ongeval met dronkenschap

ben46
Topic Starter
Berichten: 2

ongeval met dronkenschap

#1 , 28 mei 2014 10:16

Beste,

enige tijd geleden heb ik een ongeval gehad met de auto waarbij ik een ander voertuig heb aangereden. De rechter oordeelde dat ik in dronkenschap was en niet geintoxiceerd.
De verzekering liet me zeten dat zij regres gaan uitoefenen op mij voor de geleden schade (van het andere voertuig). Ik vroeg mij af moet de verzekering binnen een bepaalde tijd na het ongeval mij laten weten dat zij regres gaan uitoefenen op mij?
Het ongeval is gebeurd eind mei vorig jaar en ik heb pas een brief gekregen van de verzekering eind november. Is dit niet te laat of staan er geen termijnen op?

En men 2de vraag, het ongeval gebeurde met de auto van een vriend, deze vriend zat naast me in de auto en had een rijverbod, de verzekering wilt het volledige bedrag van de schade (van het andere voertuig) op mij verhalen.. Kan dit zomaar? De eigenaar wist dat ik gedronken had en zat naast me. Is er dan geen sprake van gedeeltelijke aansprakelijkheid? Risicoaanvaarding?

Alvast bedankt
Ben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 mei 2014 10:41

Geen termijn kunnen pas reageren NADAT u ten gronde en definitief veroordeeld bent.

U was bestuurder.
Normaliter gaat uw vriend ook veroordeeld worden voor het laten rijden van iemand die dronken is.
Mogelijk is hij insolvabel en kan de verzekering bij beiden terecht en komt ze dus ook nu naar u voor de ganse som.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 28 mei 2014 10:48

Beste

Een aantal zaken zijn van belang.

Ten eerste dient de verzekeraar u inderdaad tijdig op de hoogte te brengen van haar voornemen om regres uit te oefenen. Belangrijk daarbij is het tijdstip waarop de verzekeraar kennis krijgt van de omstandigheden van het ongeval en niet zozeer het tijdstip van het ongeval zelf.

In een arrest van 11 september 2009 oordeelde het Hof van Cassatie dat een termijn van 4,5 maanden alvast te lang was om nog te kunnen spreken van tijdige kennisgeving. Van belang is alleszins te weten wanneer de verzekeraar en kopie ontving van uw verklaring, van het strafdossier of dergelijke.

Ten tweede is het van belang welke straf door de politierechter werd uitgesproken. Gaat het om aparte straffen voor het ongeval en de dronkenschap of één straf voor alles samen. De verzekeraar moet namelijk aantonen dat er een causaal verband bestaat.

Ten derde ook moet u weten dat het verhaal beperkt is. De verzekeraar kan in bepaalde gevallen niet de totaliteit van de uitgaven terugvorderen.

Ten vierde - uw vraag met betrekking tot de risicoaanvaarding -, deze lijkt mij alleen van toepassing op de eigen schade aan het voertuig van uw vriend, niet op de andere betrokkene. Indien uw vriend van u schadevergoeding zou vorderen voor zijn voertuig, kan u in die procedure mogelijks opwerpen dat er sprake is van risicoaanvaarding waardoor de schadevergoeding beperkt moet worden.

Ten slotte is het van belang na te gaan of de polis voorzag in een dekking rechtsbijstand. Bij tal van maatschappijen kan u zelf een advocaat kiezen op kosten van de verzekeraar, ook voor de procedure ingevolge regres.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 mei 2014 20:32

enige tijd geleden heb ik een ongeval gehad met de auto waarbij ik een ander voertuig heb aangereden. De rechter oordeelde dat ik in dronkenschap was en niet geintoxiceerd.
De verzekering liet me zeten dat zij regres gaan uitoefenen op mij voor de geleden schade (van het andere voertuig). Ik vroeg mij af moet de verzekering binnen een bepaalde tijd na het ongeval mij laten weten dat zij regres gaan uitoefenen op mij?
Het ongeval is gebeurd eind mei vorig jaar en ik heb pas een brief gekregen van de verzekering eind november. Is dit niet te laat of staan er geen termijnen op?
Wanneer was de veroordeling ?

En men 2de vraag, het ongeval gebeurde met de auto van een vriend, deze vriend zat naast me in de auto en had een rijverbod, de verzekering wilt het volledige bedrag van de schade (van het andere voertuig) op mij verhalen.. Kan dit zomaar? De eigenaar wist dat ik gedronken had en zat naast me. Is er dan geen sprake van gedeeltelijke aansprakelijkheid? Risicoaanvaarding?
Uw vriend kan u zelfs laten opdraaien voor de kosten aan zijn eigen auto.
U hebt die immers beschadigd.

Al is hier zeker sprake van risico-aanvaarding.
Maar het uitlenen van een auto aan een persoon die gedronken heeft, en zeker die dronken is, is ook een strafbaar feit op zich ...
Werd uw vriend ook gedagvaard ?

Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

1° hij die een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, aanzet of uitdaagt tot het besturen van een voertuig of een rijdier of tot het begeleiden met het oog op de scholing;

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt
.

ben46
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 11 jun 2014 12:45

Sorry voor de late reactie maar ik ben een tijd op reis geweest..
Bedankt allemaal voor te reageren en me de extra info te geven.

@ advodanck, ik zal eens uitzoeken wanneer de verzekering een kopie heeft gekregen van mijn verklaring en van het strafdossier, de rechter heeft 1 straf voor alles uitgesproken. Ik moest voorkomen voor 3 feiten, het niet onder controle kunnen houden van een voertuig, dronken rijden en het onopsettelijk veroorzaken van slagen en verwondingen. In men verklaring heb ik mezelf een deel de das omgedaan door te vertellen dat het accident is gebeurd door vermoeidheid en misschien wel door een te veel aan alcohol.. Ze kunnen dus makkelijk een verband aantonon. Het totale bedrag dat in de brief stond met het uitoefenen van regres was 26.000euro, ik weet ondertussen dat dit maximaal 18.000euro is dat ze kunnen terugvorderen. Het voertuig waar ik mee reed is op kosten van mij en men vriend gemaakt, ieder de helft, zonder tussenkomst van de verzekering.

@inazuma, de veroordeling van het hof van beroep was begin mei.

vluchtmisdrijf
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2017 15:30

Hoe is het nu verder afgelopen? alvast bedankt om te antwoorden

Terug naar “Verkeersongevallen”