Herstellingskosten 10.400 en waarde wrak 11.000
Het is dus economisch maar verantwoord om het voertuig te herstellen als u meer dan 21.400 euro moet uitgeven voor een gelijkwaardig voertuig zoals uw voertuig op de tweedehandsmarkt.
Bewijs aan de hand van de prijzen op de tweedehandsmarkt de waarde van het voertuig voor het ongeval. Als dit minder is dan 21.400 euro hebt u recht op het verschil tussen deze prijs en 11.000 euro. 11.000 euro krijgt u van de koper van het wrak.
Is er een tegenexprtise gebeurd? Is het een ongeval in BA (een ander partij is in fout) of in omnium?
Uiteraard hebt u steeds het recht om te herstellen.
Maar daarom niet om de herstellingskosten volledig terug te krijgen.
U krijgt terug het verschil tussen de waarde voor het ongeval en 11.000 euro.
Het probleem is dat de deskundigen geen onderzoek doen naar wat een gelijkwaardig voertuig op de tweedehandsmarkt kost. Zij hebben hun "boekje" waarin zij de waarde lezen. U zal dus vermoedelijk zelf moeten aantonen wat u op de tweedehandsmarkt moet uitgeven om een gelijkwaardig voertuig aan te kopen. Vertrouw daarvoor ook niet teveel op de expert die u aangesteld hebt voor de tegenexpertise, maar bezorg hem zelf die gegevens.
Uw makelaar zou misschien beter uw contract lezen. Indien u een contract rrchtsbijstand heeft, dan kan u een tegenexpert aanstellen. Indien hij en de expert van de tegenpartij niet overeenkomen, zullen ze een derde expert aanstellen, wiens advies bindend is.
De expert die de total loss vast stelde, is dat uw expert of die van de tegenpartij?
Om het crue te stellen, uw werk of uw opinie over de waarde van uw wagen is van geen belang: u bent geen expert.
Ik zie niet in waarom u het recht niet zou hebben om in het kader van uw rechtsbijstand een deskundige te laten aanstellen door de rechtbank.Mijn makelaar weet mij te vertellen dat aangezien mijn dossier een rechtsbijstand dossier is dat ik geen tegenexpertise kan aanstellen behalve als ik het zelf betaal.
Als ik niet krijg wat ik verdien dan ga ik op oorlogspad ik laat de auto staan koop een andere en vecht het uit in de rechtbank. Advocaat al gecontacteerd en adviseerde mij om er een rechtszaak van te maken.Ik zie niet in waarom u het recht niet zou hebben om in het kader van uw rechtsbijstand een deskundige te laten aanstellen door de rechtbank.Mijn makelaar weet mij te vertellen dat aangezien mijn dossier een rechtsbijstand dossier is dat ik geen tegenexpertise kan aanstellen behalve als ik het zelf betaal.
Als de maatschappij niet akkoord gaat geldt:
Wet op de landverzekeringsovereenkomst Art. 93. Recht van de verzekeraar om dekking te weigeren.
De verzekerde, bij verschil van mening met zijn verzekeraar over de gedragslijn die zal worden gevolgd voor de regeling van het schadegeval en na (kennisgeving) door de verzekeraar van diens standpunt of van diens weigering om de stelling van de verzekerde te volgen, heeft het recht een advocaat van zijn keuze te raadplegen onverminderd de mogelijkheid om een rechtsvordering in te stellen.
Zo de advocaat het standpunt van de verzekeraar bevestigt wordt aan de verzekerde de helft terugbetaald van de kosten en honoraria van deze raadpleging.
Indien tegen het advies van deze advocaat de verzekerde op zijn kosten een procedure begint en een beter resultaat bekomt dan hetgeen hij zou hebben bekomen indien hij het standpunt van de verzekeraar zou hebben gevolgd, is de verzekeraar die de stelling van de verzekerde niet heeft willen volgen gehouden zijn dekking te verlenen en de kosten van de raadpleging terug te betalen die ten laste van de verzekerde zouden zijn gebleven.
Indien de geraadpleegde advocaat de stelling van de verzekerde bevestigt, is de verzekeraar, ongeacht de afloop van de procedure, ertoe gehouden zijn dekking te verlenen met inbegrip van de kosten en de honoraria van de raadpleging.
"Van den sot ende koppigaard vult den advokaat zijn beurze". Zorg dat de rechtsgang je niet meer kost dan de afschrijfwaarde van het voertuig. Probeer toch eerst tot een oplossing te komen met de verzekeraar. Weet dat je nooit de waarde van een nieuwe zal bekomen en dat auto's sneller afschrijven dan je denkt.