Mag een voetganger een parkeerplaats bewaren (tijdelijk)?

Mariette
Topic Starter

Mag een voetganger een parkeerplaats bewaren (tijdelijk)?

#1 , 13 okt 2014 16:38

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... ent=nieuws" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor de filmer steeds maar zeggen dat het kleinste kind weet dat je geen parkeerplaats mag voorbehouden, maar is dat wel correct?

Ik heb zelf ook al een parkeerplaats (tijdelijk) voorbehouden terwijl mijn partner de auto ging halen die op een minder praktische parkeerplaats stond.

Geen idee dat dit niet zou mogen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2014 16:52

Dan zal je eerst geld in de parkeermeter moeten steken. De openbare weg is voor de auto's en niet voor voetgengers. Hopelijk krijgt die dame een PV aan haar broek.

Franciscus

#3 , 13 okt 2014 17:10

Achtergelaten voorwerp op de openbare weg : politie dient dit te verwijderen - neer te leggen ter griffie met oog op verbeurdverklaring.
Inpraten op vrouw: 2 x vragen om openbare parkeerplaats te verlaten ... niet gedaan na waarschuwing ==>aanhouden voor verstoring openbare orde en eventueel weerspannigheid (wordt dan nog strafrechtelijk)
Maar ik krijg het filmpje niet open. 8_)

Reclame

Turaki

#4 , 13 okt 2014 18:17

Dan zal je eerst geld in de parkeermeter moeten steken.
Gaat tegenwoordig niet meer op, aangezien er geen individuele parkeermeters meer bestaan per parkeerplaats.

jef007

#5 , 13 okt 2014 18:28

ik ben ook benieuwd naar de juridische uitleg

artemis

#6 , 13 okt 2014 18:38

Hoe dikwijls ik hier in de stad stoelen en ander meubilair op een parkeerplaats zie staan om ze vrij te houden, soms de godganse dag, en opnieuw en opnieuw :evil:
Mag dat meubilair gewoon verwijderd worden?

Franciscus

#7 , 13 okt 2014 18:56

Door de politie wel uiteraard die kunnen al die zaken ofwel meenemen ofwel brandweer of stadsdienst vorderen om de zaken op te halen. Kan aardig oplopen in m².

ook art 406 strafwet is volgens mij van toepassing en zoals reeds geschreven indien weigering - bestuurlijke aanhouding die bij weerspannigheid een gerechtelijke arrestatie kan worden.

artemis

#8 , 13 okt 2014 19:24

Door de politie wel uiteraard die kunnen al die zaken ofwel meenemen ofwel brandweer of stadsdienst vorderen om de zaken op te halen. Kan aardig oplopen in m².
Maar dat is geen haalbare en realistische oplossing als men met het probleem geconfronteerd wordt Franciscus. Vandaar de vraag: mag men ongebruikt meubilair of andere obstakels in het algemeen van een parkeerplaats die duidelijk vrij is verplaatsen met het doel die parkeerplaats te gebruiken?
Laatst gewijzigd door artemis op 13 okt 2014 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#9 , 13 okt 2014 19:34

U mag dat het zijn voorwerpen die niet tot het straatmeubilair behoren.
Ze behoren ook niet aan u dus oppassen dat u geen sluikstort wordt aangewreven.
Ik heb het in elk geval al enkele malen gedaan.

artemis

#10 , 13 okt 2014 19:52

U mag dat het zijn voorwerpen die niet tot het straatmeubilair behoren.
Ze behoren ook niet aan u dus oppassen dat u geen sluikstort wordt aangewreven.
Ik heb het in elk geval al enkele malen gedaan.
OK Franciscus. Waarom zie ik nooit sluikstort aangewreven worden aan personen die op dergelijke manier een parkeerplaats bezetten? Systematisch, wekenlang, maandenlang :?
Ik zal uw raad opvolgen en voorzichtig zijn. Desnoods neem ik hun meubilair mee want is toch achtergelaten 8_)

Franciscus

#11 , 13 okt 2014 20:02

Maar dan moet u het als gevonden voorwerp afgeven bij de politie - kan ook hoor.
Was indertijd een architect - urbanist (werkte zelfs bij 't Stad) die dat consequent deed en die zaken bij de politie ging afgeven.
Noemde op vergaderingen ook de commissaris en schepenen en minister van verkeer steeds van verkeerdwezen.
Als ze er langer dan twee dagen staan blauwe lijn bellen 080012312 :mrgreen: voor sluikstort.

Franciscus

#12 , 13 okt 2014 23:58

Is verstoring openbare orde - en art 406 SW.

lohabra

#13 , 14 okt 2014 13:43

Hoe dikwijls ik hier in de stad stoelen en ander meubilair op een parkeerplaats zie staan om ze vrij te houden, soms de godganse dag, en opnieuw en opnieuw :evil:
Mag dat meubilair gewoon verwijderd worden?
Dergelijk meubilair, mag er gewoonweg niet eens staan:

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Als er een bestuurder dat zootje aan de kant schuift, en er vervolgens zijn wagen parkeert, hebben betrokkenen niks in de pap te brokken. Die wagen mag er -op voorwaarde geen specifieke parkeerinbreuk te begaan- stilstaan of parkeren. Dergelijk straatmeubilair mag er daarentegen hoegenaamd niet staan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

roharro
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 okt 2014 14:33

Behalve indien je van de gemeente (na betaling van de eraan verbonden retributie) een toelating voor inname openbare ruimte hebt gekregen mag je niets -behoudens een auto- op een parkeerplaats neerpoten. Zelfs uw schoonmoeder niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Verkeersongevallen”