aan mij?
Er wordt gekeken naar wie welke fout heeft gemaakt, en of bij het niet-maken van de fout het ongeval evengoed had kunnen gebeuren.

-U heeft zonder u te vergewissen dat u ingehaald werd links afgelaan. Had u wel achter u gekeken, was het ongeval waarschijnlijk niet gebeurt. Uw fout heeft dus zeker een invloed gehad op het ongeval.

-Tegenpartij heeft mogelijks te snel gereden, maar dit is niet bewezen. Een gewone versnelling is geen fout. Van tegenpartij is dus geen fout gekend, en deze kan dus geen invloed gehad hebben op het ongeval. Mocht tegenpartij toch te snel gereden hebben, zou het zich houden aan de correcte snelheid niet noodzakelijk ertoe geleid hebben dat het ongeval niet gebeurt was. Enige mogelijke fout van tegenpartij heeft dus geen invloed gehad op het ongeval.

Samengevat, u bent de enige die aansprakelijk is. U moet dan ook de schade aan tegenpartij vergoeden. U mag wel vragen dat deze de schade bewijst (gewoon laten weten hoeveel deze kost in onvoldoende, u moet minstens een prijsofferte krijgen van een erkende garagist, en u mag zelf ook een expertise laten doen op uw kosten).

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 18 dec 2014 17:48

Hallo.
Ik ontkent natuurlijk niet dat het niet mijn fout is. ik weet dat het mijn fout is in deze situatie maar als een student, zit ik wel krap in de kas als ik de schade moet betalen :S
Waarom blijven doorvragen? U beseft duidelijk zelf dat u hier spijkers op laag water zoekt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 dec 2014 19:58

Men zou een rijopleiding met rijschool moeten verplichten voor fietsers. Sommigen zijn totaal onverantwoord in het verkeer bezig.
Nog deze avond voorgehad: ben op een rond punt, en heb dus vooravond. Komt daar een jonge fietser (ongeveer 16 jaar) plots het ronde punt opgereden, zonder licht (het was al een paar uren donker) en zonder stoppen, voorbij een verkeersteken B1 (voorrang verlenen) en een paar op de grond geschilderde haaientanden. Had ik geen sneller recreatie gehad , had ik hem geraakt. Het scheelde geen 20 cm tussen fiets en auto. Omdat ik dan even claxonneerde om zijn aandacht te trekken, kreeg ik een middenvinger als antwoord.

sloeberken

#10 , 27 dec 2014 12:39

Als je fietst is het heel raadzaam ook een familiale verzekering te hebben, kost amper €70 per jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”