Verkeersongeval met gewonden

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

Verkeersongeval met gewonden

#1 , 01 nov 2013 17:50

Ik heb in september een verkeersongeval gehad, was gewond, heb een week in het ziekenhuis verbleven.
Heb de Europese aangifte van ongeval ingevuld bij de verzekeringsmakelaar en ondertekend.

De tegenpartij heeft blijkbaar geen aangifte gedaan, dus zijn verzekering wil ook niet betalen.
Er werd ook een pv opgemaakt door de politie.

Wat nu ?

Graag uw advies aub.
Dank U.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 nov 2013 21:45

Als er een PV is opgemaakt, dient een ongevalformulier in principe niet. Als het voor uw verzekering duidelijk is dat u in uw recht bent, dienen ze aan u uit te betalen, en daarna de kosten terug te vorderen bij de verzekering van de tegenpartij. Deze kan dan, indien nodig, dit terugvorderen van hun verzekerde.

Franciscus
Berichten: 38728

#3 , 01 nov 2013 23:11

Niet helemaal correct.
In principe MOET steeds een EAF worden ingevuld zelfs als de politie PV opstelt.
Politie MOET trouwens partijen daarop wijzen. Alhoewel ik al verschillende malen heb gehoord dat politie zegt dat het niet nodig is.

Stel geen EAF. PV wordt door parket geseponeerd ......de verzekeringen weten van niets en na maanden en maanden wordt er navraag gedaan.... denk dat men dan wel problemen zal krijgen bij zijn verzekering.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 nov 2013 23:19

Wel, persoonlijk zie ik heel wat dossiers op mijn bureau passeren zonder EAF en enkel een PV-nummer. Het is niet omdat parket seponeert, dat betrokkenen geen melding krijgen van PV. En zodra PV-nummer gekend is, kan verzekering inzage vragen in PV, of dit nu geseponeerd is of niet.

Franciscus
Berichten: 38728

#5 , 01 nov 2013 23:29

In dat geval met het meldingsformulier kan men verder maar het is NET door het EAF dat de zaak verzekeringsgewijs 'sneller' kan afgehandeld worden.
Ik weet ook dat bij zware feiten en bestuurders direct overgebracht naar ziekenhuis er geen EAF's worden opgesteld maar bij eenvoudige(re) feiten is de EAF toch nuttiger voor een snelle afwerking. :D

Angel87
Berichten: 84

#6 , 02 nov 2013 09:12

In principe MOET steeds een EAF worden ingevuld zelfs als de politie PV opstelt.
Politie MOET trouwens partijen daarop wijzen. Alhoewel ik al verschillende malen heb gehoord dat politie zegt dat het niet nodig is.

Volgens welke wet ?

Bij mijn weten is het wettelijk NIET verplicht om ook een EAF in te vullen wanneer er PV wordt opgesteld.
De verzekeringen vragen dat wel omdat zij dan simpelweg sneller kunnen werken...

In Antwerpen bv is daar een oplossing voor. Daar krijgen de betrokken partijen van een verkeersongeval een attest verkeersongeval waar zowel het PV nummer op staat als de gegevens van de betrokken partijen/voertuigen.
Alis Volat Propriis

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 02 nov 2013 09:25

Bedankt voor jullie reacties.
Dit is nogal verwarrend, ikzelf heb een EAF ingevuld, niet direct omdat afgevoerd naar het ziekenhuis.
Trouwens na het ongeval heeft mijn vrouw de verzekeringsmakelaar ingelicht.
De tegenpartij is in fout, die reed links om een bocht af te snijden.
Het wordt helemaal verwarrend omdat eigenlijk de verzekering van de tegenpartij al een bedrag heeft vastgesteld maar wacht nog altijd op een handtekening......
Maandag zal ik terug contact opnemen met mijn makelaar en hoop meer te weten te komen.

Kingfisher
Berichten: 483

#8 , 02 nov 2013 19:34

1. Uw verzekeringsmaatschappij betaalt u niets, het is de verzekering van de tegenpartij die u moet vergoeden.
2. Indien een pv is opgemaakt, kan het tot zes maand duren eer er iets gebeurt: het parket moet seponeren en het pv vrijgeven, en dan ddurt het enkele weken voor uw verzekeraar kopij ontvangt.
3. Kosten worden terugbetaalt door de mutualiteit, de autoberzekering betaalt terug hetgeen niet door de mutualiteit is betaalt. Vraag een attest aan van de mutualiteit

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 02 nov 2013 20:21

1. Uw verzekeringsmaatschappij betaalt u niets, het is de verzekering van de tegenpartij die u moet vergoeden.
Nope, het is uw eigen verzekering die u betaald, en die achteraf bij de verzekering van de tegenpartij haar geld gaat terughalen. Al meerdere malen meegemaakt dat hetgene wat uw eigen verzekering aan u betaald hoger ligt dan wat zij terugvorderen van de tegenpartij.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2013 21:07

Als u niet aansprakelijk bent voor uw schade, krijgt u ze vergoed door een BA Autoverzekering. Afhankelijk van het feit of het ongeval in RDR geregeld zal worden of niet, zal het ofwel uw eigen BA verzekeraar ofwel die van de tegenpartij zijn, die u zal vergoeden.
[over RDR]
In principe betaalt de BA Autoverzekeraar van de aansprakelijke de schade. Maar wanneer het om ongevallen gaat met schade tot maximum 25.000 euro, zal het doorgaans de eigen verzekeraar zijn die de schadeafwikkeling doet voor wat betreft de materiële schade voor zijn eigen klant op voorwaarde dat die niet aansprakelijk is. Indien er gewonden zijn kan de materiële schade in RDR geregeld worden maar de lichamelijke schade wordt nooit in RDR gerege
De RDR overeenkomst vind je op: http://yep.it/exjvxc" onclick="window.open(this.href);return false;
De regeling op initiatief wordt niet beïnvloed door het raadplegen van de strafbundel; de beoordeling van het geval gebeurt op grond van de gegevens vervat in het aanrijdingsformulier of, zo er geen is, in de ongevalsaangiften in het bezit van de verzekeraars.
Daarentegen, bij het ontbreken van één versie zal het strafdossier worden geraadpleegd maar uitsluitend om kennis te nemen van de ontbrekende versie.
Probleem zou kunnen zijn dat de tegenpartij geen aangifte bij zijn verzekeraar gedaan heeft.

Lenart
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 03 nov 2013 09:01

@Kingfisher, Turaki en scorpioen : bedankt voor de bijkomende nuttige informatie.

Franciscus
Berichten: 38728

#12 , 06 nov 2013 11:49

Kleine rectificatie :
Opdracht voor politie inzake het laten invullen van de EAF is vervat in volgende omzendbrieven.
Omzendbrief van de procureur-generaal dd 6/6/1994.
Al dit wordt nog eens vermeld in het publieke college van de procureurs-generaal met nr 7/2009 dd 18/6/2009

Terug naar “Verkeersongevallen”