Enkele maanden geleden heb ik mijn broer op 18 jarige leeftijd verloren bij een zwaar verkeersongeval met dodelijke afloop. In het kort komt het erop neer dat een autobestuurder geen voorrang verleend heeft aan mijn broer die op dat ogenblik met zijn motor op een voorangsweg reed. Verkeersdeskundige verklaard dat er geen overdreven snelheid van beide partijen noch alchohol of andere verzwarende omstandigheden mee gemoeid zijn, de autobestuurder is in fout door onoplettend geen voorang te verlenen.
Nu komt de volledige zaak op gang, en blijkt dat zo lang er een "overeenkomst" met de tegenpartij (AG) is (mondelinge afspraak dat de kosten betaald zulen worden door de tegenpartij), wij geen recht hebben op rechtsbijstand (Ethias), en dus bijgevolg enkel een advocaat op eigen kosten kunnen inschakelen aangezien ons verteld is dat de zaak zeer waarschijnlijk zal voorkomen in de politierechtbank.
Kan er iemand hier verduidelijking in geven of dit wel echt zo is? En hebben wij in dit geval een advocaat nodig of niet? Is het verstandig om jezelf hierin burgerlijke partij te stellen?
Na veel bellen en mailen zal onze verzekeraar dan toch de morele schade vergoeding beheren voor ons, daarin werden wij gewezen op de lijst indicatieve tabel. Deze zou een richtlijn zijn en geen absolute waarden, ook al gaat het ons op de eerste plaats absoluut niet om geld, heeft jezelf burgelijke partij stellen hierin enige zin?
Alle input wordt gewaardeerd.