klacht fout parkeerders

Yondaime
Topic Starter

klacht fout parkeerders

#1 , 10 sep 2013 00:41

goede avond,

bij mijn huis achter hebben wij een garage, de uitrijweg is max 2,5 meter, vaak parkeren mensen voor de carport (bord verboden te parkeren) waardoor het voor mij moeilijk wordt om auto uit te rijden en in te rijden, de mensen zijn allemaal brutaal, zij hebben de privelege een eigen parkeervak en garage achter hun huis staan maar alsnog voor mijn carport parkeert omdat het dichter bij hun voor deur ligt, dus voor mij ellendig, paar keer politie gebeld maar die doen er niks mee omdat het een bekende fenomeen is op dit straatje (woon bijna 5 maanden) ik heb een suv wagen, wie is er aansprakelijk? als ik tegen die auto ram omdat ik geen ruimte hebt om te draaien....kan de verzekering die fout parkeerder verhalen aangezien die op een niet toegestane plek is geparkeerd?

alvast bedankt

yon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 sep 2013 09:34

De overtreding van een ander is geen reden om zelf een fout te maken, dus als u een voertuig raakt, bent u in fout.

Telkenmale politie bellen, gesprek opnemen, en eens een afspraak maken met de commissaris om de problematiek te bespreken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2013 21:39

Niet vergeten burgerlijke partij te stellen en schadevergoeding te vragen..

Reclame

ronbee

#4 , 11 sep 2013 19:33

Zoals U het beschrijft is dit een privé parking. De politie kan hier dus geen PV opstellen. Het enige wat ze zouden kunnen doen is bemiddelen maar daar is Uw wijkagent meer voor geschikt. "iedere keer bellen" heeft dus weinig zin. Is er geen syndicus van de garages en appartementen? Kan deze niet bemiddelen, het zullen tenslotte toch buren zijn die het probleem veroorzaken. Verder zou je nog de wagen die je echt in de weg staat kunnen laten takelen en via burgerlijke procedure het geld terug eisen van de eigenaar. Das echter al een hele stap. Vaak staat er ook wel info in je huurcontract of het huisreglement van de blok.

Is het toch openbaar en staat de auto echt in de weg en fout geparkeerd dan kan de politie wel optreden en zouden ze dit dus ook moeten doen, al is het maar een waarschuwing geven.

Mvg

BloodNight

#5 , 11 sep 2013 21:50

Politie kan wel optreden, op basis van het veldwetboek.
In de praktijk zal dit wel moeilijk zijn.

Art. 87. worden gestraft :
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon (*) toebehoort.

Art. 91. De straffen op de overtredingen, omschreven in de artikelen 87, worden verhoogd tot het maximum en de rechtbank spreekt bovendien gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen uit :
1° Indien er herhaling is binnen een jaar, te rekenen van het eerste vonnis tegen de schuldige gewezen wegens dezelfde overtreding en door dezelfde rechtbank;
2° Indien de overtredingen bij nacht zijn gepleegd;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2013 22:36

Ook eens lezen :
Hoe organiseer ik de mogelijkheid tot optreden.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475" onclick="window.open(this.href);return false;

Langs de andere kant ALS ze OP de openbare weg parkeren dan is de wegcode van toepassing
- min vrije ruimte rijbaan 3 meter.
Niet voor een garagepoort ( loodlijn naar trottoirrand) en
niet parkeren voor elke buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaats ( of ze wettig is of niet)

Terug naar “Verkeersongevallen”