Op 12 maart 2006 was ik het slachtoffer van een verkeers"ongeval" waarbij de dader moedwillig enkele keren tegen mijn voertuig aanreed en vluchtmisdrijg pleegde. Mijn auto stond geparkeerd, ik maakte hem erop attent dat hij deze achteruid had geduwd met zijn voertuig, vond dat niet fijn blijkbaar, stapte in, reed enkele keren vooruit en achteruit tegen mijnen auto en ging er daarna met gierende banden vandoor.
Ik kende de dader en wist dat dit niet goed zou aflopen, dus had ik de politie al verwittigd en hen met een smoes laten komen (burenruzie, aangezien de dader de broer van mijn toenmalige bovenbuur is)
Ik liet een PV opstellen voor verkeersagressie met vluchtmisdrijf en liet me registreren op het parket als benadeeld persoon.
Intussen kwam ik het te weten dat de dader op het ogenblik van dit voorval:
- ambtshalve geschrapt was
- reed met ingetrokken rijbewijs
- reeds 4x veroordeeld werd voor gelijkaardige feiten
- onder isvloed was van alcohol en cannabis
- reed met een voertuig van zijn werkgever (een garage)
Ik kan er misschien nog aan toevoegen dat hij op het ogenblik dat ik bij de politie was voor verklaringen weigerde zich te melden op het commissariaat (vermoedelijk o.w.v. de drank en de drugs)
Vandaag kreeg ik een brief in de bus van het parket van de procureur des konings waarin mij gemeld wordt dat deze zaak op de rol staat voor 11 september 2007 (wat een geweldige datum!)
Er wordt mij tevens toelating verleend tot inzage en afschrift van het dossier.
Ik krijg rechtsbijstand van de verzekering, en gezien de bovenvermelde feiten in zijn nadeel, denk ik niet dat ik mij veel zorgen hoef te maken.
Nu vraag ik mij enkel af wat mij te doen staat.
1) Doe ik er goed aan een aanvraag tot inzage te richten aan de griffie? Zo ja, hoe doe ik dat? Heeft er iemand zo'n standaardbrief in zijn bezit dat ik mag gebruiken?
2) Zijn er dingen die ik zeker moet of niet mag doen?
Kortom, wie heeft hiermee enige ervaring en kan mij even bijstaan.
Ik ben 23j, maak dit voor de eerste keer mee, vind het allemaal nogal eng en juridisch ben ik niet zo sterk onderlegd.
Alvast hartelijk dank voor de mensen die mij een licht kunnen bezorgen in deze juridische beerput

Groetjes,
Lies