wie is aansprakelijk?

TomLeysen1
Topic Starter

wie is aansprakelijk?

#1 , 16 jun 2014 17:42

Ik sta op een grote baan waar er twee banen zijn om links af te draaien. Hiervan sta ik op de meest rechtse. Keren is toegestaan.
Aangezien ik niet linksaf moet maar wil keren maak ik aanstalte om dit te doen. Uit het niets komt er een verlaagde BMW met 3 jonge (niet-Belgische) gasten en raakt me in de flank, meerbepaald net op mijn voorste wiel. Ik heb een getuige die verklaard dat de BMW met de jongeren erg hard reden. Ben ik dan in de fout omdat ik van rijvak wisselde en wou terugkeren (toegegeven, links had ik beter gestaan), of is het de overdreven snelheid van de andere wagen die maakte dat er een ongeval gebeurd is?

Wanneer het gewoon eender welke wagen was geweest, had ik hem zien aankomen en mijn maneuvre gestaakt, maar deze wagen stond gewoon tegen mijn wagen voor ik het wist, kwam uit het niets.

Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2014 17:44

Andere wagen kwam gewoon rechtdoor?

Oude Belg

#3 , 16 jun 2014 17:55

Lijkt me gewoon voorrang rechts.
verlaagde BMW : beide niet van belang.
3 jonge (niet-Belgische) gasten jong : niet van belang. Niet-Belgisch (hebt u hun IK nagekeken?) Niet van belang.
Ik heb een getuige die verklaard (met t hoop ik) dat de BMW met de jongeren erg hard reden. erg hard is behoorlijk subjectief.
Ben ik dan in de fout omdat ik van rijvak wisselde Veranderde u van rijvak? Op kruispunten zijn die er zelden.
of is het de overdreven snelheid overdreven snelheid is niet vastgesteld.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

TomLeysen1
Topic Starter

#4 , 16 jun 2014 20:50

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Inazuma, inderdaad zo dacht ik er ook over zoals je bijgevoegde wetteksten zeggen.

De vraag is natuurlijk hoe een wagen die tegen 140 op een baan van 90 komt aanrijden, de weg als een circuit aan het gebruiken is, dit recht verliest dan niet?
Een bestuurder kijkt maar om de zoveel seconden in zijn achteruitkijkspiegels, als je de overdreven snelheid in aanmerking neemt, kan je dus een situatie niet goed inschatten omdat een andere weggebruiker tegen een overdreven snelheid aan komt rijden.

In een normae situatie, ok, ik verander van rijvak. Maar voor ik de draai maak heb ik mijn omgeving gescand. Blijbaar is deze wagen erg snel aan komen rijden en wou snel even zijn bocht maken aan de binnenkant. Daar was ik natuurlijk die aan een maneuvre begonnen was. Dus... Ik maak het maneuvre, maar wat zegt de wet van een te hoge snelheid in dit geval.

Je kan de situatie vergelijken met hetvolgende. Je komt tegen een rustig tempo een rotonde opgereden met het verkeer mee. Maar langs de andere kant komt er een wagen terwijl je nog maar net op de rotonde bent. De andere wagen reeds duidelijk veel te hard en neemt je op je voorste wiel. Hier lijkt het dus of je de rotonde komt opgereden terwijl er een wagen reeds op de rotonde was, terwijl deze nog enkele meters voor de rotonde was wanneer je hem opreed, maar door zijn snelheid snel tegen je wagen zit. Jij rijdt dus van de baan naar de rotonde, en op het eerste zicht was de andere wagen al op de rotonde, maar eigelijk klopt dit ook niet aangezien zijn snelheid enorm hoog ligt. Wie is aansprakelijk?

Das een moeilijke dacht ik zelf zo??

Bedankt voor jullie antwoorden nogmaals.

Groeten

Franciscus

#5 , 16 jun 2014 20:55

Aan uw verzekering vragen om het gekreukeld metaal te laten onderzoeken - hierdoor kan de kracht van de impact bepaald worden.
Zijn beide wagens 'totaal verlies' verklaard?

Turaki

#6 , 16 jun 2014 21:58

Een bestuurder kijkt maar om de zoveel seconden in zijn achteruitkijkspiegels, als je de overdreven snelheid in aanmerking neemt, kan je dus een situatie niet goed inschatten omdat een andere weggebruiker tegen een overdreven snelheid aan komt rijden.
Dit speelt hier niet mee, aangezien je bij elke beweging waarbij je een baanvak kruist, of achterliggers kan hinderen, vrijwel constant moet weten wat er achter jouw gebeurt. Dat je niet de hele tijd achteruit zit te kijken bij het normale volgen van de weg, kan wel kloppen, maar dat is hier niet van toepassing.
Je kan de situatie vergelijken met hetvolgende. Je komt tegen een rustig tempo een rotonde opgereden met het verkeer mee. Maar langs de andere kant komt er een wagen terwijl je nog maar net op de rotonde bent. De andere wagen reeds duidelijk veel te hard en neemt je op je voorste wiel. Hier lijkt het dus of je de rotonde komt opgereden terwijl er een wagen reeds op de rotonde was, terwijl deze nog enkele meters voor de rotonde was wanneer je hem opreed, maar door zijn snelheid snel tegen je wagen zit. Jij rijdt dus van de baan naar de rotonde, en op het eerste zicht was de andere wagen al op de rotonde, maar eigelijk klopt dit ook niet aangezien zijn snelheid enorm hoog ligt. Wie is aansprakelijk?

Das een moeilijke dacht ik zelf zo??
Vrij eenvoudig, eigenlijk. Als het andere voertuig zo snel op de rotonde komt, dan zal hij eerder de bocht uitvliegen dat tegen u rijden. Of je rijdt zelf veel te traag, waardoor je het normale verloop van het verkeer hindert, maar dan zal de andere wagen waarschijnlijk wel tijdig kunnen stoppen.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 17 jun 2014 13:44

Beste

Wat vooral van belang is, is of er een pv werd opgesteld? Werd er een aanrijdingsformulier ingevuld?

Wat staat daarop vermeld? Werd de identiteit van de getuige ergens vermeld?

Kan er worden aangenomen dat ook de tegenpartij een manoeuvre beging, want enkel in dat geval kan u zich gebeurlijk beroepen op een voorrang van rechts.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Chaccamacca

#8 , 09 aug 2014 20:30

En wat is het dan als iemand uit een straat komt met éénrichtingsverkeer en hij dus tegen het éénrichtingsverkeer rijdt maar hij komt van rechts. Vervalt dan de voorrangsregel van rechts of niet?

scorpioen

#9 , 09 aug 2014 20:52

Wegcode
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

mava105

#10 , 10 aug 2014 07:59

En wat is het dan als iemand uit een straat komt met éénrichtingsverkeer en hij dus tegen het éénrichtingsverkeer rijdt maar hij komt van rechts. Vervalt dan de voorrangsregel van rechts of niet?
Leer eerst de Belgische wetten kennen, (en dus ook de verkeersregels) alvorens je het rechtssysteem hier afkraakt.

sloeberken

#11 , 16 aug 2014 22:44

Wegcode
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Er zijn nog heel wat regels buiten rotonden en verboden rijrichting waar geen voorrang van rechts gelden.
De wegcode is heel duidelijk, hij die een maneuver maakt, moet voorrang verlenen aan elke weggebruiker. Getuigen die bepalen dat de BMW te snel reed zal moeilijk aanvaard worden, enkel als er een pv opgemaakt is en er remsporen zijn kan dit misschien bepalend zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”