ongeval met vrachtwagen aan verkeerslicht

i20
Topic Starter

ongeval met vrachtwagen aan verkeerslicht

#1 , 27 aug 2014 11:38

Hoi Iedereen,

Gisteren betrokken geraakt in een ongeval met een vrachtwagen aan verkeerslichten, natuurlijk twijfel wie er in fout is daarom graag even jullie mening.

Situatieschets :
Ik kom aan op kruispunt met verkeerslichten. Rood voor mij dus ik stop.
Het licht voor mij springt terug op groen en vertrek, opeens zie ik in mijn linkerooghoek een vrachtwagen afkomen (in mijn visie door het rood) en probeer nog te stoppen maar zonder resultaat.
Vrachtwagen grijpt mijn voorkant links van de wagen met zijn rechtervoorhoek en deze laatste komt uiteindelijk tot stilstand als ik bijna aan het eind van de zijn vrachtwagen sta, waardoor zowat de neus van m'n wagen volledig is losgerukt, met alle gevolgen vandien.

Politie is erbij gekomen op PV op te stellen (volgens politie geen europees aanrijdingsformulier nodig aangezien zij de PV opstelden), ikzelf en zowel de bestuurder van de vrachtwagen hebben foto's vanuit alle hoeken en zijden genomen van het ongeval.

Vermoedelijk!!! heeft de bestuurder van de vrachtwagen ook verklaart dat het licht op groen stond voor hem. Verkeerslichten functioneerden correct bij nadere inspectie. (gewone doorstroming na ontruimen kruispunt)

Geen getuigen, zal wel iemand gezien hebben maar iedereen te druk om op tijd op het werk te raken denk ik.

Wie is hier in fout ? Geldt hier het Art 6.3, en dus de voorrang van rechts regel ?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 aug 2014 11:43

Als de lichten correct werken, is voorrang van rechts niet van toepassing, en is het degene die door rood reed die in fout is.

Indien er geen camera's staan, en geen getuigen, is het woord tegen woord, en zal dit waarschijnlijk uitdraaien op iedereen zijn eigen schade.

i20
Topic Starter

#3 , 27 aug 2014 12:00

Als de lichten correct werken, is voorrang van rechts niet van toepassing, en is het degene die door rood reed die in fout is.

Indien er geen camera's staan, en geen getuigen, is het woord tegen woord, en zal dit waarschijnlijk uitdraaien op iedereen zijn eigen schade.
Toevoeging :
Vrachtwagen vermoedelijk op een voorrangsweg, aan het rode licht waar ik stil stond hangt een bord B5 stopbord. Daarmee dat ik art 6.3 aanhaalde.

Kunnen foto's helpen met bewijzen dat ik uit stilstand vertrok, na groen ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2014 14:27

Waarom politie blijft zeggen dat er geen EAF moet ingevuld worden begrijp ik niet.
Waarom STAAT er dan OP dat formulier ....De verbaliserende overheid : hier PV nr politie invullen?

Stel PV wordt geseponeerd ... uw verzekering is door jullie niet in kennis gesteld wand de politie zorgt voor alles... niet dus. Ondertussen is het maaaaanden later en KAN u de verzekering zelfs niet meer vragen om tussen te komen want te laat doorgegeven.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 aug 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper

#5 , 27 aug 2014 20:47

In elk geval EAF invullen - al doe je dat alleen - en doorgeven aan je verzekering. zij zullen PV politie afwachten en op basis van jouw verklaring én PV positie in nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

i20
Topic Starter

#6 , 28 aug 2014 16:38

Thx voor de antwoorden allemaal.

EAF heb ik inderdaad alleen ingevuld en doorgegeven aan verzekering samen met kopie van PV (identiteit bestuurder en verzekeringsgegevens stonden erop) die al aangekomen was alsook alle genomen foto's net na het ongeluk (misschien wel getuige gevonden via de foto's van net na het ongeval, wordt afwachten), schetsen enz...

Ivm met dashcam, die had ik, maar heeft enkele maanden geleden de pijp aan maarten gegeven, dus dubbele pech op dat gebied.

Terug naar “Verkeersongevallen”