Europees Aanrijdings Formulier en aansprakelijkheid.

lool
Topic Starter

Europees Aanrijdings Formulier en aansprakelijkheid.

#1 , 31 mei 2007 17:12

Een paar dagen geleden ben ik betrokken geweest bij een kleine kop-staart aanrijding tussen twee personen wagens, waarbij ik in fout was.
Na het tesamen hebben bekeken van de mogelijke schade werd er door beide partijen niet noodzakelijk geacht om een aanrijdingsformulier in te vullen. Voor alle zekerheid heb ik die man toch maar mijn gegevens gegeven ("mocht er nu toch nog iets ernstig zijn ...") en daarmee was de kous af .... dat dacht ik toch want een paar uur later kreeg ik toch een telefoontje van de verzekering van die man, om mij te zeggen dat hij langs de garage was geweest en er zou blijkbaar toch vanalles mis zijn.
Ik vermoed dat hij van de opportuniteit gebruik wil maken om andere niet door mij veroorzaakte schade in rekening te brengen.

Kan hij dat ? want per slot van rekening heeft hij ingestemd met het niet invullen van een aanrijdings formulier juist omwille van de minieme schade.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jun 2007 12:32

?Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.(Burgerlijk Wetboek).

?Art.1382 verplicht de schadeverwekker de gelaedeerde INTEGRAAL te vergoeden,wat impliceert dat de benadeelde teruggeplaatst wordt in de toestand waarin hij zou zijn gebleven indien de fout waarover hij zich beklaagt,niet was gepleegd?(Cass. 15 maart 1985,R.W. 1984-85,2617)

?per slot van rekening heeft hij ingestemd met het niet invullen van een aanrijdings formulier? kan betwist worden door de tegenpartij die u kan beschuldigen van vluchtmisdrijf.

Doe omstandig en onverwijld aangifte van het gebeurde aan uw aansprakelijkheidsverzekeraar en uw rechtsbijstandsverzekeraar(indien u deze hebt).Na overleg met beiden kan u tevens aangifte doen bij de politie teneinde betichting van vluchtmisdrijf te voorkomen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Billie

#3 , 02 jun 2007 17:31

Vergeet niet dat alles wat U op papier zet, tegen U aangewend kan worden. (let dus op om zaken te bekennen en dergelijke...)
Dit geldt natuurlijk ook voor uw tegenpartij. Alles wat uw tegenpartij neerpent kan tegen haar gebruikt worden.
Het is in dat opzicht interessant om een geschrift te bekomen van de tegenpartij dat beschrijft hoe het ongeval tot stand kwam en waar de auto's in aanraking kwamen met elkaar.
Dit geschrift kan U gebruiken om de kausaliteit (uit Art. 1382 BW) te weerleggen.
M.a.w.: Als de tegenpartij een bepaalde schade stelt, kan u middels het bekomen geschrift stellen dat deze schade niet kan volgen uit het ongeval zoals dit werd beschreven door de andere partij.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”