Bepalen werkelijke schade?!

bandit
Topic Starter

Bepalen werkelijke schade?!

#1 , 08 sep 2014 14:23

Beste,
Vorige week hebben we een ongeval gehad met de wagen.
Voorrang van rechts dus in ons recht. Is ook verklaardop eaf.
Mijn verzekeringagend meld dat ik bestek moet maten Maken in mijn garage.
Nog voor dat deze zelf een bestek heeft gemaakt komt een expert in opdracht van verzekeringsmaschappij langs.
Mijn garage meld nu dat de expert geen volledige schade kan bepalen en de werkelijke kost pas gebeurt bij de herstelling.
Wat moet ik nu doen.
Mijn garage spreekt ook dat ze rekening moeten houden met de ouderdom van de wagen.
10jaar.
Ik ben toch vrij van wat ik doe met de herstelling, nieuwe of tweedehandsstukken, herstellen of niet. Doch dien ik vergoed te worden voor de volledige schade.
Op deze manier kunne zij deze nooit te weten komen.
Hoe handel ik dit best af.

Mvg
Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 sep 2014 14:20

De expert houd inderdaad rekening met de ouderdom en de cataloog prijs. De expert houd geen rekening met de garagist bij een oude wagen.
Jij ben vrij dit te laten herstellen of niet, en welke stukken u gebruikt is om even. Bij geen herstelling krijg je de som zonder de BTW.
Ben je niet akkoord en als je rechtsstand verzekering hebt kan je zelf gratis een tegen expertise vragen aan u verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2014 14:53

ZONDER btw ...ik dacht dat er meer dan voldoende rechtspraak was dat het MET btw diende te zijn.
In 1988 hakte het Hof van Ca­s­­sa­tie de knoop door. Toen besliste het hoogste rechts­­co­llege dat de verzekeraar inderdaad ook de BTW moest uitbetalen (Cass., 13 april 1988).
Gebruik van de wagen uit­slui­tend voor privé-doeleinden: betalen van scha­devergoeding betalen en ook 21 % BTW op dit bedrag.
Voor privé gebruikte wa­gen kan de be­taalde BTW op de aankoop van een nieu­we wa­gen of op de uitgevoerde herstel­lings­wer­ken niet gere­cu­pereerd worden.

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 sep 2014 15:10

Schade waarvoor een derde verantwoordelijk voor is, dient volledig te worden vergoed. Dus incl. BTW indien de schadelijdende partij geen mogelijkheid heeft om de BTW te recupereren.

Anders is het wel met schade waarvoor u zichzelf verzekert, bv. in een brandpolis of omnium voor de auto. Daar kan contractueel overeengekomen worden dat de verzekeraar de BTW maar betaalt bij effectieve herstelling.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 09 sep 2014 23:50

Bovendien lijkt de ouderdom van de auto mij volkomen irrelevant te zijn, zolang er geen totaal verlies is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”