aanrijding

anoniempje24
Topic Starter

aanrijding

#1 , 31 jul 2007 11:41

Vorige week heb ik een ongeval gehad, ik reed op een hoofdbaan en iemand kwam uit een straat zonder te stoppen en recht in mijn zij. Daardoor ben ik beginnen schuiven tegen een geparkeerde auto. Ik ben in mijn recht maar ik vraag me nu af, als de kosten hoger zijn dan de waarde van de wagen nu, wordt die dan nog hersteld of pertotal verklaard? Krijg ik dan een vergoeding van de cataloguswaarde van de wagen en mag ik mijn wagen dan nog zelf verkopen als wrak? Hoelang duurt het voor de expert normaal komt kijken naar de schade? Het is een expert van de tegenpartij die moet komen kijken.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paard

#2 , 01 aug 2007 10:06

Hey Anoniempje,

Ik heb een 3 tal jaren terug iets gelijkaardigs meegemaakt. Een vrachtwagen reed op me in en ik begon te schuiven en kwam in de vangrails terecht.

Wat betreft expert van de tegenpartij dat is snel gegaan die kwam de week zelf nog de wagen bekijken.

Wat betreft de wagen in mijn geval

De herstel kosten waren hoger dan de waarde van de wagen. (Herstelkosten werden wel gerekend met nieuwe stukken, verf,... alles op en aan) waardoor ik dus de waarde van mijn wagen kreeg 3800 euro. Over het wrak wag je zelf beslissen. Ik heb gekozen het wrak te houden waardoor er van de 3800 euro 400 euro afgehouden is (waarde wrak). Ik had dus een wrak em 3400 Euro. de wagen is door een vriend opgeknapt voor 1000 euro met enkele stukken van autokerkhof enkele blutsen uitgeblutst,... Ik heb met de wagen nog 2 jaar rondgereden wel is waar met hier en daar blutsjes en krassen en ik was 2400 rijker.

groetjes
xxx

j.demoor

#3 , 02 aug 2007 11:05

?De verplichting tot betaling van de herstellingskosten geldt in beginsel slechts tot beloop van de vervangingswaarde van de beschadigde zaak?(Cass. 23 oktober 1986, R.W. 1987-88,54).

?Als een bij een verkeersongeval beschadigd voertuig in een uitzonderlijke staat van onderhoud verkeerde en slechts een gering aantal kilometers had afgelegd en indien een soortelijk voertuig moeilijk aan te treffen is op de tweedehandsmarkt,kunnen de herstellingskosten worden vergoed,zelfs als deze de vervangingswaarde overschrijden?[Pol.Mechelen 23 juni 2000(S t. A.B.I.),R.W. 2002-03,312313].

Zie zonodig ook : MORTIER,P.,Totaal verlies,vervangingswaarde en wrakwaarde, R.G.A.R. 1999,nr.13044,14p.

?Art.1382 verplicht de schadeverwekker de gelaedeerde integraal te vergoeden,wat impliceert dat de benadeelde teruggeplaatst wordt in de toestand waarin hij zou zijn gebleven indien de fout waarover hij zich beklaagt,niet was gepleegd?(Cass. 15 maart 1985,R.W. 1984-85,2617).

?De feitenrechter oordeelt soeverein over het bestaan en de omvang van de schade alsook over de omvang van de schadevergoeding.?(Cass. 23 oktober 1991,Bull. 1992,148).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”